۴ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۰۳

میلاد نیک آبادی در گفتگو با مهر؛

مسئولان «تئاتر فجر» شفاف‌سازی کنند/ ماجرای حذف نمایش محبوب دبیر!

مسئولان «تئاتر فجر» شفاف‌سازی کنند/ ماجرای حذف نمایش محبوب دبیر!

میلاد نیک‌آبادی کارگردان نمایش «درس بی‌پایان» با گلایه از نبود صداقت در زمینه انتخاب نشدن کارش برای حضور در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر خواستار پاسخگویی شفاف دبیرخانه درباره این مساله شد.

میلاد نیک آبادی کارگردان نمایش «درس بی‌پایان» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پذیرفته نشدن نمایش خود در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر علی‌رغم تمایل حسین مسافر آستانه دبیر این رویداد گفت: نمایش «درس بی‌پایان» آبان و آذر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای عموم داشت و طبیعتاً نمی‌توانست طبق فراخوان در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد مگر اینکه به انتخاب دبیر جشنواره برای بخش مهمان انتخاب می‌شد. شب آخر اجرای نمایش حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره به دیدن کار نشست و فردای اجرا با من تماس گرفت و من به دبیرخانه فجر رفتم. در این دیدار آقای مسافر آستانه که از نمایش خوشش آمده بود ابراز تمایل کرد که کار در جشنواره حضور داشته باشد از این رو به من گفت که فیلم اجرایت را به دست ما برسان تا کار برای حضور در جشنواره بازبینی شود اما از آنجا که من فیلمی از اجرا نداشتم قرار بر این شد که یک بازبینی زنده برای نمایش ترتیب دهند و من نیز تقاضایی برای حضور نمایش در بخش مهمان بنویسم و به محسن بابایی مسئول دبیرخانه فجر بدهم.

وی ادامه داد: چند روز بعد با من تماس گرفتند و یک روز را برای بازبینی نمایش در سالن سایه تعیین کردیم. آقای مسافرآستانه به من گفت که خودش مستقیماً برای آثار بخش مهمان تصمیم نمی‌گیرد و هیاتی سه نفره متشکل از اردشیر صالح‌پور، محمودرضا رحیمی و وحید فخر موسوی این وظیفه را برعهده دارند. روز بازبینی آقای رحیمی به من پیام داد که اگر امکان دارد در بازبینی حاضر نشود چون نمایش را در اجرای عموم دیده و کار را هم بسیار دوست داشته است. آقای رحیمی شبی که اجرای ما را در ایرانشهر دید کاملاً ایجابی نظرشان و در واقع تعریف تمجیدهای فراوان خود را در قالب یک پیام صوتی چند دقیقه‌ای برای من فرستاد. روز بازبینی از بین سه نفری که قرار بود نمایش را ببینند فقط اردشیر صالح پور به سالن آمد در صورتی که نمی‌دانست نمایشی که قرار است ببیند متقاضی کدام بخش است و ابتدا به من گفت که نمایش‌ت برای بخش خیابانی است و من توضیح دادم که کار برای بخش مهمان صحنه‌ای بازبینی می‌رود.

نیک آبادی بااشاره به نامشخص بودن دلائل پذیرفته نشدن نمایش در جشنواره با وجود تایید دبیر و اشاره مستقیم یکی از افراد هیات انتخاب به کیفیت بالای نمایش عنوان کرد: زمانی که نتایج بخش صحنه‌ای اعلام شد و «درس بی پایان» در میان اسامی نبود با محمودرضا رحیمی تماس گرفتم و وی به من گفت که نمایش را بسیار دوست داشته و نمی‌داند که چرا کار من قبول نشده است. حتی عنوان کرد چندین نمایش از کارهایی که در بخش صحنه‌ای هستند یا مورد تایید وی نبوده یا اصلاً آن‌ها را ندیده است. ایشان طوری بی‌خبر حرف می‌زد که گویی اسم جشنواره فجر را اولین بار شنیده است و می‌گفت نمایش تو را احتمالاً به دلیل مسائل محتوایی و نظارتی رد کرده‌اند و … به هر حال آقای رحیمی در نهایت جواب سرراستی به من نداد و مشخص نشد اگر با حضور نمایش در جشنواره موافق بوده چطور صورت جلسه را امضا کرده و عنوان می‌کند اطلاعی از جواب نهایی نداشته است. آقای بابایی هم از دبیرخانه با من تماس گرفت که به دلیل محدودیت (پنج اثر) حضور آثار در بخش مهمان مجبور به حذف نمایش شدند در حالی که در حال حاضر بیش از ۱۲ نمایش فقط در بخش مهمان حاضر هستند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به صحبتی که با وحید فخر موسوی داشته، یادآور شد: روز بعد از اعلام نتایج آقای فخرموسوی با من تماس گرفت و تازه از من پرسید که نمایشم در کدام بخش حضور داشته است و وقتی گفتم متقاضی بخش مهمان بوده، گفت پس چرا من نمایش را ندیده‌ام. الان سوال من این است که این سه عزیز زمانی که قرار بوده در جلسه‌ای با هم برای انتخاب نمایش «درس بی پایان» به جمع بندی برسند، چگونه درباره کار بحث کرده‌اند که در نهایت به تایید نشدن کار رسیده است در حالی که یکی از آنها نمایش را ندیده بوده و دیگری به گفته خودش کار را بسیار دوست داشته است. فخرموسوی می‌گوید حضورش در این شورا وجه نظارتی دارد و این نمایش هم هیچ مشکل نظارتی ندارد. در حالی که ایشان به عنوان هیات انتخاب و مشاور دبیر در جشنواره حضور دارد نه هیات نظارت.

نیک آبادی با اشاره به صحبت‌هایی که با دبیر جشنواره داشته است، تصریح کرد: طی صحبتی که با آقای مسافرآستانه داشتم ایشان به من گفت که شخصاً نمایش را دوست داشته و از اینکه نمایش در جشنواره نیست ناراحت است اما دوستان در جلسه داوری کار را به لحاظ کیفی رد کرده‌اند. من رد شدن نمایش را به لحاظ کیفی درک می‌کنم و به آن‌ها حق می‌دهم اگر نمایش را دوست نداشتند. اگر مساله نمایش کیفی باشد قضاوت را به مخاطب می‌سپارم تا ببیند کیفیت نمایش نسبت به آثاری که در جشنواره به صحنه می‌روند چقدر بهتر یا بدتر است. اما اگر نمایش به لحاظ کیفی رد شده است پس این همه تعریف و تمجید و ابراز علاقه نسبت به کیفیت نمایش از جانب آقای رحیمی در قالب آن پیام صوتی چند دقیقه‌ای و دیده نشدن کار توسط یکی دیگر از این هیات سه نفره را چگونه توجیه کنم.

وی یادآور شد: متاسفانه برعکس چیزی که به نظر می‌رسد کیفیت آثار اصلاً برای جشنواره مهم نیست. من هیچ گاه اهل واکنش نبودم و دیگر حضور در جشنواره هم برایم اهمیتی ندارد اما به خاطر زحمت‌هایی که گروه جوان و باانگیزه‌ام برای آماده سازی نمایش کشیدند و از تمام جانشان برای کار مایه گذاشتند ماجرا را تا آخر پیگیری می‌کنم. تا جواب درستی به من داده نشود کوتاه نمی‌آیم و تا سطح وزیر ارشاد نیز این موضوع را پیگیری می‌کنم.

کارگردان «مده آ» در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: مساله من جشنواره نیست بلکه به دنبال صداقت و شفافیت هستم. اگر هر سه این دوستان به صورت شفاف به من اعلام کنند چون کارم ضعیف بوده برای حضور در جشنواره پذیرفته نشده است من راضی می‌شوم و دیگر حرفی برای گفتن ندارم. مساله من حضور در جشنواره نیست چون کار من اجرای عموم رفته و مشکلی هم بابت کار کردن و اجرای آثار دیگرم ندارم اما نگرانی من اینجاست که وقتی با من که ساختار را می‌شناسم و سال‌ها هم در دبیرخانه بودم این برخورد غیرحرفه‌ای و سوال برانگیز را می‌کنند با جوانان و گروه‌هایی که شاید رسانه‌ای نداشته باشند و ساختار را نشناسند چه برخوردهای حذفی و وحشتناکی خواهد شد. من مجدد تأکید می‌کنم دلیل این حرف‌ها اصلاً این نیست که نمایشم در جشنواره باشد فقط می‌خواهم آقایان با صداقت و شفافیت پاسخگو باشند.

کد خبر 5406815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha