۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۱:۲۵

نظری:

دولت سیزدهم برای خرید و عرضه محصولات کشاورزی برنامه دارد

دولت سیزدهم برای خرید و عرضه محصولات کشاورزی برنامه دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت کشاورزی از طریق فعال کردن سازمان تعاون روستایی می‌تواند با خرید، ذخیره و توزیع به موقع محصولات کشاورزی موجود شرایط را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در تماس تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» درباره رها شدن باغداران و کشاورزان بعد از مرحله تولید محصولات گفت: مجموعه تولید و توزیع در بازار مصرف، زنجیره‌ای است که باید از ابتدا تا انتها مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: اینکه یک کشاورز محصولات خود را با چه کیفیتی تولید می‌کند و چقدر حمایت می‌شود به جای خود؛ اما اینکه بعد از به ثمر رسیدن تولید در مرحله بازار، مراقبت، نظارت و حمایت لازم برای آنها وجود ندارد، موضوع دیگری است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در موضوع دلالی و واسطه‌ها و اینکه از مزرعه تا بازار چه سیری طی می‌شود تا امروز برنامه منسجمی وجود نداشته است و دولت صرفاً برای بازار شب سیاست‌هایی را اعمال می‌کند که آن هم بازاری خاص در زمانی خاص را مدیریت می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در همه محصولات کشاورزی با این موضوع مواجه هستیم؛ اما به نظر می‌رسد طرح خرید و کشت قراردادی که به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و از سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است، این مشکل را تا حدی درمان خواهد کرد. وزیر کشاورزی این طرح را پیگیری می‌کند.

وی درباره محصولاتی که نهال آن‌ها قبلاً کاشته شده‌اند ادامه داد: محصولی که در ردیف الگوی کشت قرار بگیرد نهایتاً در یک فرآیند زمانی اصلاح خواهد شد. اگر چه اینطور نیست که بشود به صورت فصلی برای محصولات تصمیم گرفت، اما در بازه زمانی طولانی‌تری می‌شود به سمت محصولاتی حرکت کرد که نیاز بازار باشد.

نظری تأکید کرد: بحث کشت قراردادی و ایجاد تعاونی‌ها می‌تواند این مشکل را حل کند، در نشست‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی با کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی داشته‌اند تصریح شده است که قطعاً کشاورز نمی‌تواند شخصاً هم تولیدکننده باشد هم توزیع‌کننده و هم بازار را کنترل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حل این مشکل از طریق وزارت جهاد کشاورزی باید انجام شود، خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی از طریق فعال کردن سازمان تعاون روستایی می‌تواند این شرایط را کنترل کند تا با خرید، ذخیره و توزیع به موقع محصولات کشاورزی موجود این مشکل بهبود یابد تا کشاورزان هم متحمل ضرر نشوند.

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه تعاون روستایی در سال‌های اخیر دچار ضعف زیادی شده است، عنوان کرد: رویکرد دولت سیزدهم در رسیدگی به مسائل کشاورزی نسبت به دولت قبل تغییر کرده است؛ البته نسبت به عملکرد دولتی که چهار ماه است کار خود را آغاز کرده نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت؛ اما اراده وزارت کشاورزی نسبت به حل این موضوع جدی است.

نظری بیان کرد: در مسائلی مثل خرید زعفران و بهبود بازار می‌توان آثار این پیگیری را مشاهده کرد؛ با توجه به این اقدامات سازمان تعاون روستایی می‌توان گفت اراده جدی برای کمک به خرید و عرضه محصولات کشاورزی وجود دارد.

کد خبر 5378711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha