۹ دی ۱۴۰۰، ۴:۵۳

ژنرال بازنشسته آمریکایی:

آمریکا در مذاکرات با ایران از موضع بالاتری برخوردار نیست

آمریکا در مذاکرات با ایران از موضع بالاتری برخوردار نیست

یک تحلیلگر و ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت که واشنگتن در مذاکرات وین موضع بالاتری نسبت به ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر یک تحلیلگر و ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بیشتر از ایران برای دستیابی به توافق اشتیاق دارد.

«جک کین» تحلیلگر و ژنرال بازنشسته آمریکایی روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: من معتقدم که دولت بایدن بیشتر از ایران برای دستیابی به توافق اشتیاق دارد و این بخشی از مشکل است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ نیز وضع به همین شکل بود و علت اینکه توافق اصلی در این سال هم مورد انتقاد شدید قرار گرفت این بود که آمریکا تمایل داشت به هر قیمتی به توافق دست یابد و امروز هم با چنین شرایطی مواجه هستیم.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی ادامه داد: ایران هم اکنون مشغول غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد است و ذخایر آن ۱۰ تا ۱۲ مرتبه بیشتر از توافق اصلی است. آمریکا سعی بر بازگرداندن ایران به توافق دارد و چنین به نظر می رسد که ایران انعطاف نشان نمی دهد و هدفش تنها لغو تحریم ها است.

وی افزود: دولت بایدن می خواهد هر کاری را که ترامپ انجام داده است، رد کند. گمان می کنم کارزار فشار حداکثری علیه ایران بر اقتصاد آنها تاثیر چشمگیری داشت اما موجب بازگشت آنان به میز مذاکره نشد و منتظر بودند ببینند که ترامپ مجدداً انتخاب می شود یا خیر.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی در عین حال مدعی شد که آمریکا در آن زمان با در اختیار داشتن اهرم فشار متحدان منطقه ای و توافقات سازش آنها با اسرائیل موسوم به توافق ابراهیم، قویترین موضع را در خاورمیانه داشت.

وی افزود: دولت جدید آمریکا تمام این موارد را کنار گذاشت که جای تاسف دارد و باید بگویم که ما در مذاکرات از موضع بالاتر برخوردار نیستیم.

گفتنی است که هشتمین دور از گفتگوهای برچیدن تحریم‌ها عصر دوشنبه (به وقت وین) با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مو را معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این نشست همچنین در خصوص نحوه ادامه گفتگوها بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 5387656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha