۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳

مهر گزارش می دهد؛

جای خالی کیفیت در میوه های تنظیم بازاری همدان

جای خالی کیفیت در میوه های تنظیم بازاری همدان

همدان- سیب زمینی به قیمت مناسب درحالی در همدان به صورت وانتی عرضه می شود که امید مردم به مرغوبیت و کیفیت در میوه های شب عید است، موضوعی که امیدواریم تحقق و بر نحوه توزیع آنها نظارت شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان همدان به عنوان قطب سیب زمینی در کشور مطرح است، موضوعی که باعث شد تا در وضعیت افزایش ناگهانی قیمت سیب زمینی، این استان مورد توجه ویژه قرار گیرد، روندی که به عرضه سیب زمینی با نرخ تقریباً کمتری پیش رفت تا بتواند به سمت و سوی تنظیم بازار پیش رود.

در این راستا با هماهنگی‌هایی که پیش آمده به گفته فرماندار همدان، راه اندازی بازارچه‌ها در پیش گرفته شد به نوعی که در ۴ نقطه شهر همدان بازارچه‌هایی دایر شد و در آنها، محصول سیب زمینی با قیمت مناسب کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار تومان توزیع شد.

محمدعلی محمدی در این مورد گفت: در کنار این روند، تعداد ۱۵ خودروی وانت نیز از طریق شهرداری همدان و تعاون روستایی استان هماهنگ و مهیّا شده و نسبت به بارگیری سیب زمینی با قیمت مناسب و توزیع آن را در سطح شهر همدان در پیش گرفته‌اند.

اما به راستی آیا زیبنده شهر گردشگری همدان بود که خودروهای وانت وارد عرضه توزیع سیب زمینی شوند؟ آیا همدان نمی‌تواند مانند بسیاری از استان‌های دیگر غرفه‌های ثابت و مرکز میوه و تره باری مناسب را برای این منظور داشته باشد؟

جای خالی کیفیت در میوه های تنظیم بازاری همدان

در ادامه این روند، در حالی که سیب زمینی در همدان به صورت وانتی عرضه می‌شود امید مردم به مرغوبیت و کیفیت در میوه‌های شب عید است؛ موضوعی که امید واریم تحقق و بر نحوه توزیع آنها نظارت شود.

به ایام عید نوروز و خرید میوه‌های عید نزدیک می‌شویم، روندی که سال گذشته به بن بست خورد.

دو سال است که میوه تنظیم بازار نمی خرم

میوه‌هایی بی کیفیت و نامرغوب و البته به صورت جعبه‌ای که نتوانست مخاطبانی را به خود جذب کند، یکی از شهروندان همدانی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: دو سالی می‌شود که دیگر میوه تنظیم بازاری نمی خرم، میوه‌های ورچین قیمت مناسب‌تر و کیفیت بهتری دارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه چند سالی است که میوه‌های تنظیم بازاری در ایام نوروز یا بدون آب هستند، یا داخل آنها نرم شده است، اظهار کرد: این موضوع باعث شده تا تصمیم بگیرم که در سال جاری هم به سمت این میوه‌ها نروم.

چرا میوه‌های سطح شهر ارزان‌تر از میوه‌های غرفه‌های دولتی است؟

یکی دیگر از شهروندان همدانی به غرفه‌های عرضه میوه‌های دولتی که این روزها در سطح شهر همدان فعال هستند، اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: هنوز هم متوجه نشدم که علی رغم اینکه مداوم مسئولین استان می‌گویند که میوه‌هایی با نرخ دولتی را می‌توان از غرفه‌ها خریداری کرد، چرا باید میوه‌های سطح شهر از این میوه‌ها ارزان‌تر باشند؟

وی با اشاره به اینکه میوه‌ها در محلات بالای شهر همدان قیمت بهتر و البته کیفیت بهتری دارند، اظهار کرد: به عنوان مثال در محلات بالای شهر همدان، پرتقال کیلویی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است و خیلی هم خوش طعم و با کیفیت است اما پرتقال در غرفه‌های دولتی کیلویی ۱۲ هزار تومان است که البته غرفه داران، این رقم را با ماژیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده و با این قیمت می‌فروشند! نظارتی نیست و البته پرتقال‌های بسیار بی کیفیتی هم می‌فروشند.

جای خالی کیفیت در میوه های تنظیم بازاری همدان

اما حال باید دید برنامه‌ها برای عرضه میوه تنظیم بازاری در این روزها و ایام عید در استان همدان چگونه است؟ آیا قرار است هم چنان با معضل پایین بودن کیفیت سیب و پرتقال‌های تنظیم بازاری روبرو باشیم یا در سال جاری در این عرصه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

باید بسته بندی ها را مناسب کنیم

غلامحسین تقوی در گفتگو با خبرنگار مهر از تخصیص یک‌هزار و ۸۰۰ تن میوه عید برای استان همدان خبر داد و گفت: از این میزان یک هزار و ۲۰۰ تن پرتقال و ۶۰۰ تن سیب است که قیمت آن نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار تعیین خواهد شد تا در بازار شاهد برقراری تعادل و تنظیم باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کیفیت میوه، به موضوع بسته بندی آنها مربوط است؛ اظهار کرد: باید در زمینه سورت و بسته بندی میوه بهتر وارد کار شویم، یکی از مشکلات میوه‌های بسته بندی شده و تنظیم بازاری همین موضوع است.

وی ادامه داد: بسته بندی نامناسب می‌تواند موجب آسیب به میوه‌های پایین‌تر و در نتیجه عدم رضایت مردم شود.

تقوی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای میوه‌های تنظیم بازاری ایام عید همدان سعی کرده‌ایم تا نظارت‌ها را افزایش دهیم و بر روند بسته بندی آنها نظارت داشته باشیم تا میوه‌های مناسبی به دست مصرف کنندگان در استان همدان برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس بازدید صورت گرفته از سردخانه‌هایی که میوه عید همدان در آنها نگهداری می‌شود، می‌توانم بگویم که میوه‌های امسال کیفیت خوبی دارند؛ گفت: سعی شده میوه‌های خریداری شده مرغوب و با کیفیت باشند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از عرضه این میوه‌ها طی ۱۰ روز آینده خبر داد و افزود: همه ساله میوه‌های تنظیم بازاری ایام عید در تاریخ‌های ۲۵ و ۲۶ اسفندماه عرضه می‌شدند که در سال جاری این تاریخ جلوتر آمده و سعی می‌شود که از تاریخ ۲۰ اسفندماه به عرضه این میوه‌ها اقدام کنیم و امیدواریم که استقبال مردم نیز از میوه‌های تنظیم بازاری مناسب باشد.

جای خالی کیفیت در میوه های تنظیم بازاری همدان

با توجه به صحبت‌های مسئولین، امید به مرغوبیت و کیفیت میوه‌ها در سال جاری را داریم و از سویی، امیدواریم که نظارت بر نحوه توزیع میوه نیز دنبال شود؛ چراکه هم اکنون در غرفه‌های سطح شهر شاهدیم که روی هر کیلو میوه، ۵۰۰ تومان اضافه از مشتریان گرفته می‌شود و هیچ اقدام نظارتی و برخوردی با این روند نشده است.

موضوع دیگر، عرضه میوه با وانت است! همدان یک شهر گردشگر پذیر است که به سبب کرونا بسیاری از مشاغل در آن ضربه دیده‌اند؛ حال امیدواریم به جای آنکه تعداد خودروهای وانت را خودمان با دستان خودمان افزایش و شهر گردشگری را پر از این مسئله کنیم! به فکر اقدامات اساسی برای عرضه میوه و محصولات کشاورزی و البته اقلام تنظیم بازاری باشیم.

روستا بازارهای همدان به کجا رسیدند؟ غرفه‌های تولید به مصرف با هدف قطع دست دلالان از این روند چه زمانی قرار است در همدان ایجاد شوند؟ ایجاد مرکز میوه و تره بار مناسب در خور این شهر است اما به راستی، نباید تا زمانی که به آن سمت و سو گام بر می‌داریم، عرضه با وانت را جایگزین کنیم!

و اما نکته آخر، هم چنان جای خالی میوه‌های بومی استان همدان به عنوان مثال سیب نهاوند و انگور ملایر در میوه‌های نوروزی خالی است، امیدواریم مسئولین مربوطه در این عرصه تمهیداتی اندیشیده و همدان نیز به جایگاهی که شایسته آن است، در این عرصه دست یابد.

کد خبر 5435511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha