فعالیت ۲۶۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

فعالیت ۲۶۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری، ۲۵۶ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، زیست‌بوم فناوری و نوآوری طی چند سال اخیر با تولید محصولات دانش‌بنیان توسعه یافته است. این توسعه یافتگی در همه حوزه‌های فناورانه مانند کشاورزی و صنایع غذایی هم مشهود است.

۲۶۵ مجموعه دانش‌بنیان با اثبات توانمندی خود و تولید محصولات فناورانه در حوزه کشاورزی، زیست‌فناوری و صنایع غذایی، این حوزه‌ها را به سمت استفاده از نوآوری‌های فناورانه و خلاقیت‌ها سوق دادند و نسل جدیدی از این صنایع را ایجاد کردند. صنایع کاربردی و راهبردی در کشور که ارتباط تنگاتنگی با دیگر علوم پایه دارند.

هرچند که آمارها از این حکایت دارد که هنوز صنعت کشاورزی چندان بهره درستی از نوآوری‌ها و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان نبرده است؛ اما این صنعت با ورود تخصص‌ها و توان دانشی جوانان در مسیر توسعه یافتگی قدم گذاشته است. رفع مشکلات شرکت های دانش‌بنیان می تواند زمینه ورود فناوری های جدید را در بخش کشاورزی فراهم کند.

امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش میتواند به طور مستقیم، امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید کند. بر همین اساس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه حمایت کرده است.

اما حوزه زیست‌فناوری یکی از عرصه‌های بهره‌مند از این فناوری‌ها است و شرکت‌های زیادی در این زمینه تلاش می‌کنند و جایگاه ایران در دنیا را ارتقایی قابل توجه داده‌اند. بر همین اساس تعداد شرکت‌های فعال این حوزه تقریبا قابل توجه است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در این زمینه ۲۶۵ مجموعه در حوزه کشاورزی، زیست فناوری و صنایع غذایی فعالیت می کنند و محصولاتی دانش بنیان در این زمینه تولید کرده‌اند.

محصولاتی چون کودهای اصلاح‌کننده، کودهای ماکرو، کودهای کامل، انواع گز ، پولکی ، شیرینی لوز، کیت‌های تشخیصی برای شناسایی و طبقه بندی بیماری‌های مختلف، اصلاح و بهینه سازی فرمولاسیون تغذیه گیاهان در شرایط هیدروپونیک، فناوری‌های نوین کشاورزی، مقاوم ‌ازی در برابر کم آبی و خشکسالی، انواع کودهای شیمیایی، بیولوژیکی و نانو با استفاده از فناوریهای نوین بازیافت مواد زائد و پسماندهای شهری، صنعتی و کشاورزی از جمله محصولات تولید شده در این حوزه هستند.

کد خبر 5383806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha