۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰

امروز جمعه؛

گروسی در جمع خبرنگاران درباره دوربین های آژانس صحبت کرد

گروسی در جمع خبرنگاران درباره دوربین های آژانس صحبت کرد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز خود ضمن اشاره به توافق حاصل شده با ایران درباره تاسیسات کرج، دوربین های آژانس را به خبرنگاران نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود درباره دوربین های آژانس توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنانش گفت: همانطور که می دانید در امارات و قاهره به سر می بردم و یک ساعت پیش رسیدم و همزمان هم مشغول انجام مذاکراتی با ایران بودم و همانطور که می دانید به پیشرفت هایی درباره مسائل مرتبط با تاسیسات کرج و دوربین ها رسیدیم.

گروسی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه مسائل اخیر بر سر دوربین های آژانس بوده است، گفت که مایل است این دوربین ها را به خبرنگاران نشان داده و درباره آنها توضیحاتی دهد.

وی با اشاره به اینکه این نوع دوربین، دوربینی است که آژانس در سراسر جهان از آن استفاده می کند، گفت: ما تقریبا نزدیک به ۲ هزار عدد از این دوربین ها داریم که از آنها در سراسر دنیا استفاده می کنیم و این نوع دوربین همان نوعی است که ما نیاز به جایگزین کردنشان داشتیم.

گروسی در ادامه با باز کردن محفظه کناری به ارائه توضیحات پرداخت: خب این لنز است، این دوربین ها به طور معمول مانند دوربین های دیگر نصب می شوند و چیز قابل توجه اینجا این ماژول است که بخش ذخیره کننده و کارت حافظه در آن قرار دارد. این همان نوع دوربین هایی است که آسیب دیده بودند.

وی ادامه داد: البته این دوربینها پلمپ می شوند و پلمپ آنها از نوع معمولی نیست، بلکه به این صورت است که وقتی این محفظه باز شود، دوربین به شما نشان خواهد داد که محفظه قبلا باز شده است یا خیر و بدین صورت کسی نمی تواند این نوع دوربین ها را دستکاری نماید. این دوربین ها به طور تجاری در دسترس هستند. البته به این صورت نیست که همینطور راحت آنها را خریداری کرده و نصب نمایید، بلکه کارهایی باید توسط ما روی آن صورت گیرد، درباره نوع حافظه، نوع کدگذاری و نوع تصاویر ذخیره شده که قابل دستکاری نباشد.

مدیرکل آژانس سپس در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه کسی می تواند به تصاویر دسترسی داشته باشد، چرا که که ایرانی ها تصریح کرده اند که تصاویر را در اختیار آژانس قرار نمی دهند، گفت: چنانچه یادتان باشد، در سفر ماه فوریه من به ایران، تهران پذیرفت که ما تجهیزاتی اضافی نظارت و راستی آزمایی را در برخی مکان ها نصب کنیم و این بخشی از مذاکرات بود، مذاکراتی درباره این مسئله که ما قادر به ادامه ثبت اطلاعات در این دوربین ها باشیم، اما در عین حال هم گفتیم که این اطلاعات می تواند تحت مهر و موم ما در ایران باقی بماند.

گروسی ادامه داد که ساده بخواهم بگویم این طور می شود: این (دوربین و اطلاعاتش) مال من است، اما نمی توانم ببینمش و در برهه ای که برجام احیا شود، می توانیم به آن اطلاعات دسترسی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مشابه از خبرنگاری دیگر در همین رابطه گفت: زمانی که توافقی صورت بگیرد، اطلاعات در اختیار ما گذاشته خواهد شد و یکی از ایده های مطرح شده این است که توافق هنگامی می تواند حاصل شود که تحریم ها برچیده شوند.

گروسی افزود: بیایید یک مورد را فراموش نکنیم و آن اینکه این مسئله (بحث دوربین ها) مسئله ای بین آژانس و ایران است و چنانچه ایران و آژانس با هم توافق بر سر دسترسی به اطلاعات دوربین ها را داشته باشند، این اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نارضایتی آمریکا از این توافق، گفت: در ضمن هیچ کسی از جانب آمریکایی ها به من نگفته است که واشنگتن از توافق حاصله بین آژانس و ایران بر سر مسئله دوربین ها ناراضی است و من چنین چیزی نشنیده ام.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری دیگر درباره نگرانی های آژانس در این زمینه و همچنین فاصله به وجود آمده بین زمان جایگزینی دوربین ها، گفت: نگرانی ام را بارها و به طور علنی ابراز داشته ام. اکنون با نصب این دوربین ها می توان این نگرانی را کاهش داد. در مورد فاصله زمانی هم ما راه هایی برای تلاش برای توافق درباره نکات باقی مانده درباره مواردی که ایران قرار است به ما بگوید، داریم. ما به خوبی با این تاسیسات، تجهیزات و خط تولیدش آشنا هستیم و وقتی شما بدانید که چنین تجهیزات و خط تولیدی در شرایط عادی چه محصولی دارند، می توانیم محاسبه کنیم که چه اتفاقی در این بین افتاده است و این مسئله را با اظهارات آنها مقایسه کرده و ارزیابی خودمان را انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نبود بیانیه مشترک با ایران در این رابطه، گفت: زیرا فرصت سفر نداشتم و ما می خواستیم این اقدام سریع رخ دهد. این دغدغه عظیمی برای من بود و می خواستم دوربین ها هر چه سریعتر نصب شوند. 

گروسی همچنین در ادامه و با اشاره به امکان دسترسی نهادهای امنیتی ایران به دوربین ها اعلام کرد: این مسئله جدیدی نیست و جزو مقررات است. وقتی شما می خواهید دوربین هایی را در جایی نصب کنید، آنها این حق را دارند که ببینند چه چیزی در دوربین است و این مسئله ای استاندارد است و هیچ چیز عجیب و غریبی در این باره مطرح نیست.

وی افزود که آنها می توانند وقتی که آژانس بخواهد به اطلاعات دوربین ها دسترسی داشته باشد، آن اطلاعات را مشاهده نمایند.

گروسی همچنین درباره دوربین های آژانس افزود که این دوربین ها در برابر حملات سایبری مصون نیستند، اما دراین مورد، این دوربین ها در محیطی ایزوله قرار می گیرند و متصل به هیچ نوع کابل، شبکه، رایانه و یا اینترنت نیستند.

وی پیشتر در پیامی توییتری از توافق میان این نهاد و ایران در خصوص نصب دوربین های نظارتی در مجتمع تسا در کرج خبر داد و نوشته بود: این موضوع برای راستی آزمایی ذیل توافق هسته ای بسیار مهم است و کار برای پرداختن به مسائل مهم پاردمانی دیگر ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که به دنبال اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج، تهران اعلام کرده بود که تنها پس از بررسی‌های فنی و امنیتی نهادهای مسئول، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها را خواهد داد. بر این اساس، اکنون بررسی های ایران انجام شده و لذا اجازه تعویض دوربین ها داده شده است، اما اجازه کنونی تهران به معنی ارسال تصاویر نیست.

کد خبر 5377655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha