۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷

مهر گزارش می‌دهد؛

دردسر طلای کثیفِ بجنورد/ کلنگ‌زنی نمایشی و ورود دیوان محاسبات

دردسر طلای کثیفِ بجنورد/ کلنگ‌زنی نمایشی و ورود دیوان محاسبات

بجنورد- دفنگاه زباله و پسماند بجنورد سال‌هاست جزئی از مشکلات این شهر محسوب می شود اما مسئولان به آن بی توجه هستند، این مسئله سبب ورود دیوان محاسبات به موضوع شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گسترش علوم و صنایع باعث شده امروزه هیچ چیز در جهان بلا استفاده و اصطلاحاً به درد نخور نباشد؛ بشر به دلیل وجود محدودیت‌های متعدد پیرامون، سعی دارد از تمامی امکانات استفاده کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد.

این مسیر به حدی پیش رفته است که به زباله هم رسیده و حتی از آن به نام طلای سیاه نام می‌برند، طلایی که استفاده صحیح از آن می‌تواند موجب کاهش برخی هزینه‌ها شود و استفاده غلط از آن می‌تواند آثار زیان بار زیست محیطی و به تبع آن اقتصادی در پی داشته باشد.

اینک زباله نه تنها یک خطر محسوب نمی‌شود بلکه به عنوان کالایی با ارزش به شمار می‌آید که فواید بسیاری را می‌تواند به متخصص امر برساند؛ اما این مسئله در خراسان شمالی و بجنورد نه تنها به کار گرفته نشده، بلکه سال‌ها است که درگیر یافتن مکانی برای دفن زباله‌ها هستند.

بجنورد روزانه ۱۳۰ تن زباله تولید می‌کند که اکنون ابتدا در ایستگاه میانی انبار شده و سپس به کوه باباموسی منتقل و دفن می‌شود.

در شهریور ماه سال گذشته بود که مرحله اجرایی ساخت محل جدید دفن گاه میانی زباله‌های بجنورد آغاز شد؛ موضوعی که از همان زمان با اعتراض گروه‌هایی مواجه شد.

پیش از آن ایستگاه میانی دفن زباله‌های بجنورد در مسیر گلستان شهر واقع شده بود؛ این محل به علت نزدیکی به بجنورد و شهرک گلستان اعتراضاتی را به همراه داشت؛ لذا مسئولان محلی دیگر را برای ایستگاه میانی در نظر گرفتند.

کلنگ زنی نمایشی

بنا شد محل جدید در شرق بجنورد و در ۲ کیلومتری روستای ینگه قلعه، به فاصله ۶۸۰ متر از کشتارگاه بجنورد وارد مرحله اجرایی شود. از این موضوع که طبق گفته محسن محمدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی ۲ ماهه به بهره برداری می‌رسید، حدود ۱۸ ماه گذشته است اما همچنان تکلیف ماجرا مشخص نیست.

این مسئول وقت در اعتراض به مردم منطقه نجف آباد که از محل جانمایی شده ناراضی بودند، گفت: هرگاه و هر جا بحث دفن گاه مطرح شده، اعتراض‌ها و مخالفت‌هایی همیشه بوده است اما با توجه به اجرای پروتکل‌های بهداشتی که در تعهد شهرداری است نگرانی وجود ندارد.

دردسر طلای کثیفِ بجنورد/ از کلنگ‌زنی نمایشی تا ورود دیوان محاسبات

با این حال عمر مسئولیتی سرپرست معاونت عمرانی استاندار خراسان شمالی کفاف بهره برداری از پروژه را نداد و عملاً کار متوقف شد.

دفن گاه اصلی بجنورد نیز دارای مشکلات فراوانی می‌باشد؛ این محل که اکنون در کوه بابا موسی می‌باشد، دیگر توان پذیرایی از زباله‌ها را ندارد و عملاً خطرات زیست محیطی زیادی را به بار خواهد آورد.

طرح جامع پسماند نداریم

علیرضا باغچقی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی ۱۳ دی ماه در شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: متأسفانه علی رغم گذشت ۱۷ سال از تأسیس استان اما هنوز طرحی با عنوان طرح جامع پسماند استان تهیه نشده است.

وی تهیه این طرح را از جمله وظایف قانونی وزارت کشور دانست و افزود: سخت به دنبال نهایی شدن تصویب اعتبار برای مطالعات و تهیه این طرح هستیم تا این نیاز استان مرتفع شود.

باغچقی تاکید کرد: تا زمانی که مطالعه جامع پسماند را در استان نداشته باشیم هر کاری در این زمینه انجام شود، جزیره‌ای است و کارآیی لازم را نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی همچنین بر ضرورت استفاده از پسماند به عنوان طلای کثیف تاکید کرد و افزود: کارخانه کمپوست قبلی به خاطر مشکلات مدیریتی تعطیل شد و هم اکنون نیز تعیین تکلیف نشده اما در صدد هستیم تا این موضوع را با همکاری سایر دستگاه‌ها به نتیجه برسانیم.

ایستگاه میانی ۳ میلیارد اعتبار می‌خواهد

مجید شادکام، معاون خدمات شهری شهردار بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: زمین برای ایجاد دفنگاه زباله و اجرای کارخانه کمپوست بجنورد در نزدیکی روستای نجف آباد جانمایی شد؛ اما این مکان یابی با انتقادات زیادی رو به رو شد و این مشکلات اجتماعی اجرای پروژه را بلاتکلیف گذاشته است.

وی افزود: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی مستقر است لذا این دره اشباع شده است.

شادکام گفت: امسال ۸۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی ایستگاه میانی پسماند مرکز استان اعتبار دیده شده است که ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۶۰۰ میلیون تومان از منابع داخلی شهرداری است.

دردسر طلای کثیفِ بجنورد/ از کلنگ‌زنی نمایشی تا ورود دیوان محاسبات

شادکام خاطرنشان کرد: اجرای دفن گاه زباله بر عهده وزارت کشور است البته وزارت کشور می‌تواند اعتبار مورد نیاز را در اختیار شهرداری و یا بخش خصوصی قرار دهد تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد بیان کرد: البته تکمیل ایستگاه میانی پسماند ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تلاش داریم تا این اعتبار در سال آتی تأمین شود.

دیوان محاسبات وارد شد

اما کم کاری‌های متعدد دستگاه‌ها و مسئولان در این حوزه، کار را به دیوان محاسبات خراسان شمالی نیز کشاند.

مهدی زهرابی، مدیرکل دیوان محاسبات استان طی روزهای گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در قالب حسابرسی زیست محیطی محل دفن زباله و پسماند بجنورد بررسی شد و در این پرونده ترک فعل‌هایی وجود دارد.

وی بیان داشت: ممکن است برخی ترک فعل‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل نیز باشد؛ اما اکنون به این مسئله ورود کرده ایم و ابعاد آن را کاملاً بررسی خواهیم کرد.

به این ترتیب طلای کثیف برای بجنورد نه تنها کارایی ندارد بلکه اکنون به یک مشکل اساسی و زیست محیطی تبدیل شده است؛ مشکلی که هر روز به طبیعت و منابع آبی زیرزمینی و خاک شهر آسیب وارد می‌کند اما هیچ مسئولی آن را گردن نمی‌گیرد.

کد خبر 5441775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha