۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۰

وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در بستر گام دوم انقلاب ضروری است

وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در بستر گام دوم انقلاب ضروری است

اصفهان - رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب بر وحدت حوزه علمیه و دانشگاه در بستر گام دوم انقلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حوزه و دانشگاه به گفته مقام معظم رهبری باید در هم ذوب بشوند. زمانی که صحبت از همکاری و تعامل حوزه و دانشگاه می‌شود، مراتب پیش از وحدت است و وحدت در قله باید حاصل شود. برای رسیدن به این مهم باید واقع‌بینانه اندیشید، بحث انقلابی حوزه و انقلابی دانشگاه به یکدیگر نزدیک شدند؛ اما بدنه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما با یکدیگر فاصله دارند.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ادامه داد: باید در یک نشست‌های هم‌اندیشی درباره موانع نزدیکی دانشگاه و حوزه صحبت شود. یک بخشی از این موانع به پیشینه تاریخی دانشگاه برمی‌گردد، در ابتدا دانشگاه برای تعطیلی حوزه ایجاد شد. منشأ حوزه‌های علمیه دانش و نگاه توحیدی است و دانشگاه مرکزی علمی با شاخه‌های مختلف، اختلاف نظرهای این دو مرکز همچنان برپا است. تلاش‌های بسیاری برای بدبینی دو نهاد حوزه و دانشگاه به یکدیگر شد و در این باره حضرت امام (ره) نیز بیاناتی دارند.

وی با بیان اینکه اگر وحدت حقیقی بخواهد شکل بگیرد باید مدل‌های علمی و دینی مشترکی تدوین شود، خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی و تولید علم اسلامی بحث‌های جدی است که زمینه‌های این وحدت می‌تواند باشد. اگر جامعه بخواهد انسجام معنای و ریشه‌دار داشته باشد، باید از یک مرکز اندیشه اشاعه یابد؛ اما امروزه با دو مرکز حوزه علمیه و نهاد دانشگاه مواجه هستیم.

ذوعلم افزود: در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست هنوز مبنای علم دانشگاهی، اسلامی نشده است. امروز دانش اقتصاد به عنوان یک دانش مادی تلقی می‌شود و با نگاه معنوی اسلام فاصله زیادی دارد. همچنان با افقی که امام خمینی (ره) تدوین کردند فاصله بسیاری وجود دارد و نیاز است با شناسایی اقتضائات و فراهم کردن لازم این وحدت شکل بگیرد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از موانع نیز برداشت‌های نادرست حوزه و دانشگاه از یکدیگر هستند. باید با همت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قدم‌های محکمی برداشته شود. در بیانیه گام دوم انقلاب آسیب شناسی دقیقی وجود دارد، بر این اساس دانشگاهیان و حوزویان ما نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی بی‌اعتنا و یا ملزم نبودند. اقتضائات اساتید دانشگاه و حوزه نسبت به التزامات انقلاب باید مشخص شود.

وی ادامه داد: دانشجویان و فارغ التحصیلان ما دیدگاهی نسبت به انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه اسلامی ندارند، این کمبود به کم‌کاری اساتید برمی‌گردد. حتی در سطوح بالا هم به این مسائل کم توجهی می‌شود، ۱۰ سال است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و اجرا نمی‌شود، اما برای سند ۲۰۳۰ کارگروه‌های تخصصی تشکیل شد.

ذوعلم با اشاره به کرسی‌های آزاد اندیشی، توضیح داد: چند سال پیش مقام مظم رهبری دستور شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه را دادند، اما در اجرا چنین چیزی رخ نداد این درحالی است که ایشان چند بار پیگیر این موضوع بودند. دانشجو باید آزادانه صحبت‌های خود را بیان کنند.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب افزود: عدالت اجتماعی که یکی از آرمان‌های ما بود در جامعه دیده نمی‌شود، دانشگاه و حوزه باید مجلس و دولت را الزام به اجرای عدالت اجتماعی و عدالت در پرداخت‌ها کنند. بارها رهبر معظم انقلاب مطرح کردند که دسته بندی ظاهری و جناحی و سیاسی را کنار بگذارید و ملاک‌قانون اساسی است. اما آیا در عمل به این برادری رسیده‌ایم؛ جامعه از این اتفاق آسیب خواهد دید. با این برادری کلیشه‌سازی‌ها و برچسب زدن‌ها از بین می‌رود.

ذوعلم تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب چتر باز دارد و هر جوان ایرانی می‌تواند خود را ذیل آن قرار دهد. این بیانیه به جوانان امید می‌دهد و به آن‌ها امید به آینده کشور می‌دهد. اگر حوزه و دانشگاه یکی از کارکردهای همکاری را بر اصلاح روش‌ها برای جذب جوانان به این بیانیه تعریف کنند. باید دانشجویان و طلاب با یک طراحی درست در بستر میانی گام دوم در کنار هم گیرند و با حضور در کنار هم پیشرفت رقم بخورد.

کد خبر 5376692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha