۱۱ دی ۱۴۰۰، ۹:۰۴

۲۱ سوال از بودجه ۱۴۰۱ -۶

بودجه طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

بودجه طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

دولت در سال آینده بودجه عمرانی را بالغ بر ۲۵۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته، این درحالی است که بودجه عمرانی امسال حدود ۱۷۶ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت سیزدهم در بودجه عمومی کشور مصارف (هزینه‌های جاری، بودجه عمرانی و…) را حدود یک هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود یک هزار میلیارد تومان بیشتر است. سال گذشته میزان بودجه عمومی دولت یک هزار و ۲۷۷ هزار میلیارد تومان بسته شده بود.

بودجه عمرانی که در این بخش دیده شده است از اهمیت زیادی برخوردار است. دولت در سال آینده بودجه عمرانی را بالغ بر ۲۵۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته، این درحالی است که بودجه عمرانی امسال حدود ۱۷۶ هزار میلیارد تومان است.

درواقع، بودجه عمرانی سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان (بیش از ۴۲ درصد) بیشتر از بودجه عمرانی امسال است.

به نظر می‌رسد بیشتر تمرکز بودجه عمرانی بر مشکلات تنش آبی و خشکسالی در کشور است به طوری که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات منابع آب از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان در جهت رفع تنش‌های آبی و تقویت آبرسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی؛ افزایش یافته است.

همچنین اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه (بودجه عمرانی) نسبت به سال ۱۴۰۰ با بیش از ۴۳ درصد رشد به ۲۵۱ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

پیش از این به سوالات زیر پاسخ داده شده است.

در بودجه ۱۴۰۱ چقدر درآمد مالیات پیش بینی شده است؟

بودجه دفاعی ایران در سال آینده چقدر است؟

سال آینده به هر فرد چه میزان یارانه پرداخت خواهد شد؟

صندوق‌های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟

حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

کد خبر 5388830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      2 0
      اگر دولت میخواهد رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد کند و از این طریق به بهبود معیشتی کمک کند از میزان یارانه ها بکاهد و در عوض به سهم بودجه عمرانی اضافه کند، علت تضعیف معیشتی پایین بودن میزان یارانه ها نیست و معیشت مردم با اعطای یارانه بهبود نمی بخشد بلکه با تورم تک رقمی و رشد اقتصادی و اشتغال بهبود میبخشد
    • علی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 1
      از طریق تهاتر نفت با پیمانکاران خارجی میشود بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تمام را تکمیل کرد، استفاده از درآمدهای نفتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام به رشد اقتصادی و تکمیل زیرساخت های ضروری برای توسعه کشور محقق میشود و بهترین روش برای هزینه کردن درآمد های نفتی است
      • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
        0 0
        درآمد نفتی علف خرس نیست که تهاتر کرد و جاش یک مشت بنجل ساز و روس و چینی بیان . اولا این بودجه که ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده که با دلار ۳۰ تومن میشد ۴۶ میلیارد دلار با جمع درآمد نفتی و مالیاتی و گمرکی و... این شده دوما ۲۵۱ هزار میلیارد تومان چند روز پیش اعلام شد نصفش صرف پرداخت بدهی دولت شده !
    • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 2
      شرکت هایی که در چین بهشون نفت صادر میکنیم می توانند با پیمانکاران خارجی خط اعتباری باز کنند و به هر میزان بهشون نفت بدهیم به همان میزان به پیمانکاران خارجی اعتبار دهند برای تکمیل پروژه های نیمه تمام در ایران، با کمک پیمانکاران خارجی و تهاتر نفت بسیاری از پروژه های عمرانی تکمیل میشود
    • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      در بخش آب با توجه به روند گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی خشکسالی در ایران بلندمدت خواهد بود بنابراین بهتر است از طریق انرژی اتمی و خورشیدی شیرین سازی آب دریاهای شمال و جنوب و انتقال آب به مناطق داخلی انجام شود تا در آینده با رشد جمعیت دچار بحران آب نشویم، بودجه عمرانی حتما برنامه داشته باشد