۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

توضیحات مدیرمسئول رکنا درباره انتشار فیلم جنایت اهواز

توضیحات مدیرمسئول رکنا درباره انتشار فیلم جنایت اهواز

مسعود ابراهیمی، ضمن اذعان به این که ویدئوی جنایت اهواز را نهایتا حذف کرده، معتقد است وقتی همه منتشر می‌کنند رسانه‌های دیگر هم مجاز هستند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه ترکاشوند: انتشار ویدئویی از گرداندن سر بریده توسط یک قاتل واکنش‌های تلخی را برانگیخته است. بسیاری از بینندگان این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی نسبت به انتشار آن در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی اعتراض کرده‌اند و این موضوع را عامل انتشار گسترده و مجوز گرفتن نمایش این دست اتفاقات پر از خشونت و هراس می‌دانند.

با مسعود ابراهیمی مدیر مسئول پایگاه خبری رکنا تماس گرفتیم تا دلایل این رسانه را برای انتشار این ویدئوی خشونت‌بار و هراس‌انگیز از وی جویا شویم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند.

تا این لحظه چه بازخوردهایی از انتشار ویدئوی این قتل داشتید؟

با توجه به این که شبکه‌های مجازی مثل تلگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی وجود دارند، و این که این فیلم در خوزستان و کم‌کم سایر شهرهای کشور پخش شده‌، باید دقت داشته باشیم که بازخورد این انتشار غیررسمی از بازخورد رکنا به نظر من بیشتر بوده است. به علاوه ما هم برای انتشار بخش‌هایی را تار کردیم و خواستیم با این انتشار جلوی شایعات و حواشی را بگیریم.

به نظر شما انتشار آنی این دست اتفاقات بدون آن که همراه با بازدارندگی مجازات و این دست مسائل باشد چه تأثیری روی مخاطب می‌گذارد؟

مطمئناً تأثیر منفی می‌گذارد. ما هم ابتدای ویدئو نوشتیم که فیلم حاوی تصاویری است که نباید همه ببینند. در تمام دنیا هم همین‌طور است. در سایر اتفاقات هم ما همین برخورد را داشته‌ایم و این دست فیلم‌ها را نشان داده‌ایم. حتی خود صداوسیما فیلم‌های دل‌خراشی از جنگ یا داعش پخش کرده است.

هم با این میزان جزئیات کمتر بوده و هم انتشار گسترده‌اش نداشته و هم به هر حال جنگ با قتل فرق دارد. تهدید خارجی که بعد سیاسی دارد با امنیت داخلی از حیث اجتماعی متفاوت است

نگاه ما سیاسی نیست. حالا مگر برای خاشقچی این کار را نکردیم؟

از قتل خاشقچی که اصلاً ویدئویی منتشر نشده صرفاً اخبار متنی بوده است

می‌خواهم کلی بگویم. چقدر از داعش فیلم نشان دادیم که آدم‌ها را سر می‌بریدند!

انتظار شما از واکنش مخاطب نسبت به چنین فیلمی چه بوده است؟

ما در متن خبری که منتشر کردیم نظرات کارشناسی را در آن بازتاب دادیم. البته خود من دیروز در ساعتی که فیلم آمده حضور نداشتم اما کلاً نگاه‌مان این است که در خوزستان و برخی بخش‌های کشور باید فرهنگ‌سازی شود. بالاخره ما داریم از دنیای سنتی وارد دنیای مدرن می‌شویم و باید چیزهایی را تغییر دهیم. خودم دیروز مطالب را خواندم حس کردم بچه‌ها کاری را که باید انجام می‌دادند، انجام داده‌اند.

برای مدیریت هراسی که در مخاطب پس از تماشای این ویدئو ایجاد می‌شود هم فکری کردید؟ مثلاً موضوع را ادامه دهید تا پیگیری پرونده و مجازات؟

وقتی در ابتدای فیلم هشدار می‌دهیم که هر کسی نمی‌تواند فیلم را نبیند، دیگر مسئولیت با مخاطب است. این مثل تمام فیلم‌های ترسناک و مسئله‌داری است که در جهان منتشر می‌شود. مثلاً کسی فیلم «سکوت بره‌ها» را ندیده است؟ حتی بچه‌ها؟ هر کسی دوست داشته دیده اما من خودم ندیدم تحملش را نداشتم. ما نمی‌توانیم برای مردم تصمیم بگیریم چه چیز را ببینند چه چیز را نبینند. چون اگر ما هم منتشر نکنیم در ماهواره و همه مسیرهای دیگر می‌توانند ببینند. الان در اینستاگرام تصاویری که نباید بچه ۸ ساله ببیند وجود ندارد؟ بچه‌ها نمی‌بینند؟ ما باید فرهنگ را یاد بدهیم که اگر نمی‌توانی نبین! البته من این را هم بگویم فقط رکنا نبود. همه خبرگزاری‌ها منتشر کردند.

سایر رسانه‌ها خبر متنی را منتشر کردند

خیر؛ ویدئو را هم برخی منتشر کردند ما به محض این که دادستان خوزستان گفت با انتشاردهندگان برخورد خواهد شد، همه حذف کردند.

یعنی برای شما تبعات حقوقی دارد؟

آن فردی که اولین نفر فیلم را گرفته و منتشر کرده باید مورد شکایت باشد. مگر من اولین نفر فیلم را گرفته و منتشر کرده‌ام؟

بالاخره شما هم حلقه‌ای از انتشار آن بودید

ما هم منتشر نمی‌کردیم این فیلم پخش می‌شد. الان دنیا، دنیای ارتباطات است و هرکسی با موبایلش یک خبرنگار است.

رسانه‌ها چقدر مسئول کنترل هراس در جامعه و حفظ امنیت هستند؟

امنیت با پخش یک اتفاق ضربه می‌خورد؟ ما در کجای قانون داریم که برای انتشار اتفاقی که واقعاً افتاده، باید از کسی اجازه بگیریم؟ در پرونده دیگری کسی علیه ما شکایت کرده بود که چرا از ما برای انتشار اجازه گرفته نشده، بازپرس حکم داد که در قانون نداریم که برای انتشار یک خبر درست باید از کسی اجازه گرفت. اتفاقاً قانون مطبوعات ما قانون کاملاً بازی است که دست رسانه‌ها را باز می‌گذارد.

تا الان از شما شکایتش شده؟

خیر شکایتی نشده اما من خودم صبح امروز که آمدم با توجه به فضایی که وجود داشت، ویدئوها را حذف کردم.

خب اگر فکر می‌کنید کار درستی بوده چرا حذفش کردید؟ آن هم پس از انتشار که اثرش را گذاشته که بیشتر نوعی مسئولیت‌ناپذیری است

همین تماس شما و فشار دوستان رسانه‌ای باعث می‌شود. چرا فشارها فقط به یک رسانه وارد می‌شود؟ چرا دنبال این هستیم که کسی را که بالاست پایین بکشیم؟

به هر حال اگر فکر می‌کنید درست بوده باید در برابر فشارها بایستید! همه جای دنیا رسانه‌ها برای برخی اخبار تحت فشار قرار می‌گیرند.

بالاخره از بیرون با ما تماس گرفتند گفتند فیلم را بردارید. یک مشکل هم به رسانه‌های بیگانه برمی‌گردد. همیشه برای ما دردسر درست می‌کنند. نمی‌دانیم به چه زبانی بگوییم نمی‌خواهیم شما از ما مطلب و محتوایی بردارید!

مگر می‌شود؟ بالاخره شما محتوایی را منتشر می‌کنید و همه حق استفاده دارند. اگر نخواهید شما نباید منتشر کنید!

بحثم این است که تا آن‌ها استفاده می‌کنند دوستانی حساس می‌شوند. ما یک رسانه مستقل هستیم و فردا هم ششمین سالگرد آغاز به کار رکناست و در این ۵ سال هم خیلی اذیت شدیم. از بیرون نگاه می‌کنند می‌گویند رکنا یک سایت است با ۴ نفر نیرو! درحالی که من خودم خبرنگار بوده‌ام و این جا ۴۰ نفر نیروی رسمی دارد و یک تحریریه کامل. این مسیر خیلی سخت بود اما ما انجامش دادیم. من منکر این نیستم که گاهی اوضاع بعد از یک خبر عجیب و غریب می‌شود و ما هم سیاست‌مان این است که شایعه‌ها را حتماً بررسی و بعد پخش کنیم و در نمونه‌هایی هم این اتفاق افتاده است. ولی ما دقت کرده‌ایم. یک بار ما زدیم «اقدام به خودکشی» برای یک فرد همه به نقل از ما گفتند «خودکشی» و بعد فشارهایش به ما وارد شد! کسی نمی‌رود یقه آن‌ها را بگیرد. شاید برای رسانه‌های مستقل این مشکلات باشد اما باید کار کرد.

به نظرتان ممکن است این اتفاق به خاطر در نظر نگرفتن قواعد حرفه‌ای رسانه در مواقع بحران یا خبرهای خاص باشد؟

خیر ما هیچ گاه از قواعد حرفه‌ای دور نشده‌ایم و حرفه‌ای‌گری هم این نیست که اخبار در جامعه سانسور شود. بلکه باید همه چیز را انتشار دهیم. اما شاید نگاه ما با دیگران فرق دارد و دیگران فکر می‌کنند بایستیم رکنا بزند بعد ما برداریم ولی ما ترسی نداریم که اولین باشیم. در این مورد هم اصلاً خبرنگار ما در استان این فیلم را برایمان فرستاده بود و خود بازپرس در اختیارمان قرار داد و اصلاً این فضا نبوده که ما یک ویدئویی داشتیم و سریعاً منتشر کرده‌ایم.

کد خبر 5418145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • موسوی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      3 4
      ب نظرم رکنا بسیار اشتباه کرد.. و اشتباه بزرگتر از اون توجیهی ک داره میاره... ایشون نباید یک رسانه و اهداف تشکیل آن را به موبایل یک نفری تشبیه کند که هیچ تفسیر و نگرشی از کاری را ک انجام می دهد ندارد.
    • سامیه IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      28 11
      من ی دختر دارم 17سالشه که شوهرم معتاده چند روز پیش دست و پای دخترم رو بسته واون رو میزد وقتی میدید بدنش زخم میشد نمک می‌گذاشت روی زخماش چرا چون توی گوشی حرف می‌زد ووقتی این فیلم رو دید که این مرد همچین کاری کرد بازنش استوری کرد وتشفیق می‌کرد الان نمیتونیم شب بخوابیم از ترس که مبادا بیاد وسر دخترمو
      • محمد US ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
        15 1
        طلاق بگیر خودتم همدست شوهرتی
      • ب AE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        1 1
        کاش ادرسی چیزی از خودت می نوشتی شاید کسی پیدا می‌شد کمک کنه بهتون
      • محمد IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 0
        سلام.ایشالله که ن برای شما ن برای هیچ دختری همچین مشکلی پیش نیاد..متعجبم از آدمهایی که کار این تایید میکنند یعنی احساسی انسانیتی نمیدونم ولا چی بگم ندارن..یکم ن خیلی باید فرهنگ سازی کنه دولت
      • رنگین کمان IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        1 0
        مشکلاتمون کم بود شما هم هی بیشترش کنید... بسه دیگه پدرمون در اومد از استرس و ترس.. شماها که میدونید مرداتون این مدلین کمی بیشتر حواستون جمع دختراتون باشه..
      • عبداله منابیه IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 0
        خداوند شفاش بده ولی دختر خانم شما وقتی میدونه که پدرش روی گوشی به دست گرفتنش تعصب داره وبه شرایط جنون امیز میرسه نباید گوشی دستش بگیره اگر ملزم هست گوشی گرفتن وحرف زدن با گوشی جلوی پدرش بیاد واجازه بگیره ازش که با چه کسی میخواد حرف بزنه اگر مخالف نبودصحبت کنه وقتی پنهانی حرف میزنه پدر فکرای دیگه میک
      • علی آموزگار IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 1
        تو را خدا مواظب دخترتون باشید دختر نعمت خداوند است من دختر ندارم آرزومه که دختر داشته باشم حالا شوهر پست فطرت شما و این جاهلیت این کار را با دختر می کنه جای تعجب و نگرانی است
      • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 1
        وقتی در خانه و کنار شوهرت امنیت نیست برای خودت و بچه هات طلاق بگیر اگه واقعا بفکر دختر ۱۷ ساله ات هستی چون تو یک مادر با این شرایط داری به دخترت خیانت میکنی به نظرت اگر دخترت فردا از خانه زد بیرون و برای آرامش به یه مکان دیگری رفت باید بگن خیانت کرد همین زنی که سرش بریده شد شاید شرایط دختر شما را د
      • آیدا RO ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 1
        اگه خدایی نکرده اتفاقی بیوفته توعم 50 درصد توی قتل شریکی طلاق بگیر و خودت و دخترتو نجات بده
    • ناشناس IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      7 3
      مردم از قوه قضاییه انتضار دارند در مقابل چنین اتفاقات هولناک با عاملان این جنایت برخورد شدید کنند تا هیچ کس قانون را زیر پا نگذارد. امنیت مردم در دست نیروی انتظامی است
      • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 0
        حرف شما کاملا اشتباه....خانمی که این کار رو با همسر خودش میکنه نتیجه اش همین چرا دختر های امروزی ما دیگر ترسی از چیزی ندارن؟؟؟شاید یکی همین خانم که فوت شد رو الگوی خودش قرار بده و این کار رو بکنه باید همچین کاری کرد که دست به همچنین کاری نزنن
    • مژگان IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      10 2
      چه خبرگزاریها اعلام و پخش کنن چه نکنن هر اتفاقی درهرنقطه از جهان بیفته باوجود اینترنت و گوشی سریع منتشر میشه و اینها ارتباطی به خبرگزاریها نداره تازه وقتی خبرگزاریها اعلام نکنن مردم فکرمیکنن همه چیزاز آنها پنهان میشود وفقط اخبار بی ارزش منتشر میشه
    • مشترک IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      12 13
      سلام نظربنده درباره این زن که تازه ازدواج کرده وشوهرش ول کنه وبه ترکیه سفرکرده حالاباکی وچطور سفرکرده وازایران خارج شده باید مشخص شود که ایابصورت قاچاق یا قانونی وبا رضایت چه کسی ازخانوادش وازنظرسربریدنش که درانظارمردم بنظرمن بزار زنانی که خلاف وخیانت باشوهرخودش کرده ببینند که عاقبت خیانت همچنین است
      • طاها IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        2 0
        مشترک محترم.ایا برای مردانی که خیانت میکنن هم مجازات اینچنینی انجام شده.زن ومرد چه فرقی میکنه هرکدوم خیانت کنن.چرا این بلاها فقط برای زن هاست.همین باعث میشه مردها به خودشون اجازه بدن خیانت کنن وزنهای بدبخت هم تحمل کنن وخیلی ها هم اجازه طلاق بهشون ندن
      • سیام IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 1
        خوب مردانی که خیانت میکنند چی........؟؟؟؟؟؟؟
      • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
        0 0
        اگه یک مردخیانت میکردبازاینومیگفتی وزنه باید مرده رو میکشت اون خانوم هر کاری کرده باشه حقش مرگ نبود
    • ب AE ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 1
      بنظرم کار درست رکنا انجام داد که به طور رسمی این خبر اعلام کرد ب امید تغیر قانون ها و سخت گیر بیشتری در موضوع قتل های عمد و قتل های ناموسی
    • منصور IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      با درود این واقعه چکار مرک خاقچی دارد مگر زمان مرک خاقچی ویدئو بیرون امد فقط طرف رفت در سفارت عربستان در ترکیه کجا این صحنه دل خراش بود که شما عنوان میکنید
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      دستگاه قضا ومسبولین کجان که جلوی حق وناحق گرفته بشه روزانه هزاران زن ودختر دارن شکنجه میشن کشته مبشن زیر سن 15سال به انها تجاوز میشه بخاطر فقر اونها رو میفروشن به اسم ازددواج. تاکی بی عدالتی تا کی. تسلیت دختران سرزمینم تسایت. جلوی این بی عدالتی ها رو بگیرید نه رکنارو تعطیل کنید
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      دستگاه قضا ومسبولین کجان که جلوی حق وناحق گرفته بشه روزانه هزاران زن ودختر دارن شکنجه میشن کشته مبشن زیر سن 15سال به انها تجاوز میشه بخاطر فقر اونها رو میفروشن به اسم ازددواج. تاکی بی عدالتی تا کی. تسلیت دختران سرزمینم تسایت. جلوی این بی عدالتی ها رو بگیرید نه رکنارو تعطیل کنید
    • محمد IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 0
      تا وقتی توی خونه هست مواظب باشید
    • غلامحسین نیکوحرف IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      با سلام این که فیلم پخش شده یا نشده باعث نمیشود که صورت مسئله پاک شود. مهم اینست که برخورد های غیر انسانی در خیلی از خانواده ها هنوز وجود دارد و برخورد قضایی درستی در مقابل این گونه جنایت ها تا بحال اتخاذ نشده است.
    • علیرضا IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      کاش حکومت جای اینکه این موضوع رو جنون آنی واعتیاد و غیره معرفی کنه با رفتار این قبایل وحشی که این قبیل کارها رو نشانه غیرت و مردانگی میدونن، برخورد کنه و کمک کنه تو قرن ۲۱ لااقل آدم بشن.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 0
      به نطر من باید ریشه یابی بشه و عواملی که پشت این دختر بودن و تشویقش کردن باید دستگیر بشن بلاخره ایشون تنها نبودن و همچنین همسر این خانوم هم چنین حقی نداشت که خودشون به جای قانون تصمیم بگیرند
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      2 1
      نسبت به نظر شخصی که می‌گوید عاقبت خیانت چنین است تا جایی که شنیدیم شوهر همین زن هم خیانت کار بود نسبت به زنش به نظر شما عاقبت خیانت او باید چطور رقم بخورد
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 1
      باید قوه قضاییه پیگیری کند تا از اینگونه جنایات در کشور ما اتفاق نیفتد وبیرحمانه باعاملین این قتل برخورد کند
    • 4549732997 IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 1
      چرا همش حرف میزنید ودست به دست اعدامشون کنید تاکسی گستاختر نشه
    • 4549732997 IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 2
      شمارا به قرآن ای کثافتا را اعدام کنید اگر کسی بره ترکیه راید سرش رو ببرن
    • مشترک IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 1
      به نظرمن قاتل بایدمجازات بشه ،اگه قانونی درایران هست که مجازاتش کنندتادیگرجامعه دست ازاین کارهای وحشتناک بردارند،،نظردوم هم به خانواده ی دختر،که چرادختر۱۷ساله مجبوربه ازدواج باکسی که اورانمی پسندد،مجبورمیکنند،،ازخدابترسیدکه روزقیامت نزدیک است
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 1
      به نظرم پخش آن بد نیست تا عبرت شود