۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸

تهران تایمز بررسی کرد؛

حرکت بی وقفه آمریکا به سمت افول

حرکت بی وقفه آمریکا به سمت افول

سیاست خارجی جو بایدن کاملا ثابت کرد که حرکت بی‌ وقفه ایالات متحده به سمت افول همچنان ادامه دارد و متحدان واشنگتن در منطقه تلاش می کنند با واقعیت جدید سازگار شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی سیاست‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداخت.

تهران تایمز در این باره نوشت که بسیاری از سیاستمداران و صاحب نظران آمریکایی انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده را به عنوان فرصتی برای التیام زخم‌های ناشی از دوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور، توصیف کرده‌اند اما سیاست خارجی بایدن، به‌ویژه در قبال منطقه غرب آسیا، کاملاً ثابت کرد که حرکت بی‌وقفه ایالات متحده به سمت افول همچنان ادامه دارد.

بایدن در طول دوران کاری حرفه‌ای اش، تصویری از خود به عنوان فردی زیرک در سیاست خارجی و کسی که از تجربه و تخصص بی بدیل در راهروهای سیاست خارجی آمریکا برخوردار است، ایجاد کرد.

اما رویدادهای مختلف، از افغانستان گرفته تا یمن، ضربات سختی به شهرت او وارد کردند. در ماه آگوست سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، دولت بایدن با خروج پر هرج و مرج و آشفته خود از افغانستان، منجر به قدرت گرفتن طالبان شد که خود آمریکا طی دو دهه با آن جنگید. صحنه‌های چسبیدن افغان‌ها به هواپیمای آمریکایی که در حال برخاستن از باند شلوغ فرودگاه کابل بود و سپس سقوط آنها، غوغایی در سراسر جهان برانگیخت.

بایدن در تلاشی برای موجه جلوه دادن این خروج پر هرج و مرج، سعی کرد آن را در چارچوب وسیع‌تر ارزیابی مجدد سیاست خارجی آمریکا قرار دهد.

وی ۲۴ ساعت پس از خروج آخرین نظامی آمریکایی از کابل، طی یک سخنرانی در کاخ سفید در این باره گفت: این تصمیم در مورد افغانستان فقط مربوط به افغانستان نیست. این مربوط به پایان دادن به یک دوره عملیات نظامی بزرگ برای بازسازی کشورهای دیگر است.

البته تصمیم برای خروج از افغانستان تنها به عهده بایدن نبود. این مسئله زاییده فکر به اصطلاح «نظام حاکم» بود اما نحوه اجرای آن نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا تا چه اندازه آشفته و پر هرج و مرج شده است.

هرج و مرج یاد شده در بسیاری از ناآرامی‌های دیگر نیز مشخص است. به عنوان مثال، یمن شاهد عقب نشینی آمریکا از وعده و وعید های بایدن برای تحت فشار گذاشتن عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ بر ضد یمن است. پس از مدتی ژست‌های دیپلماتیک، دولت بایدن از تلاش‌های خود در یمن دست کشید و تقصیر شکست مذاکرات صلح را به گردن دولت مستقر در صنعا انداخت.

دولت بایدن همچنین به تشدید بمباران عربستان در یمن چراغ سبز نشان داد. سعودی‌ها در حال حاضر در یمن به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی آمریکا به آنها اختیار تام داده است.

دولت بایدن در سوریه برنامه‌های قبلی خود برای خروج را مسکوت گذاشت و به ادامه اشغال غیرقانونی اراضی این کشور ادامه داد. دولت بایدن در عراق نیز اصرار دارد که نظامیان خود را برخلاف میل مردم عراق در این کشور نگه دارد.

سیاست‌های گیج کننده و در برخی موارد متناقض آمریکا در قبال منطقه به طور کلی نشانه افول ایالات متحده است و متحدان واشنگتن در منطقه در حال انجام اقداماتی برای سازگاری با این واقعیت هستند.

«جیمز زاگبی» رئیس مؤسسه عرب-آمریکایی، در مقاله‌ای برای روزنامه اماراتی «نشنال» (The National) نوشت: مشکلات آمریکا در خاورمیانه و اطراف آن با خروج آغاز نشد. یک افول مشخص ۲۰ سال قبل از آن، با تصمیمات بی پروا، پرهزینه و فاجعه بار برای حمله به افغانستان و عراق و به دنبال آن تصمیم برای اشغال همزمان آنها و تلاش برای ایجاد دموکراسی که از منافع ایالات متحده حمایت کند، آغاز شد.

متحدان ایالات متحده در منطقه از بسیاری جهات در تلاش هستند تا خود را برای منطقه غرب آسیا پس از آمریکا آماده کنند. نمونه‌ای از آن، تلاش‌هایی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده‌اند تا وابستگی دفاعی خود را به آمریکای غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اعتماد کنار بگذارند.

شبکه خبری «سی ان ان» اخیراً در گزارشی اعلام کرد که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده برآورد کرده‌اند که عربستان سعودی اکنون و به طور فعال موشک‌های بالستیک خود را با کمک چین تولید می‌کند. سی ان ان در ادامه و به نقل از منابع آگاه گفت که مقامات آمریکایی در آژانس‌های متعدد، از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر از اطلاعات طبقه‌بندی شده مبنی بر نقل و انتقال‌های متعدد و عظیم فناوری‌های حساس تولید موشک‌های بالستیک بین چین و عربستان سعودی، مطلع شده‌اند.

امارات متحده عربی نیز از سوی ایالات متحده به اتهام همکاری با چین در حوزه نظامی توبیخ شده است.

وال استریت ژورنال در نوامبر سال گذشته گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار گذشته دریافتند که چین به طور مخفیانه در حال ساخت تأسیساتی نظامی در بندری در امارات متحده عربی، یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است.

«انور قرقاش» مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی در ماه دسامبر گفت که امارات دستور توقف کار بر روی تأسیسات ادعایی چین در این کشور را پس از استدلال مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پکن قصد دارد از این سایت برای اهداف نظامی استفاده کند، صادر کرده است. وی در عین حال گفت که این تأسیسات برای استفاده نظامی در نظر گرفته نشده بود.

موارد یاد شده ابوظبی و ریاض در همکاری مخفیانه با چین توسط بسیاری از ناظران به عنوان شاخصی از تلاش دو متحد عرب واشنگتن برای کاهش اتکایشان به آمریکا تلقی شده است زیرا آنها معتقدند قدرت ایالات متحده در منطقه رو به افول است.

کد خبر 5397155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      انشالله که به سرنوشت اجداد سلف نا خلف خودشون یعنی امپراطوری روم دچار خواهد شد .یعنی منهدم ومنقرض به واسطه فساد اخلاق
    • فرهاد ابوالفضلی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      سلام می خواستم بپرسم اینکه گفته میشه شهر شیان چین به علت ویروس جدید زامبی در قرنطینه کامل هستش درسته یا نه؟؟؟؟؟؟