توسط دادستان استان «جبل لبنان»؛

رئیس بانک مرکزی لبنان به دادگاه احضار شد

رئیس بانک مرکزی لبنان به دادگاه احضار شد

دادستان استان «جبل لبنان» اخیرا «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور را به دادگاه احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «فرانس ۲۴ عربی»، «غاده عون» دادستان استان جبل لبنان اخیراً «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور را به دلیل شکایت گروه موسوم به «مردم خواهان اصلاحات هستند» احضار کرده است.

این درحالی است که دادستان جبل لبنان چندی پیش حکم ممنوع الخروجی ریاض سلامه را صادر کرده بود. نگاهی به سوابق ریاض سلامه و ارتباطات خارجی و داخلی او نشان می‌دهد که وی مراودات فراوانی با ایالات متحده آمریکا دارد به گونه‌ای که از او به عنوان مَرد شماره یک واشنگتن در لبنان یاد می‌شود؛ مَردی که مأموریت خالی کردن بانک‌های لبنانی را از سوی واشنگتن برعهده گرفته است.

رئیس بانک مرکزی لبنان جزء شخصیت‌هایی است که همواره از او به عنوان فردی که در پرونده‌های فساد دست داشته، نام برده شده است. در همین راستا، دادستانی سوئیس اوایل بهمن ماه سال گذشته ریاض سلامه را به «پولشویی» بیش از ۳۰۰ میلیون دلار متهم کرد. دادستانی سوئیس با ارسال نامه‌ای رسمی به وزارت دادگستری لبنان خواهان شفاف سازی درباره انتقال این مبالغ توسط ریاض سلامه و برادرش به بانک‌های سوئیسی شد.

اخیراً نیز وی به قاچاق پول از لبنان به فرانسه متهم شده است. در همین ارتباط، ریاض سلامه در حالی مبالغ هنگفتی را از لبنان با خود به فرانسه برده است که هیچیک از نهادهای رسمی و دولتی از این اقدام مطلع نبوده‌اند. از همین روی، دادستانی کل لبنان به مسأله قاچاق پول توسط ریاض سلامه به فرانسه، ورود پیدا کرده است. دادستانی کل در نامه‌ای به اداره کل گمرک، بر لزوم پیگیری حمل غیرقانونی پول توسط سلامه تأکید کرده است.

چند ماه پیش بود که مقدار زیادی پول در چمدان ریاض سلامه در یکی از فرودگاه‌های نزدیک پاریس کشف شد. از آنجایی که حمل این پول‌ها به فرانسه غیرقانونی بوده است، وی با جریمه ۲۷۰۰ یورویی نیز مواجه شد. بر اساس گزارش تحقیقات فرانسه مشخص شد که ریاض سلامه بیش از ۸۴ هزار یورو و همچنین بیش از ۷ هزار دلار پول را به شکل غیرقانونی در کیف شخصی خود حمل می‌کرده است.

در حال حاضر ریاض سلامه در فرانسه متهم به اختلاس و پولشویی است. دستگاه قضائی فرانسه نیز پرونده رئیس بانک مرکزی لبنان در همین زمینه را مورد بررسی قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد که در آینده باید شاهد اقدامات قضائی علیه ریاض سلامه در داخل لبنان نیز باشیم. پیشتر دستگاه‌های امنیتی در اروپا ثروت ریاض سلامه را بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد کردند. این دستگاه‌ها اعلام کردند که احتمال دارد سلامه در حد فاصل میان سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ مبالغ زیادی را از بانک مرکزی لبنان اختلاس کرده باشد.

کد خبر 5415335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha