۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۱۲

به همت کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا ؛

نشست «تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها و درس‌ها»برگزار شد

نشست «تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها و درس‌ها»برگزار شد

کالج اسلامی المصطفی با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهمالسلام) و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در اوگاندا، نشست علمی «تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی، موفقیت ها و درس‌ها» را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کالج اسلامی المصطفی با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در اوگاندا، نشست علمی «تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها و درس‌ها» را برگزار کرد.

حجت‌الاسلام دهقانی در پاسخ به پرسشی درباره ماهیت انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به نظریات تحلیلی انقلاب اسلامی و عوامل مختلفی که در وقوع آن مؤثر می‌دانند، بر اصلی بودن عامل فرهنگی به عنوان ماهیت اصلی انقلاب اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامی، در جهانی که صدای سوسیالیسم و دفاع از حقوق جامعه و پرچم عدالت از شرق عالم می‌رسید و از غرب، صدای لیبرالیسم، دفاع از حقوق فردی و آزادی جریان داشت، سخن جدید مطرح کرد که عبارت بود از بندگی و در پرتو بندگی الهی، حقوق جامعه، حقوق فردی، عدالت و آزادی را تأمین می‌کرد.

وی به اهمیت انقلاب اسلامی برای جوامع دیگر پرداخت و تصریح کرد: در جهانی که مادی‌گرایی حاکم شده بود، انقلاب اسلامی پرچم دار معنویت شد؛ معنویتی که انسان را در محدوده دنیا خلاصه نمی‌کند و لاجرم آموزه خود را باید از پیام‌آوران الهی بگیرد. آنچه انقلاب اسلامی صادر کرد، لزوماً مقابله با نظم اجتماعی و سیاسی جوامع نبود، بلکه توجه دادن جهان سراسر مادی به معنویتی از جنس ادیان الهی بود.

نماینده جامعةالمصطفی در اوگاندا، در ادامه، به برداشت‌های نادرست از انقلاب اسلامی اشاره کرد و فقدان فهم درست رابطه هویت شیعی و وحدت اسلامی، بی‌توجهی توجه به توسعه مفهوم ولایت و شبکه‌سازی مؤمنان و سه غفلت از درک ماهیت فرهنگی انقلاب و تمرکز افراطی به مسائل سیاسی را از آسیب‌ها برشمرد.

حجت‌الاسلام یوسف مولومبا، رئیس مجمع قرآن و عترت (علیهم‌السلام) نیز انقلاب اسلامی را با ماهیتی جهانی دانست که بشریت را برای خروج از جهالت به نور دانش یاری کرد و ابراز داشت: جمهوری اسلامی با توسعه آموزش برای مخاطبان جهانی، گام مهمی در این مسیر برداشت.

در ادامه، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی سخنان خود را با یادآوری رابطه انقلاب اسلامی و آموزه‌های حضرت علی (علیه‌السلام) آغاز کرد که اولی، نتیجه دومی است.

وی امام خمینی (قدس سره) را در خط هابیلیان تاریخ و انقلاب اسلامی را در این مسیر ارزیابی کرد.

درس‌های انقلاب اسلامی، بخش دیگری از سخنان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود؛ وی مجاهدت جمهوری اسلامی را در برابر تحریم‌ها و مشکلات، یکی این درس‌ها دانست و بیان کرد: بزرگ‌ترین درس انقلاب اسلامی، حمایت از مستضعفان است.

وی افزود: یکی دیگر از درس‌های انقلاب اسلامی، ایمان و عمل است. هر جایی هدفی هست، راهی برای رسیدن وجود دارد. درس بعدی، رابطه دین و تمدن است که انقلاب اسلامی ارائه می‌کند. توجه به جمع در برابر فردگرایی، از دیگر آموزه‌های انقلاب اسلامی است. کار درست و خدمت به جامعه جزو ضرورت‌هایی است که انقلاب توصیه می‌کند.

در ادامه، تعدادی از شرکت کنندگان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره موضوع نشست و سخنان سخنرانان پرداختند.

در پایان، آقای شیخ احمد، مشاور مفتی و سخن گوی پیشین شورای عالی مسلمانان اوگاندا، به بیان دلایل موفقیت و استمرار چهل دهه فعالیت انقلابی پرداخت.

به نظر وی، مواردی مانند نظم و سازمان دهی، ایدئولوژی معنوی بر پایه آموزه‌های قرآن و حدیث، وحدت، دانش و فناوری پیشرفته، اصول حرکت، غفلت نکردن از نیازهای مادی مردم و رهبری ایمانی، جزو عواملی هستند که حیات انقلاب اسلامی را موجب شده اند.

پخش کلیپ‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بیان ماهیت انقلاب اسلامی و ضرورت وحدت با زیرنویس انگلیسی و نمایشگاه انقلاب اسلامی، که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در فضای جانبی سالن برپا شده بود، از دیگر برنامه‌ها بود.

برنامه عصر، کارگاه «نقش رهبران دینی در راهنمایی و مشاوره به مخاطبان» با تدریس یکی از استادان دانشگاه مکرره بود.

کد خبر 5426463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha