۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳

مهر گزارش می‌دهد؛

قومس در سوگ فاطمیه/ عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت

قومس در سوگ فاطمیه/ عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت

شاهرود- مردم استان سمنان همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور در هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری و همچنین آئین تشییع پنج شهید گمنام، به عزاداری پرداختند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حال و هوای صبح سرد استان سمنان دگرگون است مانند آسمانش در این پایان دومین هفته زمستان؛ از ابتدای هفته است که حال و هوا اینگونه غریبانه شده و مردم رخت عزا را زودتر از دیگر استان‌های کشور بر تن کردند چرا که پنج شهید گمنام و یک شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس در ایام سالروز شهادت شهید سلیمانی، مهمان مردم قومس شده‌اند.

ایام فاطمیه امسال به این دلیل رنگ و بوی ویژه دارد که استانمان عطر شهادت به خود گرفته است آن هم در مهمانی لاله‌ها؛ شهدایی که در سالروز شهادت بی بی دو عالم، بر دوش مردم قرار گرفتند و بار دیگر عطر شهادت را بر تارک آسمان قومس پخش کردند.

مردم می‌آیند

خیابان از رطوبت شب قبل یخ زده است بخار مانند ابری از لای ماسک مردم بیرون می‌زند و به سمت آسمان قلاچ می‌شود. آفتاب آنقدر آبرنگی است که جانی برای گرم کردن ندارد اما باز هم مردم به صورت گروهی به سمت پیاده رو رفته‌اند تا حداقل در سایه نباشند.

صدای بلندگو روضه‌ای را پخش می‌کند و ماشین‌های شاسی بلندی که روی آنها بلندگو نصب است، جلوی معراج الشهدا ایستاده‌اند. مردم فوج فوج می‌آیند. دو اتوبوس به صورت اریب در خیابان ایستاده‌اند تا خودروها ورود نکنند مردم پیاده می‌آیند برخی شأن عکس شهید سلیمانی در دست دارند تا بگویند هر بهانه‌ای آنها را یاد سردار دل‌ها می‌اندازد.

معراج الشهدا مملو از آدم است نظامی‌ها و دسته موزیک ارتش هم آمده‌اند چرا که قرار است یکی از شهدای گمنام در محوطه لشگر ۵۸ تکاور شاهرود تشییع شود و دیگری در گروه ده محرم سپاه؛ منتظر هستند تا مراسم وداع تمام شود. مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس صبح امروز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گفت برخی دلدادگان در معراج الشهدای سمنان و شاهرود حتی شب‌ها تا صبح در کنار پیکر شهدا بودند و دعا می‌خواندند.

قومس در سوگ فاطمیه/ عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت

یادآوری مجاهدت‌ها

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این مراسم یادآور روزهای فخر و افتخار مردم شهیدپرور استان سمنان است، گفت: وقتی جوانانی را می‌بینیم که در این مراسم حضور دارند در صورتی که اصلاً زمان دفاع مقدس به دنیا نیامده بوده‌اند دلگرم می‌شویم و می‌دانیم که در آن سال‌ها رفتنمان به جبهه و خون‌هایی که ریخته شده تا انقلاب پا برجا بماند، بیهوده نبوده است.

سید محمود حسینی با بیان اینکه تشییع شهدا در واقع جریانی از ایستادگی و افتخار را در جامعه پدید می‌آورد و به ما یادآوری می‌کند که چه کسانی رفته‌اند تا امروز ما در آرامش باشیم و این انقلاب به برکت خون چه کسانی امروز به چنین درخت تناوری بدل شده که مقتدرانه در منطقه جلوه‌گری می‌کند.

تاریخ پرافتخار

یکی دیگر از مردم استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تشییع شهدا انسان را یک بار دیگر به این نکته وا می‌دارد که تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی شاهد چه مجاهدت‌هایی بوده تا امروز بتوانیم ما در امنیت زندگی کنیم، گفت: یکی از دلایلی که مردم در این مراسم حضور دارند علاوه بر آن بعد معنوی که دارد و دل‌ها را جلا می‌دهد، نشان دادن نوعی قدرشناسی مردم در قبال شهدا است.

حاج محسن اسماعیلی با اشاره به اینکه حضور در تشییع شهدا یعنی ما همچنان می‌دانیم که کسانی برای آزادگی ایران اسلامی چه مجاهدت‌هایی را داشتند، بیان کرد: ایران اسلامی مکتب حاج قاسم را دارد و در این مکتب قدرشناسی از کسانی که برای انقلاب و کشور فداکاری کرده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد از این منظر است که می‌بینیم حتی نسل جوان امروز که در آن روزگار نبوده نیز در مراسم حضور دارد.

وی با بیان اینکه تقارن این مراسم با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) البته یک موضوع دیگر را هم یادآور می‌کند که خیلی از این شهدا با سربندهای یا زهرا (س) در جبهه حضور داشتند و من خودم عملیات خیبر را دست کم به یاد دارم که چه دلاورانه با ذکر یا زهرا (س) به دل دشمنان می‌زدند، افزود: این نشان می‌دهد که ما سبک زندگی فاطمی را در جامعه‌مان داریم.

قومس در سوگ فاطمیه/ عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت

نوای یا زهرا (س)

امروز هم جمعیت همان قدر پرشور حضور یافته است کسی دود اسپندی غلیط را بین جمعیت رها می‌کند صدای صلوات بلند می‌شود و یکباره جنب و جوشی به راه می‌افتد معلوم است که پیکر شهدا قرار است از آمفی‌تئاتر کانون بسیج بیرون بیاید. نظامی‌ها در یک خط می‌ایستند. مداح شروع به مداحی می‌کند و مراسم آغاز می‌شود.

نوای مداح با مطلع یا زهرا (س) تمام خیابان امام خمینی (ره) را پر می‌کند و اینجا آغازی برای تشییع معنوی دو شهید گمنام در شاهرود است اما همزمان ۱۷۷ کیلومتر آن سو تر در سمنان نیز چنین است. خبرنگار مهر اعزامی به این مراسم نیز جمعیت و استقبال مردمی را پرشور توصیف می‌کند.

قرار بود ساعت ۹ مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شود دو شهید گمنامی که دیشب در مرکز فرهنگی دفاع مقدس سمنان بودند و امروز به معراج الشهدای سمنان واقع در میدان سعدی منتقل شدند مردم اما از ساعتی قبل و برخی شأن از شب گذشته در جوار شهدا مهمان بودند.

پلاکاردهایی در دست برخی مردم سمنان وجود دارد که روی آن تمثال رهبر معظم انقلاب اسلامی، عکس چند شهید شاخص سمنان مانند شهید شاطری و تصویر شهید سلیمانی نقش بسته است گروهی با لباس بسیجی در مسیر هستند. صدا و سیما آماده پخش تلویزیونی می‌شود تا مردم در خانه‌هایشان با شهدا همراهی کنند مسیر تا میدان امام خمینی (ره) بسته شده است. یکی از شهدا قرار است در صدا و سیما و دیگری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به خاک سپرده شود.

بی ارجمندی‌ها مهمان دارند

پنجمین شهید اما مهمان بی ارجمندی‌ها است پایگاه مالک اشتر این شهر مراسم ویژه‌ای را با حضور مردم شهیدپرور بی ارجمند ترتیب داده است امروز این شهر در حاشیه جنوب شرقی استان سمنان، محور توجهات شده و فرشتگان زمینش را به آسمان دوخته‌اند.

مردم گرد تابوت شهدا سینه زنی می‌کنند سینه گرد که به سبک روزهای دفاع مقدس با گرفتن کمر یکدیگر رواج داشت و روحیه‌ای به رزمندگان می‌داد. مردم یا زهرا (س) کنان سینه زنی و مراسم عزاداری فاطمیه را همراه با شهدای عزیز مهمان شهرشان برگزار می‌کنند.

سرهنگ محمدحسن سلامی مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پنج شهید گمنام نیز امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) به خاک سپرده می‌شود، افزود: در این هفته برنامه‌ریزی بر این بود که بالغ بر ۵۰ مراسم وداع مردمی با شهدای گمنام در گستره استان برگزار شود اما مردم آنقدر استقبال خوبی از خود نشان دادند که ۲۵۰ جلسه وداع مردمی و قشری در اصناف، ادارات، مساجد، بسیج، یادواره‌های شهدا و… برگزار شده است.

قومس در سوگ فاطمیه/ عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت

مراسم عزاداری فاطمیه برگزار شد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه بعضاً مردم تا صبح در کنار این شهدا بودند، گفت: امروز تشییع شهدا در شاهرود و سمنان از ساعت ۹ صبح آغاز شده و استقبال خوب مردم را نیز در این مراسم شاهد بودهایم.

سلامی با بیان اینکه تشییع شهدای گمنام در سمنان از معراج الشهدا میدان سعدی تا میدان امام (ره) صورت می‌گیرد و دو شهید در دو مرکز شامل فنی و حرفه‌ای و صدا و سیما به خاک سپرده می‌شود، گفت: در شاهرود نیز از کانون بسیج و معراج الشهدا شاهرود تا میدان امام خمینی (ره) مراسم تشییع برگزار و سپس شهدا در گروه پدافند هوایی ۱۰ محرم، لشگر ۵۸ تکاور و همچنین یک شهید نیز در بی ارجمند تشییع می‌شود.

پیکر شهدا برای تدفین در نقاط مختلف استان سمنان سوار بر خودروها می‌شود و مردم یا برای ادامه در اتوبوس‌ها سوار می‌شوند و یا باز می‌گردند تا در مراسم عزاداری ایام فاطمیه حضور یابند. قرار است از لحظاتی دیگر دسته‌های عزاداری نیز در شهرها توسط هیئت‌ها راه بیفتند در میدان شهر گروهی از جوانان حاضر هستند و سربندهای یا زهرا (س) سر می‌کنند تا طبل بر دوش بگیرند و عزاداری را راه بیندازند جلوی مساجد شلوغ است قرار است مراسم عزاداری محوری در شاهرود توسط مسجد زینبیه با مراسم سینه زنی، برگزار شود دیگر نقاط شهر هم در سوگ مادر هستند مراسم عزاداری کم کم شروع می‌شود و مردم که از تشییع شهدا برگشته‌اند، به خیل جمعیت اضافه می‌شوند امروز چه روزی است… از یک سو تشییع شهدا این لاله‌های فاطمی از سوی دیگر، سوگ مادر…

کد خبر 5393511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha