۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴

شالویی در جمع خبرنگاران؛

نظامی گنجوی اصالتی ایران داشته و زبانش فارسی بوده است

نظامی گنجوی اصالتی ایران داشته و زبانش فارسی بوده است

مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: نظامی اصالت ایرانی دارد و در گذشته در یکی از کشورهای قلمرو ایران زندگی کرده است و زبان فارسی داشته است که ما آن را پاس می داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی صبح امروز سه‌شنبه سوم اسفند در نشست خبری که در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مورد بحث توجه به مفاخر و مشاهیر ادبی و شناسایی مفاخر کشور به کشورهای مختلف است که تلاش کردیم برنامه‌های متنوعی را در سفارت خانه‌های سراسر کشور داشته باشیم.

وی افزود: همچنین در سازمان یونسکو نیز بخشی را به معرفی حکیم نظامی گنجوی اختصاص دادیم.

مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات ایران جهت بازدید از مزار نظامی گنجوی گفت: هم سفارت ما و هم رایزن فرهنگی ما در کشور آذربایجان در حال مذاکره هستند که بازدید از مزار نظامی صورت پذیرد و برقراری ارتباط میسر شود اما مهم‌تر از موضوع مزار نظامی پرداختن به شعر و اندیشه نظامی است که با زبان پارسی آنچه که باید را اعلام کرده است.

شالویی گفت: بیش از ۴۰ کشور از طریق رایزنی‌های ما اعلام آمادگی کرده که میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی نظامی باشند؛ مهمترین موضوع در خصوص نظامی این است که دیوان نظامی به زبان فارسی است و اصالت آن شناخته شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه چاپ آثار این شاعر فعالیت کرده و فرهنگستان هنر نیز آثار مربوط به نظامی را منتشر می‌کند.

وی افزود: انجمن ملی مفاخر ما نیز تعدادی از نظامی پژوهان خارجی را دعوت کرده و در این همایش علمی مشارکت دارند. یکی از اقدامات این ستاد در حوزه فضای مجازی است که جلسات و نشست‌ها برقرار شده و برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده شده است. عزم دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ در جهت تجلیل از مفاخر است که در طول سال‌ها برای اغلب و یا اکثر مفاخر برنامه‌هایی خواهیم داشت و در سطح استان، ملی و بین المللی برنامه‌هایی داریم که یکی از مهمترین آنها این است که این برنامه‌ها محدود به یک جامعه خاص نمی‌شود و همه اقشار را به خود اختصاص داده است.

مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: در حال حاضر در سطرح استان‌های محروم میزبان برنامه‌های آموزشی هنر هستیم که برنامه آشنایی با مفاخر نیز در این استان‌ها اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نظامی گنجوی را برای این بزرگداشت انتخاب کرده اید گفت: به دلیل اینکه برخی از مشاهیر ما آنقدر شناسایی شده اند که نیاز به عزم ما نیست اما آن‌هایی که مغفول بودند را باید شناسایی کنیم و درست است که برنامه پژوهشی داریم اما تمامی حوزه‌ها را پوشش دهیم و این افراد را به درستی معرفی کنیم.

شالویی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم خود را برای شناسایی این مفاخر ملزم می‌داند افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که ناشران برگزیده را در حوزه نظامی مورد تشویق قرار دهیم.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات این ستاد برای معرفی نظامی به عنوان یک شاعر فارسی نه ترک زبان گفت: نظامی اصالت ایرانی دارد و در گذشته در یکی از کشورهای قلمرو ایران زندگی کرده است و ما می‌توانیم مفاهیم مشترکی را برای معرفی این شاعر بزرگ داشته باشیم ضمن اینکه به نظامی به عنوان یک حکیم بزرگ توجه کنیم چراکه این شاعر بزرگ زبان فارسی داشته است که زبان اصیل کشور است و ما آن را پاس می‌داریم.

کد خبر 5430933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha