۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸

مطالبات مردم یزد از دولت-۵

زیرساخت ریلی؛ به‌نام یزد به کام دیگران

زیرساخت ریلی؛ به‌نام یزد به کام دیگران

یزد-خطوط ریلی یزد تقریبا در وضعیت مناسبی است اما سهم مردم یزد از این زیرساخت‌ها، قطارهای فرسوده‌ای است که مدام آنها را در مسیر جا می‌گذارند و قطارهای عبوری هم جای چندانی برای یزدی‌ها ندارند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مدت‌هاست حمل و نقل ریلی یزد به یکی از مباحث روز تبدیل و پای استاندار و پیگیری‌های ملی نیز به این موضوع باز شده زیرا بی‌نظمی و خرابی قطارها، تاخیرها و آتش‌سوزی‌های پی‌درپی مردم یزد را کلافه کرده است.

در آخرین حادثه ریلی یزد، قطار مسافربری یزد تهران که ساعت ۷:۳۰ دقیقه روز پنجم آبان از ایستگاه یزد حرکت کرده بود، حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به دلیل نقص فنی مجبور به توقف در ایستگاه نائین شد و قطار دوم نیز در مسیر حوالی کاشان دچار مشکل شد و مسافران مجبور شدند ادامه مسیر را با اتوبوس طی کرده و سفر آنان بیش از ۱۳ ساعت طول کشید.

با این تأخیر چند ساعته و اعتراض‌های مردمی، مهران فاطمی، استاندار یزد در توئیتی از تماس تلفنی با مدیرعامل راه آهن کشور برای حل مشکل خرابی قطار یزد تهران خبر داد و از مردم عذرخواهی کرد؛ هر چند این اتفاق بارها تکرار شده و خواهد شد مگر اینکه نسبت به رفع عیوب قطارها و جایگزین کردن قطارهای بهتر در این مسیر از سوی دولت اقدام شود.

هزینه‌های سنگین سفرهای هوایی مردم را روانه راه آهن کرده است

ضرورت این امر، در حال حاضر بیشتر احساس می‌شود چرا که به دلیل هزینه سنگین سفرهای هوایی و واژگونی‌های مکرر اتوبوس‌های مسافربری در حمل و نقل جاده‌ای استان، تقاضا برای سفر با قطار رو به افزایش است و از طرفی شاهد خارج شدن تعدادی از قطارهای ترانست از مسیر یزد به دلیل بروز نقص فنی هستیم به طوری که در حال حاضر استان از داشتن این قطارهای سریع‌السیر که مسیر یزد - تهران را ۶ ساعته را همواره با تأخیر طی می‌کند، محروم شده است.

زیرساخت ریلی؛ به‌نام یزد به کام دیگران

مسئولان راه آهن یزد مدعی هستند که قطارهای یزد تأخیر چندانی ندارند اما همین نقص فنی‌ها و توقف‌های طولانی قطار در مسیر؛ حتی بسیار کلافه کننده‌تر از انتظار در ایستگاه است. قطع شدن تهویه، بلاتکلیفی مسافران در مسیر و حتی جابجایی با قطاری که دوباره با نقص فنی مواجه می‌شود، مردم را نسبت به ناوگان ریلی بدبین و این موضوع را به یکی از مطالبات جدی آنها تبدیل کرده است.

یزدی‌ها به دلیل مراودات اقتصادی، تحصیلی و اداری، سفرهای زیادی به تهران دارند اما در حال حاضر تنها یک رام قطار، هر شب یزدی‌ها را به مقصد تهران می‌رساند و سهم ناچیزی هم از سفرهای عبوری دارند که به دلیل حجم تقاضا در دیگر استان‌ها، همواره ناچیز است.

حمل و نقل ریلی یزد نزد مردم زیر سوال رفته است

مقصد سفرهای ریلی استان در حال حاضر تنها شهرهای مشهد و تهران هستند که قطار مشهد به صورت یک روز در میان و قطار تهران هر شب مسافران را به این مقاصد می‌رساند اما خراب شدن قطارها، کمبود بلیط، نگرانی از تأخیرها و هزاران مشکل دیگر وضعیت حمل و نقل ریلی استان را به شدت زیر سوال برده است.

اقشار مختلف جامعه از قطار استفاده می‌کنند از این رو تعداد قطار بیشتری برای جابجایی یزدی‌ها به ویژه به مقصد تهران نیاز است اما زمانی که قطارها یکی یکی از مسیر خارج می‌شوند، چه اطمینانی وجود دارد که وضعیت حمل و نقل ریلی استان روز به روز بدتر نشود.

جای خالی قطارهای اختصاصی برای یزد

زمانی که تعداد قطار کم است، مردم باید از قطارهای عبوری استفاده کنند که از شهرهای مختلف از جمله بندرعباس، زاهدان و کرمان به سمت تهران و از اصفهان به سمت بندرعباس حرکت می‌کنند، اما جای خالی قطارهای اختصاصی استان به شدت احساس می‌شود.

زیرساخت ریلی؛ به‌نام یزد به کام دیگران

اعمال تحریم‌ها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی را به شدت دچار آسیب کرده و هر روز شاهد خروج تعدادی از قطارها به دلیل نقایص فنی هستیم و این در حالی است که تقاضا برای سفر با قطار روز به روز در حال افزایش است و یزدی‌ها انتظار دارند در دولت سیزدهم به این موضوع توجه جدی صورت گیرد.

یزدی‌ها عقیده دارند که خطوط ریلی یزد تجهیز شده و در حال بهره برداری است اما سهم آنها در بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها بسیار ناچیز است و باید با تخصیص تعداد بیشتری قطار اختصاصی به استان، به نیاز شهروندان یزدی پاسخ داده شود. یزدی‌ها عقیده دارند که خطوط ریلی یزد تجهیز شده و در حال بهره برداری است اما سهم آنها در بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها بسیار ناچیز است و باید با تخصیص تعداد بیشتری قطار اختصاصی به استان، به نیاز شهروندان یزدی پاسخ داده شود

در حال حاضر تنها ظرفیت ریلی اختصاصی استان یعنی ۲ قطار ترانست یا سریع السیر برای بهسازی و نوسازی از مسیر خارج شده است و ۲ قطار ترانستی تهران و مشهد هم به جمع آنها پیوسته است و تعداد رام‌های قطار اختصاصی یزدی‌ها در حال حاضر یک رام سفر به تهران به صورت شبانه و یک رام سفر به مشهد به صورت یک در میان است که هرگز جوابگوی نیاز آنها نیست. مردم عقیده دارند که باید مانند سایر استان‌ها این مطالبه جامه عمل پوشانده شده و زمینه سفرهای ریلی با توجه به نیاز سفر یزدی‌ها به ویژه به تهران، تقویت شود.

گرچه کمبود قطار، فرسودگی ناوگان و بروز نقایص فنی همه ناوگان ریلی کشور را درگیر کرده اما یزدی‌ها انتظار دارند همانطور که در بحث بار استان، ظرفیت و ناوگان مناسبی در اختیار دارد به بخش مسافر نیز توجه شود چرا که ظرفیت جابجایی بار سال به سال در حال افزایش است اما ظرفیت قطارهای مسافربری روز به روز کمتر می‌شود.

مدیرکل راه آهن یزد پاسخگویی به این مطالبات به حق مردم یزد را به روابط عمومی این اداره کل موکول کرده و محمدرضا دهقانی در این باره به مهر گفت: تأخیر قطار از مبدا در استان رخ نداده است و موارد تأخیر مربوط به نقایص فنی است که در مسیر رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه قطار کم نیست و فرسودگی ناوگان نداریم، خارج شدن قطارهای ترانست از مسیر را برای انجام عملیات بهسازی و نوسازی به دلیل نقایص فنی آنها عنوان کرد و افزود: امیدواریم این قطارها به سرعت بازسازی شده و به مسیر اضافه شود.

اختصاص تنها یک قطار از مبدأ یزد به سمت تهران

مدیر روابط عمومی راه آهن یزد، حرف‌های مردم درباره وجود تنها یک قطار از مبدا یزد به سمت تهران و کم بودن ظرفیت آن را تائید کرد اما عنوان کرد: تا زمان مرمت قطارهای سریع السیر مردم می‌توانند از سهمیه استان از سایر مبادی از جمله بندرعباس، کرمان، زاهدان، اصفهان بهره‌مند شوند.

زیرساخت ریلی؛ به‌نام یزد به کام دیگران

البته در این باره نیز می‌توان گفت که سهم چندانی عاید یزدی‌ها نمی‌شود چرا که کمبود قطار و افزایش تقاضای سفر همه کشور را در بر می‌گیرد و سهمیه‌ای برای یزدی‌ها باقی نمی‌ماند.

سرمایه‌گذاران به وعده‌های سر خرمن اعتماد نمی‌کنند

دهقانی درباره بهتر بودن کیفیت حمل و نقل ریلی در برخی از استان‌های همجوار بیان کرد: در استان کرمان بخش خصوصی وارد عمل شده و ۲ قطار اختصاصی به ناوگان ریلی این استان اضافه کرده اما سرمایه گذاران یزدی تمایلی به این حوزه ندارند در حالی که دولت آماده حمایت و پرداخت تسهیلات است اما یزدی‌ها فقط به سرمایه گذاری در بخش صنعت علاقمند هستند و به این حوزه توجه نمی‌کنند.

اما این یکی از راهکارهای دور از ذهن و تحقق نیافتنی است که می‌توان به آن اشاره کرد اما دولت می‌تواند با اختصاص قطارهای اختصاصی بیشتر به استان یزد، به مطالبه به حق یزدی‌ها برای تقویت ناوگان ریلی و افزایش ظرفیت جابجایی مسافر اقدام کند و سپس در راستای جذب سرمایه‌گذار و.... گام بردارد چرا که این راهکارها، وعده‌های سر خرمنی است که به این زودی‌ها آن هم با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، محقق نخواهد شد.

کد خبر 5375418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      می‌توان مردم منطقه را ابتدا با عرضه اوراق تجهیز ونوسازی ریلی با سود جذاب مشارکت وبعد از اتمام توسط درآمد بلیط فروشی وکرایه حمل بار از طریق سهامدار کردن مردم منطقه سود به آنها پرداخت تا نیازی به برگشت اصل پول نباشید. با این روش هم مردم ازسرمایه سرگردان خود سود می‌برند وهم از امکانات ریلی مجهزتری.