۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی:

۵۳.۴ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم‌سازی شدند

۵۳.۴ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم‌سازی شدند

بیرجند-مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: ۵۳.۴ درصد خانه‌های روستایی خراسان‌جنوبی مقاوم‌سازی شده اند که از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم تنها صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه بنیاد مسکن مولود انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: قبل از انقلاب نهادی متناظر با بنیاد مسکن برای حل مشکل مسکن محرومان وجود نداشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حوزه استحکام سازی مسکن روستاییان بر اساس آمار سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در سطح روستاهای خراسان‌جنوبی وجود داشته است که تاکنون ۴۷ هزار و ۴۹۲ واحد مقاوم سازی شده است.

تنها ادامه‌داد: شاخص خراسان جنوبی در بحث مقاوم سازی خانه‌های روستایی ۵۳.۴ درصد است که میانگین کشوری در این زمینه ۵۲ درصد است.

استحکام خانه‌های ساخته شده توسط بنیاد

وی با بیان اینکه این شاخص در سطح استان یکسان نیست و در برخی از شهرها درصد مقاوم سازی خانه‌های روستایی از ۵۳.۴ درصد پایین‌تر است، افزود: با توجه به اینکه استان ما زلزله خیز است مقاوم سازی از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: بعد از یک سیل و زلزله به وضوح مشاهده می‌کنیم که خانه‌های ساخته شده و مقاوم شده توسط بنیاد مسکن از استحکام بسیار خوبی برخوردار بود و آسیب کمتری دیده است.

تنها اظهار کرد: تسهیلات بنیاد مسکن در حوزه مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان با باز پرداخت ۲۰ ساله است که انتظار داریم به همین زودی این میزان تسهیلات بر اساس دستور رئیس جمهور به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

سهم خراسان‌جنوبی از تسهیلات خانه‌سازی در روستاها

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان ۴ هزار و ۳۵۰ مورد تسهیلات مسکن روستایی سهم مصوب خراسان‌جنوبی بوده که تا کنون ۳ هزار و ۸۶۲ مورد ابلاغ شده است، بیان‌کرد: تاکنون دو هزار و ۶۲۱ مورد به بانک‌ها معرفی و هزار و ۷۲۹ مورد نیز انعقاد قرارداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در خراسان جنوبی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار به صورت صد در صد و ۱۹۳ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز مطالعات و تهیه طرح هادی آنان انجام شده است.

تنها با اشاره به اینکه در مورد تهیه طرح‌های هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تاکنون ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: تاکنون از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۵۸۵ مورد اجرای طرح هادی را وارد شده‌ایم و در این زمینه ۱۸۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

۹۷ میلیارد و ۴۲۸ میلیون تومان، اعتبار بنیاد مسکن استان

وی اظهار کرد: در سال جاری اعتبارات بنیاد مسکن خراسان جنوبی به صورت کلی ۹۷ میلیارد و ۴۲۸ میلیون تومان است که از این تعداد ۶ میلیارد و ۵۵۴ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی تخصیص یافته و مابقی اعتبارات ملی است.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی نیز ۴۶ میلیارد و ۹۸ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های هادی و ۴۴ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان اعتبارات مربوط قیر است، بیان کرد: این اعتبارات نسبت به سال گذشته حدود سه برابر شده است.

تنها گفت: در مورد تخصیص زمین برای طرح ملی مسکن ما به عنوان کارگزار اداره راه و شهرسازی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ورود پیدا کردیم که دو هزار و ۹۳۰ نفر ثبت نام و دو هزار و ۷۴۳ نفر نیز واریز وجه و دو هزار و ۲۵ نفر نیز پروانه ساختمانی گرفتند.

وی ادامه‌داد: در همین بخش نیز هزار و ۱۲۰ واحد تا مرحله فونداسیون، ۶۸۵ واحد تا مرحله اجرای اسکلت، ۲۴۷ واحد تا مرحله اجرای اسکلت و سقف و ۱۷۷ واحد به مرحله اتمام سفت کاری رسیده‌اند.

وضعیت ثبت نامی‌ها در طرح جهش تولید مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح نهضت جهش تولید مسکن نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به عنوان کارگزار راه و شهرسازی ورود پیدا کرده‌ایم، بیان‌کرد: در این شهرها نیز ۲۱ هزار و ۸۱۹ نفر ثبت نام کرده‌اند و برای چهار هزار و ۶۱۶ نفر نیز پرونده تشکیل و تأیید شده‌اند.

تنها گفت: به طور کلی در روستاها تاکنون برای طرح‌های مختلف پنج هزار و ۷۸۰ هکتار تأمین زمین داشته‌ایم و ۲۵ هزار و ۸۴۸ مورد واگذاری زمین به خانوارها صورت گرفته است.

کد خبر 5419928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha