بررسی مصوبات سفر دولت به یاسوج-۱

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

یاسوج - سال‌ها از تعطیلی کارخانه قند یاسوج گذشته و مصوبات سفر دولت به کهگیلویه و بویراحمد قرار است کام کارگران کارخانه را شیرین کند که این امر، پیگیری جدی مسئولان استانی را می طلبد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: با شنیدن نام کارخانه قند یاسوج داستان هزار و یک شب تعطیلی، واگذاری، پلمپ، فک پلمپ، خبرهای بیم و امید و مصائب فراوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد در ذهن تداعی می‌شود.

مشکلاتی که سال‌ها صدها خانواده را گوشه نشین خانه کرده و صدای نوستالژیک بوق کارخانه قند یاسوج را به فراموشی سپرده است.

نماد پنجاه ساله صنعت یاسوج

نماد پنجاه ساله صنعت شهر یاسوج سالهاست در گیر و دار ضعف مدیریت‌ها، استهلاک، بروکراسی‌ها و تخلفات گذشته دست به دست می چرخد تا صنعت پا به سن گذاشته کهگیلویه و بویراحمد به دنبال روزنه‌ای برای احیای خود باشد.

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

شیرینی نان دست رنج کارگران بی بضاعت کارخانه قند یاسوج سال‌هاست در نبود سرمایه گذاری برای احیای این ظرفیت مهم استان گم شده است.

تاریخ احداث کارخانه قند یاسوج به سال ۱۳۴۶ برمی گردد و تا سال ۶۲ با ظرفیت چغندر همین دیار چرخ صنعت استان را به جلو برده و با رو به رویی با تعطیلی و راه اندازی ها، فراز و نشیب‌هایی را نیز در بحث مالکیت‌هایش گذرانده است.

قصه مالکیت کارخانه قند یاسوج

در سال ۷۳ مالکیت کارخانه از سازمان صنایع ملی ایران به مؤسسه نمازی واگذار شد، اما این پایان ماجرا نبود.

طی سال ۱۳۸٠ معادل ۶۳ درصد از درصد از سهام توسط بخش خصوصی خریداری و باقی مانده نیز به اشخاص حقیقی و حقوقی رسید.

در اتفاقی تلخ طی سال ۸۳ مالک کارخانه ورشکستگی را اعلام کرد و به با طرح ورشکستگی، حقوق کارگران نیز پرداخت نشد. اینگونه بود که در سال ۸۳ اولین تعطیلی مستمر کارخانه کلید خورد و این کارخانه هفت سال تعطیل بود.

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

پس از کش و قوس‌های فراوان مالکیت در پایان دولت دهم در سال ۹۱، دولت به علت بدهی‌های خود به بانک، ۸۳ درصد از کارخانه قند را به بانک تجارت واگذار کرد.

واگذاری کارخانه خروجی مناسبی نداشت و در سال ۹۵ به مزایده گذاشته و با قیمت سال ۴۸ فروخته شد.

اما این پایان ماجرا نبود و با تشکیل پرونده برای این مدل واگذاری، با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

روزنه امید شکل گرفت

با گذشت ماه‌ها، روزنه امیدی در چشمان کارگران و مردم این دیار شکل گرفته تا شاید صدای دوست داشتنی بوق این کارخانه پس از سال‌ها در یاسوج نواخته شد.

بر اساس آمارها در حال حاضر و با واگذاری شکل گرفته قریب به ۵۱ درصد سهام کارخانه قند یاسوج متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است.

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد پیش از این به خبرنگاران گفته بود که با هدف حمایت از تولید، مردم و اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری احیا محور در این کارخانه عملیاتی می‌شود.

شایان نادری افزود: با در نظر گرفتن تأمین سرمایه در گردش، این کارخانه بهسازی می‌شود و برخی دستگاه‌های مستهلک شده، خریداری و کارخانه تجهیز خواهد شد.

نادری گفت: در فاز دوم نیز راه اندازی کامل کارخانه انجام می‌شود.

وی افزود: در کارخانه قند یاسوج تولید محصولات قند و شکر را خواهیم داشت.

تاکید رئیس جمهوری بر بازگشت کارخانه به چرخه تولید

همچنین نگاه و عزم دولت نیز بر راه اندازی کارخانه قند یاسوج است.

رئیس جمهوری که پیشتر و در سال ۹۹ در سمت ریاست قوه قضائیه بازدیدی جدی از کارخانه قند یاسوج داشته، در سفر ۱۴٠٠ خود به این استان بر راه اندازی این کارخانه تاکید کرده است.

آیت الله ابراهیم رئیسی در سفر سال ۱۳۹۹ خود به استان با تاکید بر بازگشت به چرخه کارخانه قند یاسوج، گفت: چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست.

وی ابراز داشت: اجازه نخواهیم داد این ثروت‌های ملی و دسترنج مردم هدر برود و تعطیل شوند و در همین راستا هدفگذاری راه اندازی این واحد انجام شده است.

مصوبات سفر کام کارگران کارخانه قند یاسوج را شیرین می کند

رئیسی با بیان اینکه به زودی کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: علاوه بر ۳۰۰ نفر کارگر این کارخانه، این واحد تولیدی تا یک هزار نفر کارگر ظرفیت افزایش نیروی انسانی دارد و این مهم نیز پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاه و توجه ویژه دولت به این کارخانه در سفر به کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند بیانگر عزم جدی در فعال سازی واحدهای راکد باشد و متولیان استانی نیز باید فارغ از بروکراسی‌ها راه را برای تحقق این مهم هموارتر کنند.

راه اندازی این کارخانه که یکی از مصوبات سفر دولت به استان بود اکنون در انتظار اقدام است و انتظار می‌رود متولیان نیز آستین همت بالا زده و با تسهیل گری در راه متولی جدید کارخانه، کمک شایانی به بازگشت به چرخه این صنعت تعطیل داشته باشند تا سفره کارگران این کارخانه بار دیگر با صدای بوق صبح گاهی کارخانه رونقی دوباره بگیرد.

کد خبر 5386649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha