۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

جرقه پیروزی انقلاب اسلامی در تبریز زده شد/ ماندگاری روز ۲۹ بهمن۵۶

جرقه پیروزی انقلاب اسلامی در تبریز زده شد/ ماندگاری روز ۲۹ بهمن۵۶

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ مردم تبریز گفت: این قیام در ادامه قیام مردم قم اتفاق افتاد و جرقه پیروزی انقلاب اسلامی را زد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ مردم تبریز اظهار داشت: تبریزی‌ها در آن روز با پیروی از شهید قاضی طباطبایی به خیابان‌ها آمدند و یک حماسه‌ای بزرگ رقم زدند.

قیامی که پایه‌های انقلاب اسلامی را تشکیل داد

وی با اشاره به اینکه این قیام دومین حرکت گسترده مردمی بود که متعاقب قیام خونین ۱۹ دی مردم قم در تبریز انجام شد، افزود: شهید قاضی طباطبایی که با این قیام به خمینی آذربایجان معروف شدند، نقش اساسی در هدایت و رهبری مردم تبریز داشتند.

آل هاشم سپس با تاکید بر اینکه این قیام جرقه پیروزی انقلاب اسلامی را زد، افزود: این قیام پایه‌های انقلاب اسلامی را تشکیل داد و باعث خیز همه مردم کشور برای پیروز انقلاب اسلامی شد.

وقتی یک جوان مقابل رئیس کلانتری ایستادگی کرد

امام جمعه تبریز در تشریح این قیام افزود: روز ۲۹ بهمن در حال رسیدن بود و قرار شده بود با دعوت علما به ویژه شهید قاضی طباطبایی در مسجد قزلی مراسم چهلم برای شهدای ۱۹ دی قم برگزار شود.

آل هاشم افزود: مراسم در حال برگزاری بود که رئیس کلانتری منطقه به مسجد جسارت می‌کند و جوانی به نام شهید تجلا در مقابل او ایستادگی می‌کند و با تیراندازی مأموران این جوان به شهادت می‌رسد و چند نفر دیگر نیز مجروح و شهید می‌شوند. مردم در اعتراض به این حرکت به خیابان‌ها آمده و شهر مملو از جمعیت معترض می‌شود و قیامی بزرگ شکل می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این قیام تاریخی افتخاری بر پیشانی شهر ولایت‌مدار تبریز است، ادامه داد: بعداز این قیام در سال ۵۶ مردم در دیگر شهرها همچون یزد قیام می‌کنند، گفت: این حرکت نه فقط موجب استمرار مبارزه علیه طاغوت شد بلکه سرمشق سایر شهرهای ایران نیز شد.

وحدت بین مردم با قیام تبریز تقویت شد

وی با اشاره به اینکه حرکت مردم تبریز یک وحدت بین ملت ایران شکل داد، ابراز داشت: در نهایت این حرکت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر می‌شود.

آل هاشم با بیان اینکه تبریز همواره در طول تاریخ نقش بی‌بدیل خود را ایفا کرده است، گفت: روز ۲۹ بهمن در تاریخ ماندگار است و هرگز فراموش نخواهد شد.

کد خبر 5430831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha