۲۵ دی ۱۴۰۰، ۹:۱۴

کارشناس تغذیه علوم پزشکی همدان اعلام کرد؛

شناسایی کودکان زیر ۵ سال دچار مشکل تغذیه در همدان

شناسایی کودکان زیر ۵ سال دچار مشکل تغذیه در همدان

همدان- کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شناسایی کودکان زیر ۵ سال دچار مشکل تغذیه در همدان خبر داد و گفت: ۱۲۹۸ بن خرید کالا در این راستا توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میترا جاودان با اشاره به دوازدهمین بسیج ملی تغذیه که ۱۵ تا ۳۰ دی ماه با شعار «تغذیه، کرونا و واکسیناسیون» برگزار می‌شود، اظهار کرد: هر سال بسیج‌های ملی و آموزشی تغذیه بر اساس مشکلات تغذیه‌ای جامعه و به منظور حساس سازی و افزایش سطح آگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه با شعارهای متفاوت برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اپیدمی کرونا و اهمیت تغذیه صحیح در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به کرونا، کاهش شدت بیماری و دوران نقاهت بیماری و نیز اثربخشی واکسیناسیون کرونا دوازدهمین بسیج ملی تغذیه بر اساس این اهداف در استان در حال اجراست.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون یکی از راه‌های مهم برای مقابله با ویروس کرونا است و به منظور اثر بخشی آن رعایت اصول تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: به دلیل گستردگی فضای مجازی ارائه اطلاعات تغذیه‌ای صحیح و نیز گسترش شبکه‌های علمی یکی دیگر از اهداف بسیج‌های ملی تغذیه است.

جاودان با بیان اینکه بهتر است هنگام واکسیناسیون کرونا در اثربخشی آن استفاده روزانه از منابع سبزیجات و میوه جات مورد توجه باشد، گفت: به طور کلی مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی‌ها و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ها، آنتی اکسیدان‌ها شامل روی، سلنیم، ویتامین A و ویتامین C مورد توجه است.

وی، مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه را قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده‌های غذایی و در میان وعده‌ها مهم دانست و گفت: افراد در رژیم غذایی خود از منابع پروتئین گیاهی و حیوانی استفاده کنند و منابع غذایی پروتئینی حاوی ریزمغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

جاودان یادآور شد: بهتر است برای افزایش کیفیت پروتئین دریافتی از پروتئین‌های گیاهی در کنار هم استفاده شود مثل عدس پلو، خوراک لوبیا با نان، عدسی و … که این امر موجب اثربخشی بهتر واکسیناسیون خواهد شد.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه افراد در وعده‌های غذایی خود از منابع شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنند، گفت: شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز از منابع تأمین پروتئین هستند و نیز بهتر است لبنیات پروبیوتیک مصرف شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب کافی فراموش نشود، عنوان کرد: افراد مقدار زیادی آب و مایعات مثل چایی کم رنگ، دوغ کم نمک، دمنوش های گیاهی بنوشند که تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است.

جاودان با تاکید به اینکه مصرف مایعات کافی سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، افزود: زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشد و لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای میل شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا و به دلیل تأثیر منفی اپیدمی کرونا بر وضعیت اقتصادی جامعه و به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر به ویژه کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار، معاونت بهداشتی همدان با همکاری کمیته امداد و ستاد اجرای فرمان امام یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم گوشت و یک هزار و ۲۹۸ مورد بن خرید مایحتاج در بین واجدین شرایط توزیع کرده است.

کد خبر 5399396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha