۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲

رئیس دانشگاه تاکید کرد:

فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران باید دارای پیوست فرهنگی باشد

فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران باید دارای پیوست فرهنگی باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مقابله با فساد و نابرابری و گرفتن تصمیم‌های عادلانه کار فرهنگی است، گفت: همه فعالیت‌های ما در دانشگاه باید دارای پیوست فرهنگی و اخلاقی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هیئت‌ رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور ارائه برنامه های چهار ساله حوزه غذا و دارو و ساخت و ساز جدید مجتمع بیمارستانی امیراعلم برگزار شد.

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جلسه روسای دانشگاه‌های تهران (علوم پزشکی و غیرپزشکی) و وزرای بهداشت و علوم و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دنیای غرب با وجود همه توانمندی‌هایی که از نظر علمی به دست آورده است، به دلیل نگاه «مادی‌گرا» دچار بحران است و این بحران در جاهای مختلف ازجمله اقتصاد خودش را نشان داده است.

وی افزود: تمام نگاه اقتصاد غرب، فقط پول است و بحث اخلاقیات در آن خیلی ضعیف شده است بنابراین می‌بینید که در حال حاضر امریکا، مقروض‌ترین کشور جهان است و اگر زمین بخورد اقتصاد جهان را هم به زمین خواهد کوبید به‌طوری‌ که برخی اقتصاددانان معتقدند که فاجعه بزرگی در انتظار اقتصاد جهانی است.

قناعتی با بیان اینکه اقتصادی که در فرهنگ دینی ما وجود دارد اقتصاد «برکتی» است که در دنیا فراموش شده است گفت: در اقتصاد اسلامی اگر کاسبی فروش خوبی می‌کرد مشتری‌ها را به سمت کاسب دیگر می‌فرستاد تا او هم کسب روزی کند اما در مدل‌های بیزینس غربی، افراد صرفاً می‌خواهند بی‌رحمانه پول دربیاورند و هیچ نگاه انسانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به‌صورت رسمی هر سال ۸ تا ۱۰ هزار نفر انسان از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند درحالی‌که گندم و برنج مازاد به دریا ریخته می‌شود گفت: این مسئله در نگاه «انسان‌مدار» که بالاترین نگاه است قابل‌قبول نیست اما در اقتصاد کلان غربی و مادی گرا پذیرفته‌ شده است.

وی با اشاره به برنامه برخی شرکت ها برای مصرف القایی لوازم پزشکی گفت: با این سودآوری غیراخلاقی برخی شرکت‌های بزرگ دارویی و تجهیزات پزشکی باید مقابله کرد.

قناعتی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قرآن و اسلام باعث پیشرفت‌های دانشمندان ما در گذشته و حال شده است و تعالیم دینی توانسته از انسان‌ها افرادی بسازد که درجات والایی داشته باشند گفت: در ۴۰ سال گذشته با وجود ضعف‌هایی که داشتیم اما در جریان انقلاب، الگوهایی بزرگ مثل حاج قاسم سلیمانی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی، صدها کانال تلویزیونی و هزاران سایت اینترنتی و ده‌ها هزار نیروی انسانی مأمور هستند تا جریان اصلی انقلاب را تخریب کنند گفت: هر اشتباهی از جانب کارگزاران حکومتی می‌تواند ضربه سنگینی به جریان انقلاب بزند؛ بنابراین باید با آسیب‌شناسی، مشکلات جامعه را شناسایی و با سرعت رفع کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه «مهم است بدانیم کار فرهنگی چگونه باید انجام شود» افزود: به نظر من کار فرهنگی کردن، کار درست و عملیاتی کردن است. معاونت‌های ما باید طوری عمل کنند که اگر کسی از بیرون نگاه کند یک الگوی مدیریت اخلاقی، اسلامی و حرفه‌ای را ببیند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به مسائل فرهنگی به‌صورت کلیشه‌ای و شعاری نگاه کنیم و شرکت در جلسات فقط دورهمی نباشد گفت: همه فعالیت‌های دانشگاه باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

قناعتی، مقابله با فساد، نابرابری و گرفتن تصمیم‌های عادلانه، صحیح و فنی را یک کار فرهنگی دانست و ابراز امیدواری کرد این نگاه ویژه در دانشگاه توسعه یابد.

کد خبر 5379966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha