۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷

یادداشت؛

پست‌های مدیریتی در زنجان؛ به نام دولت به کام نمایندگان مجلس

پست‌های مدیریتی در زنجان؛ به نام دولت به کام نمایندگان مجلس

زنجان-استان زنجان طی دهه‌ها و دولت‌های مختلف از دخالت‌ها و سهم‌خواهی رنج برده است، مشکلاتی که مانع از توسعه استان شده و چالش‌هایی نیز به دنبال داشته است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها-رحیم مقدمی*: برخی مدیران و نمایندگان مجلس که با ادعای خدمت وارد عرصه‌های مختلف شده و در همه دولت‌ها و طی دهه‌های اخیر به دنبال سهم خود بوده و با ربط یا بی‌ربط، با تخصص یا بی تخصص، افرادی را به بدنه دولت تحمیل کرده‌اند و برای انتصاب مدیران مدنظر خود نیز در مسیر فعالیت مدیران توانمند و متخصص، سنگ‌اندازی را در پیش گرفته‌اند.

مقام معظم رهبری در دیدار تصویری (خردادماه امسال) به نمایندگان مجلس تاکید کردند: «یکی از آسیب‌ها، ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، اما به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفت‌وگو و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود».

براساس اصول ۷۱ ،۸۷ و ۱۱۳ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حُسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظایفی که به صراحت بحث تفکیک قوا را مطرح می‌کند و به صورت مستقیم هرگونه دخالت در امور اجرایی دولت از سوی نمایندگان مجلس را خلاف قانون می‌داند. به این معنا که هیچ نماینده‌ای حق سفارش و یا رد شخصیت‌ها را برای اعمال انتصابات گوناگون ندارد، مگر آنکه از وی به عنوان یک مشاور استعلام شود و نماینده، شخصی را با رزومه مناسب به مراجع ذی‌ربط معرفی کند.

تحمیل مدیران ناکارآمد توسط برخی نمایندگان مجلس

بی‌شک نماینده مجلسی که به دنبال انتصاب و تحمیل مدیر باشد، به صورت خودکار وظیفه قانون‌گذاری و نظارت که برای اجرای آن وارد شده است را از دست داده و وارد فرآیندی مغایر با آنچه در قانون برای یک نماینده مجلس است، می‌شود.

برخی داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر که شعار انتخاباتی در قواره یک داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس دادند و نماینده مجلسی که شعارهای انتخاباتی در حدود اختیارات رئیس‌جمهور داده‌اند و امروز در مقابل حجمی از انتظارات حامیان انتخاباتی خود قرار دارند.

برخی نمایندگان برای بالا بردن شانس انتخاب مجدد خود برای نمایندگی مجلس، نیروهای خود را در سمت‌های استانی و حداقل شهرستانی از دهیار گرفته تا عادی‌ترین مقام دولت در شهرستان چینش می‌کنند، روندی که طی دهه‌های مختلف در استان زنجان به عینه خود را نشان داده است.

استاندار زنجان که از نیروهای توانمند و نخبه استان زنجان است، نیاز به همراهی همه نیروهای دلسوز و متخصص استان دارد و موفقیت یا موفق نبودن استان در مسیر توسعه و نیز نحوه اجرای مصوبات دولت در بخش‌های مختلف بر عهده استاندار و مجموعه تحت مدیریت وی است و نمایندگان مجلس و حتی شورای شهر نیز باید به وظیفه نظارتی و قانون‌گذاری خود بر اساس آنچه در قانون عنوان شده است، بپردازند.

زنجان نیاز به آرامش و همراهی همه نیروهای متخصص و نخبه خود دارد تا در بستری مناسب روند رو به جلو داشته تا با جبران ضعف‌ها و مشکلات گذشته با رهنمودهای نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان به جایگاه واقعی خود برسد.

سهم خواهی ها و دخالت‌ها تیشه به ریشه توسعه استان زنجان زد

موفقیت یا موفق نبودن دولت‌ها همواره به متغیرهای متعددی مرتبط بوده و دولت‌ها همواره در فرآیند فعالیت خود ناگزیر به تمکین در مقابل حامیان و بهارستان‌نشینان بوده‌اند، به گونه‌ای که پرهیز از این قانون نانوشته حتی به استیضاح وزیر هم کشیده شده است.

بی‌شک نگاهی کوتاه به آنچه در طی دولت‌های مختلف اصول‌گرا و اصلاح‌طلب رخ داده است، تمکین بالاجبار آن‌ها از سهم‌خواهی‌ها برای تداوم حیات‌شان بوده است، دولت‌هایی که نه گفتمان اصلاح‌طلبی و نه اصول‌گرایی‌شان مجالی برای عرض‌اندام و تحقق اهداف‌شان در کشاکش سهم‌خواهی تفکرات گزینشی پیدا نکرد.

هر مدیری که بتواند صادقانه کار کند و مرعوب تهدیدها و تهمت‌ها نشود و تنها و تنها برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در مسیر خدمت به مردم تلاش کند، یک مدیر انقلابی است.

آنچه در استان زنجان همواره طی دولت‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب قابل مشاهده بوده، تحقق نیافتن برنامه‌های این دولت‌ها بوده است، به عبارتی نه دولت‌های اصول‌گرا توانسته‌اند به اصول مورد نظر خود در فعالیت‌ها برسند و نه اصلاح‌طلبان به دستاوردی در حوزه اصلاحات مدنظرشان دست یایند.

دولت سیزدهم فارغ از تفکر و گفتمان سیاسی برای عبور از چالش‌ها نیاز به همراهی همه دارد

دولت سیزدهم فارغ از تفکر و گفتمان سیاسی که بر پایه آن شکل گرفته، نیاز به همراهی و تعامل همه آحاد جامعه دارد تا کشور و نظام اسلامی در شرایط موجود به موفقیت و توسعه دست یابد و بی‌شک انتصاب مدیران ضعیف و البته تحمیلی باعث تأخیر در انجام امور شده مردم را به دولت و البته در نگاه کلان نظام بدبین می‌کند.

واکاوی آنچه دولت‌ها گفتند و آنچه در فرجام‌شان به آن رسیده‌اند، شاید آینه تمام‌نما از دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در ادوار مختلف در زمینه انتصابات بوده است، انتصاب‌های غیرکارشناسی و سهم‌خواهانه که با تحت فشار گذاشتن وزیر، استاندار و تهدید مدیران محقق شده است و مدیران تحمیلی که همواره مسیر آزمون و خطا را طی کردند و مجموعه تحت مدیریت خود را به قهقرا برده‌اند.

خبرنگار*

کد خبر 5439998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha