۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۰۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

آثار خوشنویسی «تجسمی فجر» چگونه انتخاب شدند؟/ سخت‌گیری کردیم

آثار خوشنویسی «تجسمی فجر» چگونه انتخاب شدند؟/ سخت‌گیری کردیم

علی اشرف صندوق آبادی دبیر رشته خوشنویسی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی و احمد عبدالرضایی هیأت انتخاب و داوری این بخش را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، خوشنویسی هنری است که یک پا در سنت دارد و ریشه‌های فرهنگی هنری ایران را از فرهنگ مکتوب به داشته‌های تصویری منتقل می‌کند و از سوی دیگر حال و هوای مدرنیسم و معاصریت در سپهر هنرهای تجسمی دارد که با فرم‌ها و ترکیب‌بندی‌های تازه و مبتنی بر اصول و مبانی هنرهای تجسمی ارتباط وثیق پیدا می‌کند. هنرمندان خوشنویس در کشاکش سنت و مدرنیسم و در گذار از جریان‌های فکری و فرهنگی و مکتب‌ها و جنبش‌های هنری معاصر، عده‌ای هوای سنت در سر دارند و همچنان معتقد به ارائه شیوه‌های قدما و پاسداری از آنها هستند و عده‌ای نیز در پی خلق صورت‌های تازه در ترکیب‌بندی‌های خوشنویسی و گرایش به سمت نقاشی خط هستند. فارغ از جشنواره‌های تخصصی و موضوعی خوشنویسی در رویدادهایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی فجر که نگاه معاصر به هنر دارد، همچنان خوشنویسی جایگاه ارزشمندی دارد.

در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند ادوار گذشته که به شکل رسانه محور برگزار شده است، رشته خوشنویسی هم به طور مستقل در فراخوان جشنواره پذیرش اثر دارد. هیأت انتخاب رشته خوشنویسی آثار رسیده را بررسی و انتخاب کردند تا آثار برای نمایش در جشنواره مشخص شوند. در این نشست علی اشرف صندوق آبادی دبیر رشته خوشنویسی به همراه یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی و احمد عبدالرضایی هیأت انتخاب و داوری این بخش، حضور داشتند.

علی اشرف صندوق آبادی در زمینه انتخاب آثار به مهر گفت: چون آثار رسیده پیش از این جلسه به دست داوران رسیده بود، آنها روی کارها تسلط داشتند و انتخاب‌های اولیه را انجام داده بودند و در این نشست روی آثار مشترک جمع‌بندی کردند و از میان آثار رسیده به دبیرخانه تعدادی را به نسبت رشته‌ها و شاخه‌های خوشنویسی انتخاب کردند.

آثار خوشنویسی «تجسمی فجر» چگونه انتخاب شدند؟/ سخت‌گیری کردیم

دبیر رشته خوشنویسی درباره کیفیت آثار انتخابی توضیح داد: داوران در انتخاب آثار بسیار سخت‌گیر بودند و با اینکه تعداد بسیار زیادی از آثار رسیده را می‌توانستند برای نمایشگاه انتخاب کنند اما با حساسیت بسیار زیادی این کار را انجام دادند و آثار باکیفیت بالا برای نمایش انتخاب شدند.

یدالله کابلی: برای بالا بردن کیفیت آثار در جشنواره‌ها باید منابع مالی را افزایش داد و برای شاخه‌های گوناگون خوشنویسی مانند نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و نقاشی خط، برگزیدگان جداگانه‌ای اعلام کرد یدالله کابلی هنرمند باسابقه خوشنویسی و داور این رشته در جشنواره «تجسمی فجر» درباره کیفیت آثار رسیده و انتخابی به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که در طول سال جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود انتظار داریم در جشنواره‌های ملی آثار شاخص و برجسته باید حضور داشته باشند. در این زمینه ایجاد انگیزه برای هنرمندان خلاق بسیار اهمیت دارد که از طریق جوایز ارزنده بتوان این خلأ را جبران کرد. برای بالا بردن کیفیت آثار در جشنواره‌ها باید منابع مالی را افزایش داد و برای شاخه‌های گوناگون خوشنویسی مانند نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و نقاشی خط، برگزیدگان جداگانه‌ای اعلام کرد اما در نهایت باید بگویم که آثار بسیار خوب و با کیفیتی برای این دوره از جشنواره در این شاخه‌ها انتخاب شده است.

وی درباره گرایش‌های معاصر در خوشنویسی امروز در مقابل دیدگاه سنتی بیان کرد: خوشنویسی هنر ملی ما ایرانیان است و ژرف‌ترین گفتگوهای انسان‌های فرهیخته از این طریق انجام‌گرفته است. در این نیم‌قرن که در انجمن خوشنویسان ایران هستم همیشه با بخش‌ها و گرایش‌های خوشنویسی که استادانی مانند رضا مافی، فرامرز پیل آرام و محمد احصایی داشته‌اند موافق بوده‌ام و هنرمندان جوان نیز باید روش این استادان را مبنا و محور کار خود قرار دهند. از نظر من کاری که با مبنای صحیح خوشنویسی با هر تکنیکی که انجام گیرد مقبول است. فریبندگی رنگ، جوان‌ها را از ذات نقاشی خط دور می‌کند. رنگ باید هنرمند را به خلاقیت برساند. در کارهای گرایشی به‌طورقطع یقین غیر از ترکیب‌بندی و شناخت رنگ، باید ذات و بنیاد خوشنویسی رعایت شود.

احمد عبدالرضایی استاد خوشنویسی و دیگر داور این رشته در جشنواره نیز درباره کیفیت آثار به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه هر سال آثار رسیده به جشنواره از نظر کیفی بالاتر می‌رود. در حال حاضر در شاخه‌های مختلف خوشنویسی کارهای بسیار خوبی انجام‌گرفته است. به نظر من جشنواره‌ها باید موضوعی باشند تا داوری کارها بهتر صورت گیرد. وقتی موضوع آزاد است داوری هم سخت می‌شود و نمی‌توان دقیق این کار را انجام داد.‌

آثار خوشنویسی «تجسمی فجر» چگونه انتخاب شدند؟/ سخت‌گیری کردیم


این استاد خوشنویسی عنوان کرد: کیفیت خوشنویسی در این سال‌ها روبه‌جلو بوده است و در بحث با داوران دیگر و تجمیع آرا، می‌توانستیم آثار بسیاری را انتخاب کنیم اما سخت‌گیری زیادی در انتخاب آثار کردیم اما همچنان آثار در حد استادانه در جشنواره کم است و با تقویت مسائل مالی جشنواره‌ها می‌توانیم این آسیب را برطرف کنیم.

احمد عبدالرضایی: می‌توانستیم آثار بسیاری را انتخاب کنیم اما سخت‌گیری زیادی در انتخاب آثار کردیم اما همچنان آثار در حد استادانه در جشنواره کم است و با تقویت مسائل مالی جشنواره‌ها می‌توانیم این آسیب را برطرف کنیم امیراحمد فلسفی دیگر داور خوشنویسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز درباره آثار رسیده و انتخاب آثار به مهر گفت: به‌طورکلی در سال‌های اخیر کیفیت و سطح هنری در ایران بالا رفته است و در خوشنویسی هم همین‌طور بوده است. الان سطح جشنواره به لحاظ کمی و کیفی خوب است اما می‌شود با تقویت و افزایش و تفکیک جوایز در رشته خوشنویسی این کیفیت را بالا برد. هنرمندان باید انگیزه بیشتری پیدا کنند و مسئولان تصمیم‌گیر باید به این مساله توجه کنند.

وی بیان کرد: خوشنویسی از جمله هنرهایی است که علی‌رغم پدیده‌های جدید در هنر، هنوز در دل فرهنگ ما از عوام و خواص به آن توجه دارند. در نگاه سنتی به خوشنویسی هم هنرمندانی هستند که نگاه مدرن دارند. باید بگویم که هنر خوشنویسی امروز ما کاملاً به‌روز است و این برای اهل‌فن جای شگفتی دارد.

بر این اساس، برنامه انتخاب آثار برای نمایش در جشنواره در برخی از رشته‌ها در یک بخش و در رشته‌هایی مانند مجسمه و هنرهای جدید در دو مرحله انجام می‌گیرد. پس از پایان جلسات انتخاب آمار آثار پذیرفته شده برای جشنواره اعلام خواهد شد.

کد خبر 5397967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha