۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۲۹

گزارش مهر از اکران‌های جشنواره فیلم فجر در شیراز؛

استقبال مردم از ۲۸۸۸/  احترام «بدون قرار قبلی» به ادبیات داستانی

استقبال مردم از ۲۸۸۸/  احترام «بدون قرار قبلی» به ادبیات داستانی

شیراز- فیلم ۲۸۸۸ توانسته تا حدود زیادی استقبال مخاطبان جشنواره فیلم فجر شیراز را به دست آورد و فیلم بدون قرار قبلی نیز با ویژگی های خاص خود نظر منتقدان سینما در شیراز را به خود جلب کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نجمه اشرفی: فیلم ۲۸۸۸ که درافتتاحیه جشنواره در شیراز خبر ساز شده بود در روز چهارم جشنواره پرتکرار ترین اثر در جدول پخش فیلم‌های بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در فارس بود.

این فیلم به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری و تهیه کنندگی کیوان علیمحمدی ادای دین هنرمندانه به ستارگان نیروی هوایی به شمار می‌رود و توانسته تا حدود زیادی رضایتمندی این قشر پرافتخار را جلب کند.

بیژن کیا نویسنده و فیلمنامه نویس موفق شیرازی که در رمان‌هایی مثل «پرواز ناتمام» و «وینسنس و گرگ خندان» به صورت مفصل افتخار آفرینی‌های بیژن عاصم قهرمان شیرازی این فیلم و هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافر بری توسط ناوجنگی آمریکا را هنرمندانه به رشته تحریر درآورده است در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فیلم ۲۸۸۸ ابراز داشت: من بیژن عاصم رابه عنوان فرمانده باهوشی می‌شناختم که توانست رخنه‌های سیستم راداری ایران را شناسایی کرده و توان دفاعی کشور را در زمان جنگ و تحریم ارتقا دهد، اما در فیلم با قهرمانی روبرو میشوم که در یک اتاق تاریک تنهاست و جنگ را از طریق صفحه رادار هدایت می‌کند. این ایده خوبی است اما نمی‌تواند همه ابعاد شخصیت عاصم را ترسیم کند.

وی فیلم ۲۸۸۸ را تلاش ارزشمندی برای دستیابی به بیان متفاوت سینمایی دانست و گفت: هنرمند در انتخاب فرم آزادی انکارناپذیری دارد اما طبیعتاً هر انتخابی از سوی هنرمند شرایطی خاص ایجاد می‌کند. رویکرد جسارت آمیز کارگردان در فاصله گرفتن از استانداردهای سینمای قصه گو و پرداختن به خرده روایت‌ها بجای توجه به کلان روایت، رویکرد خوبی است اما نتیجه‌ی مطلوبی بهمراه نداشت. منطق روایی اثر در تلفیق مستندات تاریخ معاصر و تصاویر ذهنی نیز ممکن است به تشتت اثر منجر شود.

کیا با اشاره به موضوع ناب این فیلم و ضرورت توجه به قهرمان‌های مردمی و کمتر دیده شده در دفاع مقدس تصریح کرد: در مجموع مشکل بزرگ فیلم فقدان داستان اصلی و کلان روایت است.

«بدون قرار قبلی» می‌تواند گفتگویی سازنده بین اهالی سینما و نویسندگان شکل دهد

این کارشناس فرهنگی که سرپرستی انجمن سینمای جوان، تدریس فیلمنامه نویسی در مؤسسه آموزش عالی هنر شیرازو مسئولیت واحد فیلمنامه نویسی و عضویت شورای مرکزی بررسی فیلمنامه درحوزه هنری فارس را در سالهای مختلف در کارنامه کاری خود دارد، بین فیلم‌های جشنواره فجر «فیلم بدون قرار قبلی» را برای تماشا و نقد بررسی انتخاب کرده است.

بدون قرار قبلی ششمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده‌است.

داستان فیلم در مورد دختری به نام یاسمن است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش به ایران بازگشته است. پسر او دچار اوتیسم است و این مسئله، سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته است باعث تعجب او می‌شود. اقامت کوتاه او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند او را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند. مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، صابر ابر، الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم هستند.

رضایت مردم از ۲۸۸۸/  احترام «بدون قرار قبلی» به ادبیات داستانی

کیا معتقد است فیلم بدون قرار قبلی چند ویژگی دلنشین دارد. وی خاطر نشان کرد: قبل از هر چیز احترام و توجه به ادبیات داستانی و بویژه داستان کوتاه در این اثر موفق به چشم می‌خورد. این رویکرد اگر توسط سایر فیلمسازان نیز دنبال شود می‌تواند گفتگویی سازنده بین اهالی سینما و نویسندگان را بدنبال داشته باشد، که به رشد هر دو کمک خواهد کرد.

این کارشناس فرهنگی آرامش و درونگرا بودن اثر را از دیگر نقاط مثبتش اعلام کرد و گفت این نقاط قوت به مخاطب مجال تفکر می‌دهد و به همین دلیل می‌توان این فیلم را نقطه مقابل آثاری پر تنش مانند فیلم لایه‌های دروغ به حساب آورد. سفر به زادگاه و بازگشت به خود مفهوم اصلی این فیلم محسوب می‌شود.

وی تاکید داشت در مجموع می‌توان فیلم بدون قرار قبلی را دعوتی به درون نگری و تفکر دانست. دعوتی شایسته در این روزهای ناآرام که می‌تواند مخاطب را همراه کند و به آرامش خوبی برساند.

روز ششم جشنواره با پرطرفدارترین ها

به گزارش مهر سینما سعدی شیراز در روز پنجم میزبان دو فیلم خائن کشی و بی مادر بود و سینما گلستان فیلم موقعیت مهدی را اکران کرد. پردیس سینمایی شهر آفتاب نیز ۴ فیلم شب طلایی، هناس، مرد بازنده و خائن کشی را در لیست اکران داشت. ملاقات خصوصی و علفزار که به گفته دبیر اجرایی بیست و یکمین فجر فارس نسبت به سایر فیلم‌ها بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفتند در لیست پخش روز ششم در سینما سعدی و پردیس سینمایی شهر آفتاب به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود روز ششم از شلوغ ترین روزهای جشنواره باشد. شهرک و شب طلایی هم در جدول پخش روز ششم به چشم می‌خورد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام اینکه فیلم‌های «بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری به فهرست جدول فیلم‌های جشنواره افزوده می‌شوند، گفت: تاریخ و ساعت نمایش این فیلم‌ها بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 5420530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha