۱۲ شهریور ۱۳۸۶، ۸:۲۷

/ اخبار هفتگی اقلیت مسلمان /

هوشیاری مسلمانان از دامن زدن به بحران جلوگیری می‌کند ؛ اخبار اقلیت مسلمان جهان

هوشیاری مسلمانان از دامن زدن به بحران جلوگیری می‌کند ؛ اخبار اقلیت مسلمان جهان

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: به رغم آنکه جهان غرب بویژه مطبوعات آنها پس از بحرانی که انتشار کاریکاتور موهن دانمارکی ایجاد کرد از حساسیتهای دینی مسلمانان مطلع شدند آنها باز هم با دستاویز قرار دادن آزادی، اهانت به مقدسات یک میلیارد مسلمان جهان را تکرارکردند. اما این بار مسلمانان قصد دارند علاوه بر حل بحران از دامن زدن به آن در عرصه بین‌المللی خودداری کنند.

سازمان کنفرانس اسلامی اهانت روزنامه سوئدی به پیامبر اسلام را محکوم کرد

دکتر اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی انتشار کاریکاتور موهن درباره نبی اکرم(ص) در روزنامه محلی سوئدی را بشدت محکوم کرد.

دکتر اکمل الدین احسان اغلو دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که این کاریکاتور در روزنامه محلی سوئدی با هدف اهانت و برانگیختن احساسات مسلمانان جهان به نام آزادی دینی صورت گرفته است. جامعه بین‌المللی زمانی که مسئله انتشار کاریکاتورهای مشابهی توسط یک روزنامه دانمارکی به وجود آمد، از تأثیر جدی چنین اقداماتی در سطح جهان آگاه بودند.

اغلو از دولت سوئد خواست اقدامات تأدیبی خود را نسبت به نقاش و ناشران این تصویر موهن هرچه سریعتر عملی کرده و از مسلمانان عذرخواهی کند. وی همچنین از مسلمانان خواست آرام بوده و با میانه‌روی عکس‌العمل خود را نشان دهند.

روزنامه Nerikes Allehanda جمعه هفته پیش پس از آنکه گالری های هنری از نمایش این تصویر موهن امتناع کردند آن را منتشر کرد. این روزنامه استدلال کرد که انتشار این تصویر حمایت از آزادی بیان است.

اهانت به پیامبر اسلام(ص) پیش از این در سپتامبر 2005 توسط یک روزنامه دانمارکی صورت گرفت که به دنبال آن چندین روزنامه در کشورهای اروپایی این تصویر را منتشر کردند و خشم مسلمانان جهان را برانگیختند. پس از آن مسلمانان سراسر جهان ستادهایی را به منظور از بین بردن باورهای نادرست درباره اسلام و پیامبر اکرم(ص) تشکیل دادند که در آن میان می‌تواند به تأسیس یک سازمان بین المللی و صندوقی باری حمایت از پیامبر اسلام(ص) توسط علمای برجسته اسلام اشاره کرد.

مسلمانان سوئد با هوشیاری مسئله اهانت به احساسات مذهبی را حل می‌کنند

به دنبال انتشار تصویری موهن از پیامبر اسلام(ص) در یک روزنامه سوئد، مسلمانان سوئد که تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند به بحرانی تازه در سطح بین‌المللی دامن بزنند تظاهرات مسالمت‌آمیزی برگزار کردند و تصمیم دارند با درایت و هوشیاری این مسئله را حل کنند.

محمد الخلافی رئیس انجمن مسلمانان سوئد گفت: مسلمانان  قصد ندارند وضعیت را وخیم‌تر کنند. روزنامه Nerikes Allehanda نشریه کوچکی است که به منظور رسیدن به اهداف سیاسی خود دست به تحریک احساسات مسلمانان زده است.

هفته گذشته این روزنامه تصویری موهن منتشر کرده و آن را به پیامبر اسلام(ص) نسبت داد. این تصویر بخشی از یک مجموعه محسوب می شود که توسط یک نقاش سوئدی کشیده شده و گالریهای هنر در این کشور از نمایش آن امتناع کرده اند.

خلافی اظهار داشت که این تصاویر موهن احساسات مسلمانان سوئد که 500 هزار نفر از جمعیت 9 میلیون کشور را تشکیل داده آزرده کرده اما ما امیدواریم این مسئله را در داخل کشور و به صورت مسالمت آمیز حل کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به این تصاویر که به مقدسات یک میلیارد مسلمان اهانت کرده کاردار سوئد را فراخواهند. مسلمانان سوئد نیز برای نشان دادن اعتراض خود تظاهراتهای مسالمت آمیز برگزار کردند.

مرکز فرهنگی اسلامی شهر اوربرو نیز جمعه 10 شهریورماه در مقابل دفتر این نشسته تظاهرات می کند اما این تظاهراتها به نحوی مسالمت آمیز برگزار می شود. مسلمانان سوئد همچنین احتمال مطرح کردن این موضوع در دادگاه را بررسی می کنند تا دادخواستی علیه این روزنامه تصمیم کرده و شکایت حقوقی خود را مطرح می کنند که تصمیم نهایی در این مورد یکشنبه اعلام خواهد شد.

تأکید بر حقوق مدنی و مبارزه با تعصب دینی در گردهمایی سالانه مسلمانان شمال آمریکا

همایش سالانه انجمن اسلامی شمال آمریکا روز جمعه 9 شهریور ماه با سخنرانی نخستین نماینده مسلمان در کنگره آمریکا و یک روحانی یهودی و تأکید بر حقوق و آزادیهای مدنی شهروندان مسلمان آمریکا و همچنین مبارزه با تعصب دینی افتتاح شد.

کیث الیسون نخستین نماینده مسلمان کنگره امریکا در همایش سالانه انجمن اسلامی شمال امریکا اظهار داشت: پیام من ساده است، من قصددارم بر سطح عالی تعهد مدنی تمرکز کنم که نه تنها برای مسلمان امریکا سودمند تلقی می شود بلکه امریکایها نیز از آن سود خواهند بود.

وی از مسلمانان امریکا خواست خود را به عنوان بخشی از کشور احساس کنند. الیسون گفت: امریکا محل تدفین پدربزرگان شما نبوده است بلکه کشوری است که فرزندان شما در آن متولد شده است.

همایش سالانه انجمن اسلامی شمال امریکا بزرگترین گردهمایی مسلمانان در شمال امریکا محسوب می شود که به عنوان گردهمایی معنوی سالانه مسلمانان امریکایی به شمار می رود.  این همایش امسال از روز جمعه 9 شهریورماه آغاز شده و تا دوشنبه 12 شهریور ماه ادامه دارد. همایش سالانه مسلمانان امریکا علاوه بر تمرکز بر راههای رفع باورهای نادرست به دنبال ترغیب مسلمانان امریکایی نسبت به ایفای نقشی قوی تر در حمایت از حقوق مدنی و آزادیهای خود است.

ارتباط و تعامل مسلمانان با سیاستگذاران محلی، ایالتی و فدرال نیز از جمله مسائلی است که در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد، از این رو وزارت دادگستری امریکا یکی از حامیان برگزاری این همایش با هدف برقراری ارتباط با مسلمانان امریکایی و پاسخ به پرسشهای آنها درباره حقوق مدنی است.

خاخام اریک یوفی از رهبران یهودی اصلاح طلب به عنوان نخستین رهبر یهودی که در تاریخ 4 دهه این انجمن سخنرانی کرده در افتتاحیه این همایش طی یک سخنرانی به مسلمانان امریکایی گفت که باید با تعصب در هر دو دین اسلام و یهودیت مبارزه کرد. هر کدام از ادیان دارای اقلیت افراط گرایی هستند که آموزه های دین را به نوعی تعبیر می کند که به واسطه آن بتوان خشونت را توجیه کرد. برای مباره با آنها اکثریتهای میانه در دین اسلام و یهودیت باید صدای خود را تقویت کنند. قوی تر شدن و الهام دادن به یکدیگر زمان مباره باتعصب و فعالیت به منظور ترویج عدالت و عشقی که در هر دو دین مشترک است وظیفه جمعی ما محسوب می شود.

الیسون یادآور شد که حضور سیاسی مسلمانان امریکا وظیفه ای ضروری تلقی می شود تا آنها بتوانند از حقوق مدنی خود حمایت کنند؛ اما به لحاظ تاریخی مهاجران قسمت اعظم نیروی خود را بر آموزش و فعالیت تجاری متمرکز می کنند.

حدود 6 تا 7 میلیون مسلمان در امریکا زندگی می کنند که این تعداد کمتر از سه درصد از جمعیت 300 میلیونی کشور را تشکیل داده اند.

 معرفی صحیح اسلام در "جشن دوستی"

یک گروه از مسلمانان آمریکا در ایالت ایندیانا که از تخریب چهره دین خود مضطرب بودند گردهمایی "جشن دوستی" را با چند نوع کاربرد برگزار کردند تا تصویر حقیقی اسلام را به همتایان غیر مسلمان خود نشان دهند.

صالح الساراتی سخنگوی بنیاد الهدی در ایندیانا ابراز امیدواری کرد این رویداد بتواند اسلام را به شیوه درست برای همتایان آمریکایی خود، رسانه های ملی و برخی از مسلمانان گمراه تعریف کند. این بنیاد روز شنبه 3 شهریور ماه جشن دوستی را به منظور پاک کردن باورهای نادرست درباره اسلام در مسجد و مرکز اسلامی این شهر برگزار کرد. در میان فعالیتهایی که برای این جشن درنظر گرفته شده بود جلسه " از امام بپرس" قابل توجه بود که طی آن شرکت کنندگان پرسشهای خود را درباره اسلام از امام جمعه این مسجد پرسیدند.

رهبران کلیسا، کنیسه، همسایگان مسجد و همچنین مقامات اف بی آی شهر نیز به این رویداد دعوت شده بودند.

تلاش مسلمانان به منظور معرفی اسلام مورد استقبال رهبران مسیحی شهر قرار گرفت. کشیش برایان دودزینسکی از کلیسای کاتولیک سنت جان ویانی از این تلاش تقدیر کرد و نسبت به تحریف چهره اسلام توسط افراط گرایان ابراز تأسف کرد و گفت: ما کاتولیکها اعتقاد داریم بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند، خداوند در پایان داوری خواهد کرد.

الساراتی نیز رسانه ها و افراط گرایانی که به نام اسلام وارد عمل می شوند را برای تخریب چهره اسلام مورد انتقاد قرار داد.

جشنواره زیست محیطی مسلمانان بریتانیا

نهمین جشنواره فرهنگی اسلامی در شهر بریستول، جنوب غربی بریتانیا امسال با موضوع حمایت از محیط زیست و طبیعت و عنوان " مردم، یک سیاره و یک آینده" از یکشنبه 3 شهریور آغاز شد. این رویداد اسلامی که قرار بود ماه پیش برگزار شود اما بارش باران آن را لغو کرد از روز یکشنبه 4 شهریور ماه آغاز شده  و زمان پایانی آن نیز مشخص نشده است .

رضوان احمد برگزار کننده این برنامه اظهار داشت: اسلام علاوه بر اینکه دین صلح محسوب می شود به دین طبیعت نیز شهرت دارد. چرا که خداوند در بخشهای مختلفی از قرآن بشریت را به تعمق در جهان طبیعت دعوت کرده است. اسلام زمین و منابع آن را امانت خداوند در نظر گرفته و انتظار دارد ما از آن حفاظت کنیم.

این گردهمایی که درقالب یک جشنواره برگزار می شود دربرگیرنده تئاثر، موسیقی، نمایشگاه و چندین غرفه است که همگی با محوریت محیط زیست برگزار می شوند.

فاروق صدیق عضو انجمن فرهنگی مسلمانان بریستول اظهار داشت: این جشنواره علاوه بر جاذبه های بسیاری که دارد جوامع اسلامی را نیز گردهم جمع خواهد کرد. این جشنواره فرصتی برای مسلمانان بریستول محسوب می شود تا چهره حقیقی، مسالمت آمیز و متسامح یک میلیارد مسلمان را نشان دهد.

صدیق همچنین از این رویداد به مثابه فرصتی یاد کرد که مردم بریستول و جنوب غرب بریتانیا در کنار یکدیگر بایستند و به هم نزدیک شوند چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری باید بر نزدیکی میان جوامع دینی تأکید کرد.

افتتاح مسجد بزرگ اسپانیا

عملیات ساخت مسجد بزرگ شهر بندری مالاگا در جنوب اسپانیا با مناره های 25 متری به اتمام رسیده و به زودی افتتاح می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسلامی، اتمام ساختمان این مسجد بزرگ که روی زمین 6 هزار متر مربعی ساخته شده دوسال به طول انجامید و ساخت آن 22 میلیون یورو هزینه در برداشت.
مراسم افتتاحیه رسمی مسجد که تاکنون به عنوان بزرگترین مسجد اروپا تعبیرشده به تعویق افتاده است.
این مسجد درحال حاضر یکی از چشم اندازهای زیبای شهر باستانی مالاگا است که هر ساله میلیونها توریست را از سراسر دنیا به خود جلب می کند.
ساختمان مسجد بزرگ مالاگا دربرگیرنده یک مرکز اسلامی، سالن اقامه نماز با ظرفیت یک هزار نمازگزار و سالن کنفرانس است.
این مسجد با معماری اسلامی – اسپانیایی ساخته شده و بلندای مناره های آن به 25 متر می رسد.
در حال حاضر حدود یک میلیون مسلمان در اسپانیا زندگی می کنند که 80 درصد آنها را مراکشی ها تشکیل داده اند.

تبلیغ اسلام در دنیای مجازی اینترنتی

اقلیت مسلمان در کشورهای غربی در حالی که با ستادهای گسترش اسلام هراسی در دنیای حقیقی روبه رو شده اند به دنیای مجازی رو کرده تا آموزه های حقیقی اسلام را با هدف رفع باورهای نادرست در دنیای کامپیوتری ارائه کنند.

محمد یوسف روانپزشک ساکن در سوئد در فضای اینترنت ستاد اسلام شناسی ایجاد کرده تا غیرمسلمانان را به خود جلب کند.

وی گفت: صدها نفر از علاقمندان از ملیتهای مختلف برای شناختن اسلام به این فضا رجوع می کنند.

یوسف 39 ساله اظهار داشت که تاکنون سه مسیحی بازدید کننده از این ستاد مجازی به اسلام مشرف شده اند.

یوسف همچنین در این فضا، مسجدی مجازی تشکیل داده تا از طریق آن آموزه ها و آداب و رفتار اسلامی را ترویج کند.غیر مسلمانان در این مسجد با چگونگی نماز خواندن، قرائت قرآن و وضو آشنا می شوند.

این فضای مجازی با معماری اسلامی تزئین شده است، مسجد آن از مناره برخوردار بوده و در داخل آن نسخه های قرآن کریم و ترجمه آن به زبان انگلیسی قرار گرفته است.

حدود یک هزار و 500 نفر روزانه از این مسجد مجازی دیدن می کنند که در آن میان عده ای غیر مسلمان هستند.

اقلیت مسلمان در سوئد این فضای مجازی را در پایگاه اینترنتی " زندگی دوم" (Second Life) ایجاد کرده اند. (Second Life) یک دنیای کاملا مجازی است که توسط ساکنان آن ساخته می شود. از زمان افتتاح این شبکه در سال 2003 تاکنون بیش از 9 میلیون نفر در آن عضو شده اند.

استناد به کتب مقدس اسلام و مسیحیت برای حمایت از کودکان مالاوی

مقامات یونیسف و دولت مالاوی استناد به قرآن و انجیل را به منظور تضمین حقوق بنیادین کودکان برای عدم ابتلا به بیمارهای مهلک و حتی بیماریهای قابل پیشگیری و درمان و پیشرفت آنها ترویج می کنند تا نقش جوامع دینی در موضوعات اجتماعی مربوط به کودکان ارتقاء یابد.

عیدا جمرا نماینده یونیسف در کشور مالاوی گفت: این اقدام ابتکاری باهدف تضمین زندگی و پیشرفت کودکان مالاویایی صورت می گیرد و ما اعتقاد داریم که جوامع دینی می توانند در این میان نقش مهمی برعهده گیرند. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر تحت تأثیر آموزه های دینی قرار می گیرند. ما همچنین امیدواریم آنها اطلاعات لازم را درباره شیوه زندگی خود در مدارس اسلامی و مدارس مسیحی به دست آورند.

این برنامه باهدف استفاده از کتب مقدس برای توسعه جوامع، پیشرفت کودکان و ممانعت از انتقال ویروس اچ آی وی از طریق مادر به کودک و همچنین مراعات اصول بهداشتی انجام می شود. این پروژه با همکاری انجمن بین ادیان ایدز در 12 منطقه از 28 منطقه این کشور اجرا می شود. مسلمانان از 2 هزار و 500 مسجد، مسیحیان کاتولیک از 7 منطقه سراسقفی در 142 منطقه کشیشی، مسیحیان پروتستان از 22 کلیسا و سایر مسیحیان از 36 کلیسای عضو در این برنامه شرکت می کنند.

جیمرا تأکید کرد: مرگ کودکان براثر بیماریهای قابل پیشگیری و قابل درمان را می توان به واسطه افزایش تلاشها در نهادهای مختلف و جوامع دینی کاهش داد، این مسئله بی تردید یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این کشور باید آن را مورد توجه قرار داد. امیدواریم که این برنامه بتواند تا سال 2020، مرگ کودکان را از 984 نفر در 100 هزار نفر به 73 نفر کاهش دهند.

کشیش کاندوایر از انجمن مسیحیان انجیلی در مالاوی گفت: این امر یک روند جهانی است که جوامع دینی در موضوعات اجتماعی سهیم شوند، از سوی دیگر جوامع دینی زمانی که پای کودکان به میان می آید می توانند بسیار فعال عمل کنند چرا که مراقبت از کودکان حق خدادادی محسوب می شود.

شیخ محمد عثمان دبیرکل شورای مجلس علمای مالاوی و عضو هیئت امنای انجمن بین ادیان ایدز مالاوی گفت: ما همواره این موارد را در مدارس دینی مورد تأکید قرار می دهیم، اما این برنامه شهامت تأکید و شدت دادن به این پیام را افزایش می دهد.  مدارس دینی سراسر کشور می توانند در تمام ابعاد این برنامه چون آموزش و همچنین بهداشت مفید واقع شوند.

کد خبر 545002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha