۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۸

مطالبات مردم یزد از دولت-۱۶

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

یزد- جهانی شدن بافت تاریخی یزد، رویداد شیرینی بود که البته یزدی‌ها هنوز به درستی آنها را لمس نکرده‌اند اما امنیت، خواسته‌ای است که از مدت‌ها قبل تاکنون مطالبه مردم ساکن در این منطقه است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بافت تاریخی یزد مراحل مختلف ثبت ملی و جهانی را پشت سر گذاشت و امروز به عنوان ارزشمندترین داشته استان، مبنای بسیاری از تصمیمات مسئولان است اما ساکنان آن مطالباتی دارند که مسئولانی که در این بافت سکونت ندارند، آن رادرک نمی‌کنند؛ مهم‌ترین مطالبه آنها امنیت است.

قبل از اتفاق مهمی که برای بافت تاریخی یزد رقم بخورد، این بخش از شهر کم ارزش ترین و کم برخوردارترین قسمت شهر بود و مطالبه یزدی‌ها برای سکونت در آن بسیار کم بود. البته بخشی از نبود استقبال مربوط به مشکلات ناشی از تأمین نشدن نیازهای شهری به ویژه مشکلات دسترسی بود.

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

به این ترتیب بافت تاریخی از ساکنان اصیل خالی شد، خانه‌های قدیمی با دیوارهای کاهگلی و حیات‌های مرکزی، ساباط‌ها و دالان‌های زیبا و طاق‌هایی که مملو از تزئینات چشم نواز بودند، خالی شد.

خانه‌های خالی شده رو به تخریب رفت و اتباع بیگانه با توجه به ارزان بودن قیمت خانه در بافت، به این بخش شهر روانه شدند و به صورت گروهی در خانه‌هایی که حتی استحکام کافی را نداشتند، ساکن شدند. مالکانی که در بافت تاریخی زندگی نمی‌کردند، دغدغه‌ای نسبت به این بافت نداشتند اما ساکنانی که هنوز به زندگی در این بافت، علاقه داشتند و حاضر نبودند آن را ترک کنند، با مشکلات بسیاری مواجه شدند

مالکانی که در بافت تاریخی زندگی نمی‌کردند، دغدغه‌ای نسبت به این بافت نداشتند اما ساکنانی که هنوز به زندگی در این بافت، علاقه داشتند و حاضر نبودند آن را ترک کنند، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

از سویی خانه‌های خالی زباله‌دان و محل بروز مشکلات اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر و حضور معتادان شد و از سوی دیگر حضور اتباع بیگانه در جایی که مرکز شکل گیری شهر یزد بوده و اصالت و فرهنگ ما را نشان می‌دهد، آنها را آزار می‌داد.

خانه‌های خالی کم کم مخروبه شده و حتی فرو ریختند و حتی برخی از آنها به دلیل ترس از آوار در زمان بارش‌ها، به عمد تخریب شدند و بخشی نیز با بدترین شرایط به اتباع بیگانه اجاره داده شدند.

انتظاری که از ثبت ملی بافت تاریخی یزد در سال ۱۳۸۴ مطرح بود، چندان محقق نشد اما مسئولان وقت تلاش کردند که این بافت را در جهان مطرح کنند از این رو پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، تکمیل و به یونسکو ارسال شد و نتیجه آن ۱۸ تیرماه یادآور زمانی است که تلاش‌ها برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به ثمر نشست و بافت تاریخی یزد، جهانی شد.

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

پیگیری این پرونده از ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری‌های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.

در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به عنوان نخستین بافت تاریخی زنده یک شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

در نهایت در سال ۱۳۹۶ به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بافت تاریخی یزد هنوز آثار جهانی شدن را لمس نکرده است

چهار سال از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد می‌گذرد، بافتی که هم به واسطه معماری خارق العاده و هم فرهنگ و آداب و سنن ساکنان آن به ثبت جهانی رسید اما ساکنان هنوز آثار این جهانی شدن را لمس نکرده اند. مهم‌ترین این خواسته‌ها امنیت است.

رونمای بافت تاریخی یزد با مرمت بناها و تبدیل مخروبه‌ها به پارکینگ‌های عمومی، بهبود روند جمع آوری زباله و نخاله‌ها بهبود یافت، پارک‌های درون محله‌ای کم و بیش ساخته شدند. سنگ فرش کوچه‌ها انجام شد اما آنچه بیش از اینها اهمیت داشت، زیر پوست بافت تاریخی بود.

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

ساکنان اگرچه از این اتفاقات خوشحالند اما خواسته‌های آنها چیزی فراتر است، مردم امنیت می‌خواهند، آرامش می‌خواهند، اصالت می‌خواهند و از ترس‌هایی که برای عبور از کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی دارند، هراسان هستند.

اجاره خانه‌های بافت تاریخی به اتباع خارجی تضاد فرهنگی و مشکلات امنیتی در بافت ایجاد کرد

امنیت خانه‌هایشان خوب نیست، سرقت در بافت تاریخی همچنان وجود دارد. پیوستگی خانه‌ها این امر را برای سارقان تسهیل کرده است.

اجاره دادن خانه‌ها به افراد غیربومی و اتباع بیگانه، تضاد فرهنگی ایجاد کرده که ساکنان آن را نیز سرقت فرهنگی و از بین رفتن هویت بافت تاریخی قلمداد می‌کند.

اصلی‌ترین مطالبه ساکنان بافت تاریخی، مطالبه گردشگرانی یزدی و غیریزدی و حتی گردشگران خارجی است که برای بازدید به این بافت می‌روند. آنها با دلهره بسیار در کوچه‌های کاهگلی و باریک بافت قدم می‌زنند در حالی که هر لحظه هراس دارند که موتورسواران برای آنها مزاحمت ایجاد کنند. تاریکی عامل اصلی ناامنی است و بسیاری از کوچه‌های بافت تاریخی، کم نور و حتی تاریک هستند و همین موضوع احساس ناامنی را مضاعف کرده است. نورپردازی بافت تاریخی از اهمیت و البته حساسیت بالایی برخوردار است اما می‌توان با شاخص‌های جهانی برابر چارچوبی که یونسکو معرفی کرده است، برای روشن سازی معابر بافت تاریخی اقدام کرد

تاریکی عامل اصلی ناامنی است و بسیاری از کوچه‌های بافت تاریخی، کم نور و حتی تاریک هستند و همین موضوع احساس ناامنی را مضاعف کرده است. نورپردازی بافت تاریخی از اهمیت و البته حساسیت بالایی برخوردار است اما می‌توان با شاخص‌های جهانی برابر چارچوبی که یونسکو معرفی کرده است، برای روشن سازی معابر بافت تاریخی اقدام کرد تا امنیت ارتقا یابد.

کاهش جمعیت غیربومی بافت تاریخی، یکی دیگر از عواملی است که نگرانی یزدی‌های اصیل ساکن بافت تاریخی را کاهش خواهد داد. آنها عقیده دارند این وضعیت باعث می‌شود که مالکان از وضعیت املاک خود بی خبر بمانند و این خانه‌ها به محلی برای تجمع افراد معتاد تبدیل شده و اهالی محله را در معرض تهدید قرار دهد.

مخروبه‌ها از ظاهر زیبا شده اند اما در پس این دیوارها، همچنان مخروبه‌هایی است که اتفاقات ناگواری در آن رخ می‌دهد و حتی تهدیدی جدی برای سلامت جان ساکنان بافت تاریخی است، چرا که به دلیل نبود شبکه فاضلاب مناسب، هر آن امکان ریزش دیوارها و وارد شدن خسارت مالی و جانی به ساکنان بافت تاریخی وجود دارد.

امنیت خواسته تامین نشده بافت تاریخی یزد/طعم جهانی شدن احساس نشد

مسئولان استان برای رفع برخی از این دغدغه‌ها نسبت به ایجاد ایستگاه پلیس اقدام کردند اما این کار به نظر ساکنان، کارایی زیادی ندارد. اقدامات زیرساختی از جمله رسیدگی به مخروبه‌ها، جلوگیری از رها شدن خانه‌ها، روشن سازی معابر و کاهش حضور افراد غیربومی در بافت تاریخی، راهکاری است که به نظر شهروندان، امنیت را نه تنها برای آنها بلکه برای گردشگران هم افزایش خواهد داد.

خواسته مردم تأمین نشود؛ انگیزه‌ای برای حفاظت از بافت باقی نخواهد ماند

بافت تاریخی مهم‌ترین سرمایه ارزشمند یزدو تنها جاذبه‌ای است که فرصت توسعه صنعت گردشگری را فراهم می‌کند و حال که ساکنان اصیل محله نسبت به این بافت، دغدغه دارند باید با همکاری مسئولان، اقداماتی برای سامان یافتن بافت انجام شود چرا که در غیر این صورت، ممکن است این بافت صفت جهانی شدن خود را به دلیل رعایت نشدن الزامات یونسکو از دست بدهد چرا که بافت تاریخی فقط معماری نیست بلکه هویت و فرهنگ مردم نیز در این میان بسیار ارزشمند بوده است و اگر خواسته‌های مردم عملی نشود، انگیزه و همراهی آنها برای حفاظت از بافت، کاهش یافته و حتی سازه‌های قدیمی نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند. ساکنان بافت تاریخی را جدی بگیریم و به خواسته‌هایشان بها دهیم.

کد خبر 5377159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha