۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۹

رئیس کل دادگستری اردبیل:

تعداد ۲۶۰۰ زندانی زیبنده نام اردبیل نیست

تعداد ۲۶۰۰ زندانی زیبنده نام اردبیل نیست

اردبیل- رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: وجود ۲ هزار و ۶۰۰ زندانی در استان اردبیل زیبنده شهر حسینی و دارالارشاد اردبیل نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو شامگاه یکشنبه در آئین افتتاح هیئت صلح مردمی استان اردبیل در امامزاده سید صدرالدین در اردبیل اظهار کرد: ما باید با بهره‌گیری از مبانی دینی و اسلامی بیشتر از گذشته به خودسازی اهتمام داشته باشیم چرا که جای خالی این موضوع امروز بشریت و تک تک انسان‌ها را گرفتار روزمرگی و طغیان کرده است.

وی با گرامیداشت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: ما باید سیره و سلوک آن حضرت را الگو و اسوه خود قرار دهیم تا بتوانیم در مسیر حق و حقیقت و دفاع از ولایت حرکت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بهره‌گیری از معارف بی‌کران مکتب اسلام را در خروج از گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی یادآور شد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر به توسعه و تقویت صلح و سازش در جامعه نیاز داریم تا بتوانیم آرامش و امنیت خاطر را برقرار کنیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو اقدام شایسته گروه بخشایش را در جلب رضایت شاکیان و رهایی ۱۷ نفر از چوبه دار افزود: جلب رضایتی که در این زمینه انجام شده حرکت بی‌نظیری است که در اوج گمنامی انجام شده و قطعاً نتیجه و ثمرات بسیار زیادی در زندگی‌ها داشته است.

وی به ویژگی‌های استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: این استان به عنوان دارالارشاد دوستدار اهل بیت به ویژه حضرت عباس (ع) است که قبل از حضور در مجموعه دادگستری این استان احساس می‌کردیم که این ویژگی‌ها و برجستگی‌ها مانع از بروز بزه و جرم در این استان می‌شود.

حجت‌الاسلام کثیرلو در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این در حالی است که در این استان ۲ هزار و ۶۰۰ زندانی وجود دارد و ما در سال گذشته در دستگاه قضا به پرونده ۲۰۰ هزار شاکی رسیدگی کردیم و برای آنها حکم صادر شده است.

وی از ارجاع ۳۰ درصد پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف برای ایجاد صلح و سازش اشاره کرد و گفت: بخش عظیمی از این پرونده‌ها با فرهنگ صلح و سازش مختومه شده و بخش دیگری نیز منجر به صدور حکم شده است.

حجت‌الاسلام کثیرلو ضرورت تقویت مبانی ارزشی و دینی را در کاهش آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی یادآور شد و اضافه کرد: در سند تحول قوه قضائیه که مقام معظم رهبری آن را تأیید کردند بر تقویت و توسعه امر صلح و سازش تاکید شده و مرکز توسعه حل اختلاف متولی این امر شده است.

وی استفاده از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های معنوی را در توسعه این فرهنگ غنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی یادآور شد و بیان کرد: در ماه‌های خاص همچون ماه رمضان و محرم جرایم به شدت کاهش پیدا می‌کند که این نشان می‌دهد در گرایش مردم به امور معنوی کمترین آسیب‌ها متوجه انسان‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام کثیرلو ضرورت توسعه فضای معنوی را در جامعه یادآور شد و اظهار کرد: ما امیدواریم با همکاری و مشارکت اعضای خانواده از همان دوران کودکی الگوهای صبر و استقامت مورد توجه قرار گرفته و بخش عظیمی از دغدغه‌ها در زمینه بروز و توسعه خشونت به حداقل برسد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: شایسته نیست در استان حسینی و معنوی اردبیل ما رتبه اول را در افزایش خشونت و زد و خورد داشته باشیم چرا که برای حل و فصل یک امر ساده به راحتی می‌توان با صبر و تحمل بخش عظیمی از مشکلات را رفع کرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل دعواهای بی‌مورد به ویژه در بروز تصادفات را یکی از عوامل اصلی تشکیل پرونده و ضرب و شتم توصیف کرد و گفت: اکثر درگیری‌ها در این استان روی مسائل جزئی است که بهتر است همه افراد جامعه جلوی خشم و غضب خود را گرفته و به صبر و استقامت تکیه کنند.

حجت‌الاسلام کثیرلو افزود: با راه‌اندازی ستاد ملی صبر و توسعه فرهنگ صلح و سازش به شکل مردمی در جامعه امیدواریم روز به روز پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی به حداقل برسد.

کد خبر 5379653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha