۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱:۲۲

مهر گزارش می‌دهد؛

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از مسافران

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از مسافران

اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد مسافران نوروزی به شمار می رود که در نوروز ۱۴۰۱ آماده میزبانی از ۱۷۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - یزدان روحانی: عید نوروز همواره با سفرهای نوروزی گره خورده، سفرهایی انبوه که البته دو سالی است به دلیل شیوع ویروس کرونا از رونق آن افتاده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۱ با توجه به شرایط مطلوب واکسیناسیون و رنگ باختن رنگ قرمز از نقشه کشور، جاده روزهای شلوغی را در تعطیلات سال نو سپری کنند.

با توجه به رکود شدید بخش‌های مختلف صنعت گردشگری در دو سال گذشته، برخی دستگاه‌های متولی نیز سیاست خود را بر عدم ترغیب مردم بر خانه نشینی گذاشتند. از طرفی بسیاری از شهروندان به دلیل فراهم نشدن شرایط سفر در دو سال گذشته، علاقه زیادی برای مسافرت نشان دادند و گویا ظرفیت زیادی برای سفرهای نوروزی شکل گرفته است.

در این سفرها یکی از مقاصد محبوب و همیشه جذاب نصف‌جهان بوده است. شهری که با جاذبه‌ها و آب‌وهوای مطلوب خود در فروردین بسیاری از مسافران را به خود جذب می‌کند و از طرفی موقعیت جغرافیایی آن در چهارراه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور واقع شده، این امکان را به مسافران دیگر مقاصد می‌دهد تا شبی را در اصفهان سپری کنند.

اصفهان تا پیش از شیوع کرونا در عید نوروز بسیار شلوغ می‌شد و در مرکز تاریخی آن نیز تردد خودروها با پلاک‌های غیر بومی بیداد می‌کرد. در تعطیلات عید سال جاری نیز احتمالاً همین منوال بار دیگر رخ دهد. اما اصفهان به نظر بسیج و آماده برای میزبانی از مسافرانش است تا آن‌ها را با یک تجربه خوب به خانه برگرداند.

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از مسافران

افزایش ساعات بازدید از بناها تا دو نیمه شب

محوری‌ترین دستگاه متولی در این حوزه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که مسئولیت ساماندهی مسافران و بناهای تاریخی را دارد. دستگاهی که با مدیرکل جدید خود به نظر آماده برای میزبانی از صدها هزار نفر از گردشگرانی است که در عید نوروز به نصف‌جهان سفر خواهند کرد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در ماه‌های اخیر فعالیت‌هایی برای تبلیغات آثار و جاذبه‌ها در نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادها صورت گرفته است. همچنین در ماه‌های گذشته فعالیت ستاد خدمات سفر استان نیز آغاز شده، اما محدودیت‌های تعیین شده توسط ستاد کشوری نیز وجود خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: سعی شده با افزایش میزان ساعات فعالیت جاذبه‌ها و اماکن تاریخی تعادل در ورود به بناها ایجاد شود، با این حال و با توجه به شرایط آمادگی میزبان از ۱۷۰ هزار نفر در هر شبانه‌روز در اصفهان وجود دارد. این ظرفیت در مراکز اقامتی، مدارس و غیره پیش بینی شده و حتی با اداره‌کل ورزش و جوانان برای استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی نیز هماهنگی لازم به عمل آمده است.

ایزدی با بیان اینکه «بازارچه‌ها آماده و سامانه مسافریار نیز که برای اطلاع‌رسانی و تأمین اطلاعاتی مسافران رونمایی شده است» تاکید می‌کند: در این سامانه هر اطلاعاتی که مورد نیاز گردشگران بوده از جاذبه‌ها تا مراکز اقامتی و غیره وجود دارد. با این حال هنوز خرید آنلاین بلیط بناهای تاریخی پیش‌بینی نشده و رایانه‌های خرید دیجیتال بلیط در بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری جایگذاری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به افزایش ساعات بازدید از بناهای تاریخی توضیح می‌دهد: بناهای تاریخی و جاذبه‌ها در عید نوروز حداقل تا ساعت ۱۲ شب باز و میزبان بازدیدکنندگان هستند، اما در برخی بناها به خصوص بناهای میدان نقش جهان پیش بینی شده که این ساعت تا دو نیمه شب هم افزایش یابد.

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از مسافران

مسافران حتماً اقدام به رزرو اقامتگاه کنند

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در تمامی مقاصد مسافران نوروزی بحث اسکان آن‌ها است که معمولاً با توجه به ظرفیت محدود مراکز اقامتی با چالش مواجه می‌شود. از طرفی مراکز اقامتی نیز در این ۱۳ روز چالش‌های بسیاری دارند و باید به خوبی خود را برای خدمت رسانی به مسافران آماده کنند.

علیرضا رئیسی، عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از دو سال رکود و بیکاری صنعت گردشگری، با توجه به بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا و تشویق‌های پراکنده‌ای که به سفر شده، خوشبختانه آمار رزرو مراکز اقامتی خوب بوده است. تا این لحظه بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت هتل‌های اصفهان رزرو شده است.

وی اضافه می‌کند: در جلسات مختلف بر رزرو اقامت‌های قانونی تاکید شده و به مردم توصیه می‌کنیم از سایت‌های معتبر، مراکز اقامتی قانونی را رزرو کنند تا ارائه خدمات مطلوب و بهداشتی به مشتریان دچار خدشه نشود. در مراکز غیرقانونی و به خصوص خانه مسافرهای بدون مجوز مشکلات بسیاری رخ می‌دهد و گاهاً این مشکلات خاطره یک سفر را تلخ می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه «ملاحظات بهداشتی در مراکز رسمی مانند هتل‌ها با پروتکل‌های دقیق دنبال می‌شود و قطعاً امنیت در این مراکز بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود» تصریح می‌کند: هیچکس در قبال اتفاقات ناگوار گوناگونی که در مراکز غیر رسمی به خصوص خانه‌مسافرهای بدون مجوز رخ می‌دهد مسئولیتی ندارد و مسافران باید با مطالعه و دقت اقدام به رزرو کنند.

عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان با تاکید بر رزرو مراکز اقامتی توسط مسافران توضیح می‌دهد: با توجه ترافیک شدید رزرو اقامتگاه‌ها و احتمال تکمیل ظرفیت تمام مراکز، توصیه ما به مردم این است که بدون رزرو قبلی اقدام به سفر نکنند. از طرفی با توجه به تعطیلاتی نظیر عید فطر در فصل بهار، افرادی که شرایط سفر دراین زمان را دارند، سفر خود را برای آن تاریخ به تعویق بیاندازند.

آمادگی نصف جهان برای پذیرایی از مسافران

وی درباره مشکلاتی که توسط «کلید به دست‌ها» و سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی که اقدام به رزرو خانه‌های غیر قانونی می‌کنند، برای مراکز اقامتی پیش آمده، تاکید می‌کند: پیش‌تر دادستانی در این حوزه دستورات خوبی صادر کرده ضمن اینکه اداره اماکن و دیگر دستگاه‌ها همکاری خوبی داشتند. بسیاری از خانه‌های غیر مجاز پلمپ شده و کسی اجازه ندارد به صورت غیر قانونی و به دل‌خواه خود عمل کند.

رئیسی می‌افزاید: برخی از خانه مسافرها زیر پوشش اقامت‌های قانونی آمدند و مجوز اخذ کردند؛ این خانه‌ها با رعایت ملاحظات می‌توانند فعالیت کنند و دیگر خانه‌ها پلمپ خواهند شد. به برخی سامانه‌ها نیز تاکنون اخطارهای جدی درباره تبلیغات خانه مسافرهای غیرمجاز داده شده، اما در این حوزه مسافران نیز باید هشیارانه عمل کنند.

عضو جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان درباره احتمال افت کیفیت خدمات گردشگری با توجه به تعدیل نیرو و ترک شغل‌ها در صنعت گردشگری در بحران کرونا خاطرنشان می‌کند: سعی شده نیروها جایگزین شوند و در ارائه خدمات به مشتریان خدشه‌ای وارد نشود.

وی با اشاره به چالش‌های مهم هتل‌داران در آستانه تعطیلات نوروزی می‌گوید: علاوه بر اینکه در دو سالی که از آغاز بحران کرونا می‌گذرد، کمکی به جامعه هتل‌داران نشده، حتی شرایط اقتصادی سختی بر این جامعه حاکم شده است. متأسفانه در حوزه هزینه‌های انرژی بسیار افزایش یافته و هتل‌ها برای پرداخت قبوض خود دچار مشکل هستند. در حوزه دستوراتی از سوی وزارت میراث فرهنگی صادر و دیگر دستگاه‌ها شده، اما متأسفانه ادارات متولی نظیر اداره آب و گاز همکاری لازم را تاکنون نداشته‌اند.

با توجه به این اتفاقات به نظر می‌رسد اصفهان آماده میزبانی از مسافرانی است که قدم‌های آنان می‌تواند روح تازه‌ای به ذی‌نفعان صنعت گردشگری و صنایع دستی بدهد، افرادی که دو سال سخت را پشت سر گذاشتند و امیدوارند در ۱۴۰۱ علاوه بر رونق گردشگری داخلی، پای گردشگران خارجی نیز به شهرشان باز شود.

کد خبر 5449015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha