۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۴۴

گزارش مهر از هجدهمین روز جنگ اوکراین؛

کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست

کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست

اوکراین در حالی وارد هجدهمین روز از نبرد با روسیه شد که شدت حملات هوایی نیروهای روس طی ۲۴ ساعت گذشته به اوج رسیده و پیش‌روی نیروی زمینی روسیه به سمت کی‌یف هم بیشتر شده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: اقدام نظامی روسیه در اوکراین وارد هجدهمین روز خود شد حال آنکه به رغم ادعای طرفین برای تداوم گفتگوها، هیچ نشانه‌ای مبنی بر فروکش کردن آتش جنگ مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که روسیه و اوکراین یکدیگر را به تدارک استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می‌کنند. همزمان، با وجود تلاش آمریکا و شرکای اروپایی برای به رخ کشیدن اتحاد فراآتلانتیکی، آنها دست کم بر سر تحریم انرژی روسیه متفق‌القول نیستند حال آنکه از درخواست اوکراین برای تسریع روند عضویت در اتحادیه اروپا هم به سردی استقبال شده است.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۰۵:۵۸ شرط سناتور کنگره آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که پیشتر خواستار بازداشت و ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شده بود، اکنون «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل امتناع از ارسال جنگنده‌های ساخت شوروی لهستان به اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

سناتور لیندسی گراهام در عین حال با هشدار نسبت به اوضاع اوکراین در روز یکشنبه گفت که اگر روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور حمایت خواهد کرد.

گراهام که با فاکس نیوز گفتگو می‌کرد در ادامه افزود که «لغو انتقال جنگنده‌های جت ساخت شوروی متعلق به لهستان به اوکراین نمونه‌ای از اقدام نامناسب دولت بایدن بود.»

علاوه بر این، گراهام گفت که سخنرانی هفته جاری «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در لهستان در رابطه با موضع دیپلماتیک واشنگتن در قبال شرکای شرقی ناتو «جایگزین کافی برای میگ هایی نیست که می‌بایست به اوکراین بروند تا از اوکراینی‌ها دفاع کنند.


۰۵:۵۷ اسلواکی بیش از ۲.۳۵ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهد

روزنامه «پراودا براتیسلاوا» گزارش داد، دولت اسلواکی در جلسه فوق العاده یکشنبه شب خود تصمیم گرفت به اوکراین مهمات و تسلیحات نظامی به ارزش ۲.۱۵۵ میلیون یورو (بیش از ۲.۳۵ میلیون دلار) بدهد.

به نوشته این روزنامه، این مهمات در راستای درخواست کی یف به اوکراین اعطا می‌شود.

این دومین بار در هفته گذشته است که کابینه وزیران اسلواکی تحویل محموله نظامی به اوکراین را به صورت رایگان تصویب می‌کند.


۰۵:۵۶ رئیس جمهور اوکراین دوباره بر عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که در تماس تلفنی با «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا، درباره کمک‌های مالی به اوکراین، تحریم‌های ضد روسیه و عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

او در حساب توئیتری خود نوشت: «مذاکرات منظم بین‌المللی با رئیس شورای اروپا ادامه دارد. ما در مورد افزایش حمایت مالی از اوکراین و فشار تحریم‌ها بر کشور متجاوز بحث کردیم. توجه ویژه به روند مذاکرات بیشتر درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بود.»


۰۳:۲۳ واکنش وزیرخارجه آمریکا به حمله موشکی روسیه در مرز لهستان

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر گفت که ایالات متحده حمله روسیه به «مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت» را محکوم می‌کند.

بلینکن در این ارتباط گفت: «ما حمله موشکی فدراسیون روسیه به مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت در یافوروف، نزدیک مرز اوکراین با لهستان را محکوم می‌کنیم. وحشی گری باید متوقف شود.»


۰۱:۵۰ ۱۸۰ نظامی خارجی در اوکراین کشته شدند

ارتش روسیه ادعا کرد در یک عملیات با سلاح‌های دوربرد در اوکراین ۱۸۰ نظامی خارجی کشته شدند و محموله بزرگی از تسلیحات خارجی منهدم شد.


۰۱:۲۲ واکنش چین به ادعای آمریکا درباره تقاضای تسلیحاتی روسیه

سفارت چین در آمریکا به گزارش‌ها درباره درخواست کمک تسلیحاتی مسکو از پکن واکنش نشان داد.

در این ارتباط سفارت چین در واشنگتن در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه به دنبال تجهیزات نظامی و سایر حمایت‌ها از چین است، گفت که «اولویت در حال حاضر این است که اطمینان حاصل شود که اوضاع متشنج تشدید یا از کنترل خارج نمی‌شود.»

این واکنش سفارت چین در پاسخ به گزارش برخی رسانه‌ها بود که در آن اعلام شد روسیه از چین تقاضای کمک تسلیحاتی کرده است.

در همین ارتباط، «فایننشال تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که روسیه از آغاز جنگ در اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است. در این گزارش گفته شده که کاخ سفید نگران است که چین تصمیم بگیرد به روسیه کمک کند و در این شرایط تلاش‌های غرب برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تضعیف شود.


۰۰:۳۲ اگر موشک‌ها به خاک ناتو اصابت کند پاسخ خواهیم داد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که موشک‌های روسیه از مرزها عبور کند و به اعضای ائتلاف امنیتی حمله شود، این موضوع با پاسخ ناتو همراه خواهد بود.

موشک‌های روسیه روز یکشنبه به یک پایگاه آموزشی نظامی در نزدیکی مرز غربی اوکراین با لهستان که عضو ناتو است اصابت کرد و ۳۵ نفر کشته شدند.

سالیوان به شبکه خبری سی بی اس گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بارها به صراحت گفته است که آمریکا برای دفاع از هر وجب خاک کشورهای ناتو اقدام خواهد کرد.


۰۰:۰۳ روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده است

مقامات آمریکایی می‌گویند که روسیه از آغاز جنگ در اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است.

در این گزارش گفته شده که کاخ سفید نگران است که چین تصمیم بگیرد به روسیه کمک کند و در این شرایط تلاش‌های غرب برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تضعیف شود.


۲۳:۳۶ اتحادیه اروپا بدنبال تعلیق عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی است

شورای اروپا اعلام کرده که احتمالاً تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست پیش روی این اتحادیه تصویب خواهد شد.

شورای اتحادیه اروپا به ریاست فرانسه روز یکشنبه این خبر را در توئیتر اعلام کرد و گفت: «پیش بینی می‌شود که تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست اتحادیه اروپا در روز دوشنبه ۱۴ مارس نهایی و تصویب شود.»

در ادامه این توئیت آمده است: «کمیسیون اروپا و سرویس اقدام خارجی اروپا پیشنهادهایی را درباره تحریم‌های جدید ارائه کرده‌اند که پس از نشست غیررسمی در ورسای و رایزنی‌ها با شرکای بین‌المللی ما بسته جدید تحریم‌ها به عنوان چهارمین بسته تحریمی از ۲۴ فوریه بررسی و نهایی خواهد شد.»


۲۲:۱۶ مذاکرات بین روسیه و اوکراین فردا برگزار می‌شود

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: مذاکرات بین روسیه و اوکراین فردا برگزار خواهد شد.


۲۲:۱۰ وزارت دفاع روسیه: ۱۸۰ مزدور خارجی در اوکراین کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ۱۸۰ مزدور خارجی در اوکراین کشته شدند و محموله بزرگی از تسلیحات خارجی نیز منهدم شد.


۲۲:۰۶ هشدار آمریکا به روسیه: اگر موشک‌ها به خاک ناتو اصابت کند پاسخ خواهیم داد


۲۱:۳۴ آمریکا: نشانه‌ای از حمله شیمیایی قریب‌الوقوع ندیده‌ایم

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از حمله شیمیایی قریب‌الوقوع ندیده‌ایم، اما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.


۲۰:۲۲ کمک بشردوستانه روسیه به ملیتوپل

روسال الیوم خبر داد: وزارت اورژانس روسیه ۳۶ تن کمک بشردوستانه به شهر بردیانسک و بنیاد قدیروف ۸۰ تن کمک به ملیتوپل ارائه کرده است.


۱۹:۳۷ وزارت دفاع روسیه از بمباران محل تسلیحات خارجی در اوکراین خبر داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: تأسیسات نظامی که در یاووریف بمباران کردیم شامل پایگاه‌هایی برای تسلیحاتی بود که از خارج به اوکراین ارسال می‌شد.


۱۷:۱۴ اوکراینی‌ها بیمارستان را مین گذاری کردند

اسپوتنیک خبر داد: نیروهای دونباس موشک‌های ضد تانک بریتانیایی NLAW را در بیمارستانی که در ولنوواخا مورد حمله قرار گرفت و همچنین جعبه‌هایی با برچسب خارجی برای نگهداری مهمات نارنجک VOG-۱۷M پیدا کردند.

کارکنان بیمارستان به اسپوتنیک گفتند که نظامیان کی یف در حال عقب نشینی؛ از تانک‌ها و پرتابگر چند موشک Grad برای حمله به بیمارستانی با بیماران، از جمله زنان باردار، در شهر ولنوواخا استفاده کردند.

نظامیان اوکراینی ابتدا از بیمارستان به عنوان «سپر انسانی» استفاده کردند و از پشت دیوارهای بیمارستان به نیروهای جمهوری خلق دونتسک (DPR) حمله کردند. قبل از تَرک، نیروهای کی یف اورژانس و بخش زایمان را مین گذاری کردند.


۱۶:۵۶ کاخ سفید: ارتش آمریکا در عملیات جنگی در اوکراین شرکت ندارد

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش آمریکا در عملیات جنگی در اوکراین شرکت ندارد و به آنجا نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد.

آمریکا به پکن هشدار داده است که در صورت تلاش چین برای کمک به روسیه برای جبران ضررهای ناشی از تحریم‌های غرب، با "عواقب" مواجه خواهد شد


۱۶:۵۴ اسلوتسکی از اعضای هیأت مذاکره کننده روسیه از "پیشرفت چشمگیر" در مذاکرات میان روسیه و اوکراین خبر داد


۱۶:۲۲ ادعای مقام اوکراینی: روسیه در حملات شب گذشته به شرق اوکراین از بمب‌های فسفری استفاده کرد


۱۶:۲۰ رویترز: کشته و زخمی شدن ۲ خبرنگار نیویورک تایمز در شهرک اربین

رویترز به نقل از فرمانده پلیس "کی‌یف" از کشته و زخمی شدن ۲ خبرنگار نیویورک تایمز در شهرک "اربین" در شمال غرب کی‌یف به دست نیروهای روسیه خبر داد.


۱۶:۱۰ المیادین به نقل از کرملین خبر داد: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست


۱۶:۰۷ زلنسکی: ۱۲۵ هزار اوکراینی از طریق کریدورهای بشردوستانه خارج شده‌اند

رئیس جمهور اوکراین گفت: تا کنون حدود ۱۲۵ هزار نفر از طریق کریدورهای بشردوستانه از مناطق نزاع در اوکراین خارج شده‌اند.


۱۵:۵۶ زلنسکی: روسیه هزاران نظامی خود را از دست داده است

زلنسکی: روسیه هزاران نظامی و مقادیر زیادی از تجهیزات خود را از دست داده است.

وی افزود: محموله کمک‌های بشردوستانه در حال نزدیک شدن به شهر ماریوپل است.


۱۵:۵۲ وزیر دارایی روسیه اعلام کرد تحریم‌های غرب روسیه را از دسترسی به ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی یعنی حدود نیمی از کل ذخایر ارزی این کشور محروم کرد


۱۵:۲۹ بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به معنای جنگ جهانی سوم است

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که اعلام منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین، به معنای آغاز جنگ جهانی سوم خواهد بود.

وی در این باره افزود: همه ما در حد توان نظامی خود به اوکراین کمک می‌کنیم و به دنبال این هستیم که از گسترش این جنگ به کشورهای دیگر و از درگیری‌های هسته‌ای احتمالی جلوگیری کنیم.

بورل در ادامه با اشاره به اینکه درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع مستلزم داشتن توانایی و آمادگی مقابله با هواپیماهای روسی متخلف است، گفت: این موضوع درگیری را به جنگ جهانی سوم تبدیل می‌کند که ما این را نمی‌خواهیم.

وی همچنین تصریح کرد که تحریم‌های غربی علیه مسکو، با هدف آتش بس فوری اعمال نشده، بلکه با هدف تضعیف اقتصاد روسیه انجام شده است و هدف از این تحریم‌ها تغییر نظام سیاسی روسیه نیست.


۱۴:۵۶ اوکراین: برای مذاکره با روسیه با اسرائیل و ترکیه همکاری می‌کنیم

مشاور ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید که دولت کی‌یف با میانجیگری اسرائیل و ترکیه، در حال نهایی کردن مکان و چارچوب مذاکرات با روسیه است.

«میخائیلو پودولیاک» در ادامه این اظهارات افزود: زمان زیادی تا انجام این مذاکره باقی نمانده است.


کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست

۱۴:۱۹ چاووش اوغلو: تحریم‌ها علیه روسیه مشکلی را حل نمی‌کند

چاووش اوغلو گفت: موضع ترکیه بسیار روشن است، تحریم‌ها علیه روسیه مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: پوتین در جریان گفتگوی تلفنی با اردوغان گفت که مخالف ملاقات با زلنسکی نیست.


۱۳:۵۴ در صورت محاصره، کی‌یف تا ۲ هفته آذوقه دارد

رویترز به نقل از یک مقام محلی اوکراین اعلام کرد که در صورت محاصره کامل پایتخت این کشور از سوی نیروهای روس، ذخایر آذوقه تا دو هفته برای تغذیه دو میلیون نفری که در کی‌یف باقی مانده‌اند، کفایت می‌کند.


۱۳:۴۰ اوکراین به حضور مستشاران خارجی در پایگاه لویو اذعان کرد

«اولکسی رزینکوف» وزیر دفاع اوکراین حمله موشکی روسیه به پایگاه نظامی در منطقه لویو را اقدامی تروریستی تلقی کرد.

وی در عین حال اعتراف کرد که مستشاران خارجی در این پایگاه فعالیت می‌کنند.

پیشتر، یک مقام وزارت دفاع اوکراین به رویترز گفته بود اینکه هنگام بمباران، مربیان نظامی خارجی در پایگاه «یافوروف» حضور داشته‌اند یا خیر، همچنان در دست بررسی است.


کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست

۱۳:۳۵ رئیس جمهور لهستان: پوتین نبرد را در عرصه سیاسی باخته است و در عرصه نظامی نیز پیروز نخواهد شد


۱۲:۲۷ حمله موشکی روسیه به منطقه لویو ۹ کشته و ۵۷ زخمی داشت

فرماندار منطقه لویو در غرب اوکراین می‌گوید که در پی حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی در این منطقه، ۹ نفر کشته و ۵۷ نفر زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود که روسیه ۳۰ موشک به این پایگاه نظامی شلیک کرده که در شهر «یافوروف» منطقه لویو در نزدیکی مرز لهستان قرار دارد.


کرملین: دیدار پوتین و زلنسکی بعید نیست

۱۲:۱۳ آلمان از تصمیم برای پذیرش ۲۵۰۰ پناهجوی اوکراینی خبر داد

آلمان از تصمیم برای پذیرش ۲۵۰۰ پناهجوی اوکراینی خبر داد که به مولدوای پناه برده‌اند.

وزارت خارجه مولداوی پیشتر اعلام کرده بود که ظرفیتش برای پذیرش پناهجو رو به اتمام است.


۱۱:۵۱ انگلیس: روسیه به دنبال محاصره نیروهای اوکراین در شرق و پیشروی به سمت غرب است

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود مدعی شده که نیروهای روسیه در پیشروی از کریمه به سمت بندر اودسا در غرب اوکراین، به دنبال محاصره نیروهای اوکراینی در شرق این کشور و در نهایت دور زدن شهر «میکولائیف» هستند.

گفته می‌شود محاصره نیروهای اوکراینی در شرق، با پیشروی نیروهای روس از خارکیف در شمال و ماریوپل در جنوب انجام می‌شود.


۱۰:۵۱ وزارت دفاع روسیه: ۳۶۸۷ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاده است

وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام تازه‌ترین آمار مربوط به عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین از انهدام ۳۶۸۷ زیرساخت نظامی این کشور تا کنون خبر داد.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: یک فروند «سوخو - ۲۴» و دو پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی نیروهای مسلح روسیه سرنگون شدند. از ابتدای عملیات ویژه نظامی تا کنون ۹۹ جنگنده، ۱۲۸ پهپاد، ۱۱۹۴ تانک، ۱۲۱ راکت انداز و ۴۴۳ گلوله خمپاره ارتش اوکراین منهدم شده است.

وی با اشاره به پیشروهای ارتش روسیه در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین ادامه داد: نیروهای مسلح روسیه تنها در عرض یک روز توانستند ۱۴ کیلومتر پیشروی کنند و در مسیر عملیات خود، کنترل چهار شهرک در بخش‌های جنوبی اوکراین را به دست گرفتند.


اوکراین به حضور مستشاران خارجی در پایگاه لویو اذعان کرد

۱۰:۳۹ گمانه زنی درباره دور چهارم مذاکرات روسیه-اوکراین

«میخائیل پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین در مصاحبه با روزنامه «کومرسانت» گفت که چهارمین دور از مذاکرات کی یف-مسکو ممکن است طی فردا یا پس فردا برگزار شود.

وی همچنین گفت که در نشست بعدی، نیازی به مذاکرات بیشتر نیست چراکه قبلاً روی همه مسائل بحث شده است و اکنون مذاکره کنندگان دو طرف، تلاش می‌کنند تا موضوعات اصلی را در یک چارچوب قانونی جمع بندی کنند.


۱۰:۲۲ ناتو: روسیه ممکن است از تسلیحات شیمیایی استفاده کند

دبیرکل ناتو در ادامه اتهام‌زنی علیه مسکو، مدعی شد که ممکن است طی روزهای آینده، روسیه از سلاح شیمیایی علیه مردم اوکراین استفاده کند و در نهایت تقصیر را گردن کی‌یف بیندازد.

به گفته «ینس استولتنبرگ»، اصرار روسیه مبنی بر برخورداری اوکراین از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی راهی برای انحراف افکار عمومی از نقشه مشابهی است که مسکو تدارک دیده است.

استولتنبرگ همچنین مدعی شد که روزهای آتی می‌تواند به مراتب برای مردم اوکراین دشوارتر باشد.


۰۹:۲۱ اصابت هشت موشک به مرکز صلح و امنیت بین‌المللی در شهر «لویو»

مقامات محلی شهر «لویو» اوکراین از اصابت هشت موشک به مرکز صلح و امنیت بین‌المللی در این شهر خبر دادند.


۰۹:۱۹ ریابکوف به آمریکا درباره تسلیح اوکراین هشدار داد

سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه خطاب به آمریکا هشدار داد که تسلیح اوکراین از سوی شماری از کشورها، نه تنها خطرناک است بلکه این محموله‌های تسلیحاتی را به اهداف مشروع نظامی تبدیل می‌کند.

هشدار ریابکوف درباره حمله به محموله‌های تسلیحاتی غرب را می‌توان نشانه تشدید تنش‌ها در اوکراین آن هم در شرایطی تلقی کرد که آمریکا با اعطای ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی جدید به اوکراین موافقت کرده است که شامل تجهیزات و آموزش نظامی هم می‌شود.


اوکراین به حضور مستشاران خارجی در پایگاه لویو اذعان کرد

۰۸:۴۲ صدای انفجار در شهر لویو

در شهر لویو واقع در غرب اوکراین صدای انفجار شنیده می‌شود. این شهر در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان قرار دارد.


۰۸:۰۰ روسیه شهردار جدیدی برای «ملیتوپل» منصوب کرد

طرف اوکراینی می‌گوید که روسیه شهردار جدیدی برای شهر «ملیتوپل» منصوب کرده است.

این شهر در جنوب اوکراین قرار دارد و ادعا می‌شود که شهردار سابق آن از سوی نیروهای روس ربوده شده است.


۰۷:۵۵ ناتو: روسیه ممکن است از تسلیحات شیمیایی استفاده کند

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مدعی شد که روسیه ممکن است از تسلیحات شیمیایی علیه اوکراین استفاده کند.

به گفته وی، اصرار روسیه مبنی بر برخورداری اوکراین از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی راهی برای انحراف افکار عمومی از نقشه مشابهی است که در دست انجام دارد.

استولتنبرگ همچنین مدعی شد که روزهای آتی می‌تواند به مراتب برای مردم اوکراین دشوارتر باشد.


۰۷:۴۹ نگرانی مولداوی درباره موج پناهجویان اوکراینی

وزارت خارجه مولداوی: ظرفیتمان برای پذیرش پناهجویان اوکراینی رو به اتمام است.


اوکراین به حضور مستشاران خارجی در پایگاه لویو اذعان کرد

۰۷:۴۵ هشدار زلنسکی درباره قصد روسیه برای فروپاشی اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید روسیه به دنبال ایجاد جمهوری‌های جعلی در اوکراین است تا این کشور را دچار فروپاشی کند.

وی به مردم مناطق مختلف اوکراین از جمله «خرسون» که تحت تسلط نیروهای روسیه است، هشدار داد که اشتباه سران لوهانسک و دونتسک را تکرار نکنند.

مناطق لوهانسک و دونتسک در سال ۲۰۱۴ تشکیل جمهوری دادند حال آنکه ماه گذشته استقلال آنها از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناخته شد.

زلنسکی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: روسیه برای ما فراتر از یک دشمن و روابط ما در حد دشمنی کره شمالی برای آمریکا است.


۰۷:۳۰ اظهارنظر ماکرون درباره ادامه جنگ

رئیس جمهور فرانسه بعد از گفتگو با همتای روس اعلام کرد که به اعتقاد وی، روسیه آماده پایان دادن به عملیات نظامی در اوکراین نیست.


۰۵:۰۰ گفتگوی تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور اوکراین

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماسی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این گفتگوی تلفنی که بیش از یک ساعت به طول انجامید راه‌های توقف جنگ در اوکراین را بررسی کردند.

زلنسکی اعلام کرد که از بنت خواسته است برای آزادی شهردار ماریوپول کمک کند.


اوکراین به حضور مستشاران خارجی در پایگاه لویو اذعان کرد

۰۳:۵۶ حمله نیروهای اوکراینی به کشتی تجاری روسیه

نیروهای اوکراینی کشتی تجاری روسیه «سوروفسکی ۳۰۶۴» را در دریای آزوف هدف قرار دادند.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که این کشتی در ۱۲ کیلومتری شهر شابلسکویه، ناحیه شچربینوفسکی، منطقه کراسنادار قرار داشت که از یونان به سمت شهر تاگانروگ در حرکت بود.


۰۳:۲۱ مسکو ادعای تلاش برای کنترل دائم نیروگاه هسته‌ای اوکراین را رد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مسکو ادعاهای اوکراین درباره قصد روسیه برای در دست گرفتن کنترل دائم یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین را رد کرد.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: کی‌یف تاکید کرده بود که روسیه قصد دارد کنترل کامل و دائم نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را در دست گیرد که مسکو متعاقباً این موضوع را رد کرد.

کد خبر 5445572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha