۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲

گزارش مهر؛

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ خطرآموزش حضوری در مدارس

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ خطرآموزش حضوری در مدارس

بیرجند-در حالیکه ۸ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر کرونایی قرار دارند، طی چند رو گذشته برخی از مدارس آموزش دانش آموزان را حضوری کرده اند که زنگ خطر افزایش ابتلا را به صدا در آورده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۲۷ بهمن ماه جاری مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ارائه خدمات آموزشی و تربیتی از روز شنبه ۳۰ بهمن در مدارس کم‌جمعیت روستایی، رشته‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌ها و پایه دوازدهم حضوری می‌شود.

«محمدعلی واقعی» افزود: به استناد نامه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و صورتجلسه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا، در همه مدارس روستایی کم‌جمعیت فاقد زیرساخت لازم برای آموزش غیرحضوری، کارگاه‌های هنرستان‌ها همچنین کلاس‌های درس دانش‌آموزان پایه دوازدهم، بدون توجه به رنگ‌بندی آموزش به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

با اعلام این خبر از طرف مدیر کل آموزش و پرورش استان متأسفانه تعدادی از مدارس استان که مجوز بازگشایی مدارس را نداشتند اقدام به آموزش حضوری و اجبار دانش آموزان به حضور در مدارس کردند که همین امر گلایه والدین را به همراه داشت.

آموزش حضوری در شرایط قرمز

والدین یکی از دانش آموزان پایه ششم در فردوس با گلایه از آموزش حضوری مدرسه در گفتگو با مهر می‌گوید: مدیر و معلم مدرسه اصرار بر این دارند که پایه ششم بسیار اهمیت دارد و از آنجایی که دانش آموزان بعد از سال تحصیلی در این رده آموزشی باید خود را برای امتحانات تیزهوشان و مدارس نمونه آماده کنند باید برای روش‌های بیشتر و آموزش‌ها با کیفیت بهتر کلاس‌ها هر چند در هفته ۳ روز به صورت حضوری برگزار شود.

«نوایی» ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه وضعیت امیکرون در فردوس نسبت به سویه های قبلی در این شهرستان بیشتر است سلامت فرزندم به مراتب بسیار با ارزش تر از نمره و یا قبولی وی در مدارس تیزهوشان و نمونه است و شخصاً مخالف حضور فرزندم در مدرسه هستم اما از آنجایی که آموزش حضوری است با اجبار و با استرس او را به مدرسه می‌فرستم.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموز پایه کلاس دوم دبستان می‌گوید: یادگیری درس فرزندم برایم اهمیت زیاد دارد اما این یادگیری منوط به سلامت فرزندم از نظر جسمی و روحی می‌باشد اما وقتی مدرسه آموزش حضوری را اجبار می‌کند باید از نظر سلامت جسمی فرزندم نگران باشم و هم اینکه استرس بر یادگیری دانش‌آموز هم تأثیر خوبی ندارد.

«جعفری» برخی از تصمیمات مدیران و معلمان مدارس را دلسوزی آن‌ها برای یادگیری بهتر دانش آموزان عنوان می‌کند و می‌گوید: با شروع کرونا در کشور و تعطیلی حدود ۲ ساله مدارس خانواده‌ها نیز دچار مشکل در یادگیری کودکان و آموزش آن‌ها شده‌اند و منتظر هستند تا هرچه سریع‌تر آموزش‌ها به شیوه عادی برگردد.

وی بیان داشت: همان طور که بعد از پشت سر گذاشتن سویه دلتا تمام خانواده‌ها فرزندان را با رغبت به مدارس فرستادند اما زمانی که سویه امیکرون شدت گرفت عاقلانه نیست تا دانش آموزان در این وضعیت به مدارس مراجعه کنند.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

رضایت نامه برای حضور

ساعت ۱۲ ظهر است و خیابان‌های طبس شاهد حضور دانش آموزان با لباس فرم و جمعیت انبوه والدین بر جلوی در مدرسه برای بازگرداندن فرزندان به خانه هستند.

چند نفری از والدین در خیابان کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا مدرسه زنگ تعطیلی را نواخته و فرزندان را به خانه ببرند در حالی که ناراضی از آموزش حضوری مدرسه و حضور دانش‌آموزانش در مدرسه هستند.

«عرب زاده» می‌گوید: چند روز قبل معلم فرزندم در شاد اعلام کرد که از این هفته باید هفته‌ای ۳ روز برای آموزش در کلاس حاضر شوید که چند نفر از خانواده‌ها مخالف بودند و البته عده‌ای موافق اما بعد از اینکه رنگ شهرستان از قرمز به نارنجی تغییر کند آن زمان آموزش حضوری شود.

وی ادامه می‌دهد: برخی از خانواده‌ها به آموزش و پرورش اعتراض کرده‌اند که آنجا اعلام شد که اجباری به فرستادن دانش آموزان نیست و مراجعه حضوری اختیاری است اما وقتی معلم بیشتر مطالب را سر کلاس تدریس می‌کند و فقط چند کار برگ برای دانش آموزان در خانه می‌گذارد و یا به چند فیلم اینترنتی اکتفا می‌کند چاره‌ای جز مراجعه فرزندان به مدارس نیست چون در غیر این صورت از تدریس عقب می‌مانند.

وی در مورد گرفتن رضایت نامه از والدین توسط مدارس هم گلایه می‌کند و می‌گوید: در حالی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس حق گرفتن رضایت نامه ندارند اما مدیران تنها با وجود رضایت نامه والدین اجازه حضور دانش آموزان را به کلاس می‌دهند مگر والدین اصرار به بازگشایی مدارس داشتند که مسئولیت باید بر گردن والدین باشد.

یکی دیگر از والدین در این بار ادامه می‌دهد: بیشتر مدارس از تهویه مناسب و امکانات بهداشتی خوبی برخوردار نبوده و در این شرایط حق بازگشایی مدارس را ندارند.

«ملکی» تصریح می‌کند: متأسفانه وضعیت طبس از نظر ویروس کرونا و سویه هایی که تاکنون به همراه داشته در برخی موارد از بیرجند حادتر بوده و همیشه آمار بالایی دارد اما با وجود اینکه تمام مدارس استان از اواسط آبان و یا اوایل آذر ماه سال جاری آموزش حضوری را آغاز کردند در طبس از همان هفته دوم مهرماه آموزش‌ها حضوری و با حضور تمام پایه‌ها بود و حتی طی دو ماه گذشته که تنها طبس و یکی دیگر از شهرستان‌های یزد در کشور قرمز بودند اعلام کردند مدارس باید حضوری باشد با وجود هر رنگ بندی که داشته باشد.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

این در حالی است که استاندار خراسان جنوبی در ۹ بهمن ماه جاری در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: تصمیم برای تعطیلی مدارس یا مراکز دیگر در شهرستان‌های استان به علت شیوع کرونا فقط برعهده ستاد استانی است لذا شهرستان‌ها باید دغدغه خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند تا دلایل آنها در ستاد استانی کرونا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

از آنجایی که برخی مدیران اصرار بر بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دارند اما وضعیت مبتلایان در استان همچنان بالا است و طی این مدت تعدادی از هم استانی‌هایمان جان خود را بر اثر این ویروس از دست دادند.

والدین دانش آموزان شهرستان‌های زیرکوه، قاین، نهبندان هم از بازگشایی مدارس ناراضی هستند و بیشتر افراد ابتلای خود و خانواده خود را از طریق فرزندانشان تا قبل از تعطیلی مدارس عنوان کردند و حتی بر اساس آمار بیشترین مبتلایان دانش آموزان و معلمان بودند که خانواده‌های خود را هم درگیر این بیماری کردند.

مدارس مجوز ندارند

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با بازگشایی برخی از مدارس در شهرستان‌های پر خطر استان گفت: مدارس به هیچ عنوان مجوز بازگشایی و آموزش حضوری را در مناطق شهری پر خطر ندارند و طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا تنها در مناطق شهری دانش آموزان هنرستان‌ها و پایه دوازدهم و در مناطق روستایی دانش آموزان روستایی و عشایری می‌توانند در کلاس حاضر شوند.

«غلامرضا شریف زاده» در مورد اخذ رضایت نامه از والدین هم تصریح کرد: این امر مدیران قانونی نبوده و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند و والدین با فرستادن دانش آموزان به مدرسه آن‌ها را داخل آتش فرستاده و این آتش را برای دیگر خانواده‌ها و عموم جامعه روشن می‌کنند.

وی در مورد اقدام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با این موضوع طی چند روز گذشته افزود: تاکنون رسمی و غیر رسمی چندین مرتبه این موضوع را به معاون استاندار اعلام کرده‌ایم.

جولان امیکرون در خراسان جنوبی/زنگ غفلت آموزش حضوری در مدارس

تذکر به مدیران شهرستان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد بازگشایی برخی مدارس در استان گفت: روز سه شنبه نامه‌ای به مدیران شهرستان‌ها ارسال شد تا برابر دستورالعمل ستاد مقابله کرونا تنها مدارسی که اعلام شده است در مناطق شهری و روستایی حق برگزاری کلاس‌های حضوری را دارند و به تمام گزارشاتی که به دستمان رسیده تذکر داده شده است.

«محمد علی واقعی» با بیان این که هم اکنون منتظر اعلام دستورالعمل جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با آموزش حضوری مدارس هستیم ادامه داد: هرگونه تماسی که از شهرستان‌ها و شکایتی از طرف والدین بوده است از طریق همکاران آموزش و پرورش بازرسی صورت گرفته و به موضوع رسیدگی شده است.

وی در مورد اخذ رضایت نامه از طرف برخی مدیران مدارس هم افزود: این یک راهکار سلیقه‌ای است که از طرف مدیر انجام می‌شود و در سیستم آموزش و پرورش اصلاً چیزی تحت عنوان رضایت نامه نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از شهرستان‌ها و بویژه طبس گلشن بر اساس تصمیمات ستاد کرونا آموزش غیر حضوری اجرا نمی‌شود تصریح کرد: اصلاً اینگونه که والدین عنوان می‌کنند نیست و اصرار خود والدین برای حضور فرزندانش در کلاس و آموزش حضوری باعث می‌شود تا معلم برخی از دروس را به صورت حضوری تدریس کند اما والدین برعکس موضوع را عنوان می‌کنند.

به گفته وی برخی از دانش آموزان تلفن همراه ندارند و معلم ضمن تدریس آنلاین در فضای شاد به صورت حضوری برای این دانش آموزان تدریس دارد.

وی افزود: در صورت هرگونه شکایت و یا گزارش از طرف مردم با مدارسی که خلاف ستاد کرونا دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند برخورد می‌شود.

برابر پیگیری مهر مبنی بر گفته دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا که به صورت رسمی و غیر رسمی موضوع بازگشایی مدارس به معاون استاندار اعلام شده است در تماس با مسئول روابط عمومی استانداری اعلام شد: دانشگاه علوم پزشکی و دبیر ستاد وظیفه نظارت، اجرا و پیگیری تصمیمات ستاد را بر عهده دارد و هیچ وقت ۲ مصوبه و موضع در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 5432368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      اگر مدارس بسته بشه آمار کرونا به یک دهم کاهش می یابد