۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۷

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

پیشگیری از وقوع جرم باید به یک کنش مردمی بدل شود

پیشگیری از وقوع جرم باید به یک کنش مردمی بدل شود

قزوین-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: سازمان تبلیغات یک دستگاه اجرایی نیست و با توجه اینکه مخاطبین ما عموم مردم هستند به دنبال پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک کنش مردمی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام محمد زهرایی در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین که ظهر دوشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری استان قزوین برگزار شد با اشاره به اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در راستای فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم در سطح جامعه اظهار کرد: گزارش اقدامات سازمان تبلیغات به معنای انقلاب در پیشگیری از وقوع جرم نیست و ما معتقدیم که اگر فعالیت‌ها جامع‌تر و هوشمندانه‌تر انجام می‌شد امروز وضع بهتری را در جامعه شاهد بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تبیین کرد: در یک سال و نیم گذشته سازمان تبلیغات تلاش کرده در حوزه پیشگیری از وقوع جرم برنامه‌های پیشین خود را تقویت کند، برنامه ریزی های کامل در جهت بهبود کیفی جامعه انجام دهد و گام‌های جدیدی را در این زمینه بردارد.

این مسئول توضیح داد: فعالیت امامان محله در قالب قرارگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، آموزش نیروهای تأثیرگذار و کنشگر اجتماعی، آموزش مردمی و حل مسئله چهار محوری است که سازمان تبلیغات اسلامی در راستای مردمی سازی پیشگیری انجام داده است.

حجت الاسلام زهرایی یادآور شد: ما در سازمان تبلیغات دستگاه اجرایی نیستیم و عمده مخاطبین ما مردم هستند و تلاش ما در این مأموریت مردمی سازی است.

وی ادامه داد: امام محله یک طلبه جوان کنشگر است که تمام وقت در محله حضور دارد و به موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد، طرح امام محله‌ها از سال ۹۶ ابلاغ شد و در قزوین ۱۷ محله آسیب پذیر معین شد و امروز تا ۳۰ محله توسعه یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اذعان کرد: هدف طلبه در محله صرفاً پیش نماز بودن نیست بلکه شبانه روز در اختیار محله است و در همان محل سکونت دارند و نیز احیا محله، میانجیگری در موضوعات و دعاوی، سرکشی به خانواده‌ها، حضور در جمع جوانان و راهنمایی و پیشگیری مشخصاً در موضوع اعتیاد، پیگیری اشکالات زیرساختی و مطالبه گری به نفع مردم محله، برگزاری جلسات کارگاهی آموزشی برای مردم، شناسایی فقرای محله و رسیدگی به آنها که بخشی از آن به صورت عمومی اتفاق می‌افتد از جمله فعالیت‌های امامان محله است ضمن اینکه بیشتر این افراد زیر نظر کمیته امداد امام خمینی خیریه‌هایی را تأسیس کرده‌اند و به مردم خدمت می‌کنند.

این مسئول تبیین کرد: تربیت نیروی تأثیرگذار و کنشگر اجتماعی که مهارت کافی داشته باشد و به صورت جهادی در محلات آسیب دار حضور داشته باشد از برنامه‌های سازمان تبلیغات بوده است و در همین راستا سازمان تبلیغات "مدرسه طاها" را راه اندازی کرده است تا در آن طلاب مستعد را آموزش دهد و این افراد در خدمت خانواده‌ها و نوجوانان و نیز معین امام محله‌ها در محلات باشند.

حجت الاسلام زهرایی یادآور شد: آموزش عمومی مردم در طرح "سلام همسایه" و "محله همدل" با به کار گیری اساتید فاضل که بر علم روانشناسی هم مسلط بودند و در سرفصل‌های همسر داری، فرزند پروری، سواد رسانه، شبکه سازی درون محلات و… فعالیت می‌کردند از دیگر طرح‌های کاربردی بوده است که با همراهی معاونت اجتماعی استانداری قزوین عملیاتی شد.

وی با بیان این موضوع که مسئله یابی و حل مسئله هم باید به مردم آموزش داده شود تا روش صحیح مطالبه گری هم در جامعه پا بگیرد گفت: "رویداد پیشگام" محیط شبیه سازی شده حل مسئله بود که شرکت کنندگان طی ۱۶ روز موضوعات نامطلوب را شناسایی می‌کردند، ریشه‌ها را معین می‌نمودند و برای رفع آن راهکارهای عملیاتی ارائه می‌دادند و امروز هم این گروه‌ها در محلات مستقر شده و پیگیری موضوعاتی که دغدغه اش را داشته‌اند، هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در خاتمه خاطرنشان کرد: در اجرای تمام این طرح‌ها موانع عدیده ای وجود دارد ولی ظرفیت کاربردی نیروی انسانی و محدودیت مالی عمده مشکلات ما هستند که در صورت رفع آن می‌توانیم گام‌های کامل‌تر و جدی تری برداریم.

کد خبر 5369159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha