۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور:

تقویت بنیان خانواده باید در اولویت های فرهنگی قرار بگیرد

تقویت بنیان خانواده باید در اولویت های فرهنگی قرار بگیرد

بندرعباس - دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور گفت: تقویت بنیان خانواده باید در اولویت های فرهنگی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام دکتر سعید رضا عاملی صبح سه شنبه در آئین رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان هرمزگان گفت: کار تهیه نقشه فرهنگی کشور از ابتدا نیاز به همت و تلاش ملی و استانی بود که اگر این توفیق حاصل شد هماهنگی و پشتیبانی ها در تمامی سازمان ها و نهادهای مرتبط بود.

وی اظهارداشت: این سمد در دو مرحله توسط رئیس جمهور در سال های ۹۱ و ۹۳ ابلاغ شد، در استانها هم توسط شورای فرهنگ عمومی و استانداران مورد توجه و پیگیری بود.

وی افزود: تقاضا دارم که نامه ای با امضا نماینده ولی فقیه در استان و استاندار جهت تخصیص اعتبار برای اجرایی شدن سند فرهنگی به رئیس جمهور ارسال شود. همچنین از ریاست جمهوری تقاضا کرده ایم که در سفرهای استانی بودجه ای برای نقشه فرهنگی اختصاص یابد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند که به صحنه بنگرید در صحنه فرهنگی ظرفیت های خوبی قرار دارد. اهل بیت یک ظرفیت فرهنگی و دینی است که می توان آن را تبیین و در بین جوانان و جامعه گسترش داد.

وی تصریح کرد: ما به شبکه جهانی متصل هستیم و باید از این فضای اتصال باید استفاده بهینه در حوزه های دانشی و علمی استفاده کنیم. ولی فرهنگ کشور از این طریق مورد هجمه قرار گرفته است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور تاکید کرد: سند نقشه مهندسی فرهنگی با هدف اصلاح ناهنجارهای فرهنگی شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری ذهن هدفمندی دارند و در حوزه فرهنگ رویکرد پراکنده ای ندارند. در سند حکیمانه بیانیه گام دوم انقلاب که نگاهی به ۴۰ سال آینده شده، هدف گذاری حکیمانه ای شده است. هدف مرجعی که ابشان تعیین کرده اند، استقرار تمدن نوین اسلامی است. نگاه ایشان به فرهنگ نگاهی تمدنی است.

دبیر شورای نقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: باید به صحنه نگاه کنیم که در آن ظرفیت های بنیادینی وجود دارد که بنیادی ترین آن قرآن است. اگر هوا آلوده شود به لیبرالیسم، فمنیسم و ایسم هایی که انسان را از خدا دور می کند هوای فرهنگ خوب نخواهد بود و امروز متاسفانه هوای فرهنگ خوب نیست.

عاملی بیان کرد: متاسفانه از طریق تکنولوژی ارتباطی به فضای فاضلابی دنیا وصل شدیم و فرهنگ جامعه به سمتی حرکت می کند که باید نگران آن بود. به تعبیر مقام معظم رهبری، فرهنگ نقطه اتصال اقتصاد، سیاست و همه امور تمدنی است. اگر امروز اقتصاد و صنعت ما بدون ملاحظه فرهنگ اسلامی رشد کند، نگران کننده است.

وی عنوان کرد: ما در ارتباط با جهان نباید زیست بوم خود را از دست دهیم. اسلام اشتراکی بین ما و اهل سنت و سایر پیروان ادیان الهی است. این سرمایه بزرگ باید حفظ شود. اولین تلاش سند نقشه مهندسی فرهنگی، ظرفیت های بومی است. برش استانی این نقشه در استان تدوین شده و ما تنها نقش همکار داشتیم. اولین حوزه مهم در این سند بخش آموزشی و تربیتی است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. آموزش و پرورش در دوران طلایی کودکی افراد ظرفیت بزرگی در دست دارد تا فرزندان ما بتوانند مسیر زندگی خود را در راستای فرهنگ اسلامی مشخص کند.

عاملی بیان کرد: فرهنگ تبلیغ و ترویج ما باید عوض شود و باید انرژی خود را در آموزش و پرورش بگذاریم و اگر در آن موفق باشیم در دانشگاه هم موفق خواهیم بود. ۵ اولویت در استان هرمزگان مشخص شده و بر مبنای آن اقدامات تعیین شده اند و درخواستم این است که استان به سراغ اسناد دیگری نرود و در اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی هرمزگان کوشا باشد.

وی عنوان کرد: این سند یک دستورالعمل قطعی برای همه استانداران و مسئولین استانی است. ما با دل مردم سر و کار داریم و نمی توانیم با قوانین مسئله را حل کنیم. باید با یک همدلی این کار را به سر منزل مقصود برسانیم. مقام معظم رهبری تاکید بر کار قرارگاهی دارند که به معنی کار نظامی نیست بلکه به معنای در میدان بودن است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: دشمن در صحنه نظامی و اقتصادی نمی تواند در مقابل ما قرار بگیرد و طمع فرهنگ کرده اند. فرهنگ کار قرارگاهی می‌خواهد و باید جلوی بسیاری ازکارهایی که در جزایر ما جاری است گرفته شود. باید تدبیری شود تا این مسیر مداوم جلو رود و تقسیم کار استانی صورت بگیرد.

عاملی بیان داشت: در امور فرهنگی موازی کاری صورت می‌گیرد، در هر حوزه از جمله قرآن، آسیب های اجتماعی و ... تنها یک دستگاه مشخص ورود کند تا از موازی کاری ها جلوگیری شود. مسئله خانواده بسیار مهم است و با توجه به افزایش آمار طلاق و خانواده های تک سرپرست باید در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنیادی ترین امر برای توسعه طلاق جدا شدن از دین است. دین وقتی ضعیف می شود، طلاق افزایش می یابد. هرچه از دین دور می شویم طلاق، اعتیاد، زنای با محارم و ... افزایش می یابد. خوشبختانه سند نقشه مهندسی فرهنگی با ۳۰۰ برنمه در همه حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورود کرده است.

کد خبر 5441784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha