۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴

مهر بررسی کرد؛

هجدهمین سالگرد شهادت بنیانگذار «حماس»/ چرا «شیخ یاسین» ترور شد؟

هجدهمین سالگرد شهادت بنیانگذار «حماس»/ چرا «شیخ یاسین» ترور شد؟

هجدهمین سالگرد شهادت بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی «حماس» درحالی فرا رسیده است که مردم فلسطین همچنان از «شیخ احمد یاسین» به عنوان «سمبل مقاومت» یاد می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ۱۸ سال پیش در چنین روزی «احمد اسماعیل یاسین» معروف به «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی «حماس» توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و به شهادت رسید. بسیاری از شخصیت‌ها، رهبران و فرماندهان برجسته مقاومت فلسطین از «شیخ احمد یاسین» به عنوان «سمبل مقاومت» یاد می‌کنند. در همین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به مناسبت هجدهمین سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین بیانیه‌ای را صادر کرد.

این جنبش در بیانیه خود تأکید کرد: «مقاومت گزینه راهبردی ما است. حماس راه شهدا را ادامه خواهد داد و به گزینه مقاومت به عنوان گزینه‌ای راهبردی تا بازپس‌گیری حقوق سلب شده ملت فلسطین و بیرون راندن اشغالگران پایبند خواهد بود». در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «پرچم شهدا که با عشق به سرزمین و دفاع از اصول و قدس و مسجد الاقصی رنگین شده است، هرگز به زمین نخواهد افتاد و نسل‌های بعدی نیز حامل این پرچم خواهند بود تا اینکه سرانجام رژیم اشغالگر نابود شود».

شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۳ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت و به ۱۳ سال حبس محکوم شد شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۳۷ در روستای الجوره از توابع شهرستان مجدل در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. سه سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد. او پس از تجاوز صهیونیست‌ها به اراضی فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ به نوار غزه رفت. وی در دوران نوجوانی در پی یک حادثه دچار معلولیت شد. با این حال، حادثه مذکور موجب دور شدن شیخ یاسین از سلسله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نشد.

او در جریان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود به تدریج در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت تا اینکه به مشهورترین سخنرانان نوارغزه تبدیل شد. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال ۱۹۸۳ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد و پس از محاکمه در دادگاه نظامی این رژیم به ۱۳ سال حبس محکوم گشت. با این حال، شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۵ با ۲ نظامی صهیونیست که پیشتر توسط فلسطینیان بازداشت شده بودند، مبادله شد و آزاد گشت.

هجدهمین سالگرد شهادت بنیانگذار «حماس»/ چرا «شیخ یاسین» ترور شد؟

این شخصیت فلسطینی در سال ۱۹۸۷ به همراه شماری از گروه‌های فلسطینی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را بنیانگذاری کرد. از همان زمان، حساسیت‌های رژیم صهیونیستی در قبال شیخ یاسین بیش از پیش افزایش یافت. در ماه اکتبر سال ۱۹۹۱ بود که دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی، شیخ یاسین را بنا بر اتهامات واهی مختلف و نیز نقش وی در تأسیس جنبش حماس، به حبس ابد محکوم کرد.

در نهایت، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس در بامداد روز ۲۲ مارس سال ۲۰۰۴ (۳ فروردین ماه ۱۳۸۳) پس از اقامه نماز صبح در مسجد غزه، به دنبال حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی هدف ترور قرار گرفت و به شهادت رسید. از آن روز تاکنون، فلسطینیان نام این رهبر معنوی خود را جاودانه نگاه داشته اند و هر سال با فرا رسیدن سالروز شهادت این شخصیت برجسته، نام و یاد او را گرامی می‌دارند.

نقش آفرینی «شیخ یاسین» در راه افتادن انتفاضه‌های اول و دوم در اراضی اشغالی یکی از عواملی بود که موجب شد صهیونیست‌ها تصمیم به ترور او بگیرند مبادرت ورزیدن رژیم صهیونیستی به ترور شیخ احمد یاسین علل و عوامل مختلفی داشت. از جمله علل و عواملی موجب شد که صهیونیست‌ها تصمیم به ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین بگیرند، این بود که وی و جنبش متبوعش حماس نقش مهم و تأثیرگذاری در هدایت انتفاضه‌های اول و دوم در اراضی اشغالی ایفا کردند. شیخ احمد یاسین همچنین در توسعه اشکال مختلف مقاومت نقش آفرینی کرد.

همین مسأله نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها در قبال شیخ احمد و حماس را برانگیخت. در عین حال، شیخ احمد یاسین به یکی از سمبل‌های فلسطین و مقاومت تبدیل شده بود. از سوی دیگر، عملیات‌های استشهادی علیه صهیونیست‌ها به ویژه در کرانه باختری بیش از پیش گسترش یافته بود. سیاستمداران و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانستند که شیخ احمد یاسین در سازماندهی عملیات‌های مقاومتی و استشهادی نقش بسزایی دارد.

هجدهمین سالگرد شهادت بنیانگذار «حماس»/ چرا «شیخ یاسین» ترور شد؟

عواملی که بدان اشاره شد، صهیونیست‌ها را بر آن داشت تا تصمیم به ترور شیخ احمد یاسین بگیرند. مقامات رژیم صهیونیستی از رهگذر ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین به دنبال تحقق دو هدف اصلی و اساسی بودند؛ هدف اول این بود که مقاومتِ تحت رهبری او را متوقف کرده و برای همیشه نابود سازند. هدف دوم صهیونیست‌ها این بود که با ترور شیخ احمد یاسین قدرت بازدارندگی خود در اراضی اشغالی را ارتقا بخشند؛ به گونه‌ای که دیگر تهدیدی هم سطح شیخ احمد یاسین متوجه آنها نگردد.

ترور رهبر معنوی مقاومت فلسطین آنقدر برای نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی حائز اهمیت بود که او خود شخصاً بر عملیات ترور نظارت داشت ترور شیخ احمد یاسین آنقدر برای «آریل شارون» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی اهمیت داشت که گفته شد وی شخصاً بر عملیات ترور این شخصیت برجسته فلسطینی نظارت داشته است. پس از انجام عملیات ترور و شهادت شیخ یاسین، صهیونیست‌ها با بهره برداری از ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خود تلاش کردند تا نزد افکار عمومی، از تل آویو در برابر مقاومت یک قهرمان بسازند.

هرچند که صهیونیست‌ها عملیات ترور شیخ احمد یاسین را با موفقیت پشت سر گذاشتند اما در نهایت نتوانستند به اهداف از پیش برنامه ریزی شده خود در نتیجه این عملیات، دست یابند. هدف اصلی صهیونیست‌ها نابود ساختن میراثی بود که شیخ یاسین از خود برجای گذاشته بود. با این حال، حتی پس از شهادت این شخصیت برجسته و مشهور فلسطینی هم صهیونیست‌ها موفق به سرکوب جنبش حماس نشدند.

در همین حال، فرماندهان رژیم صهیونیستی از خلق یک قدرت بازدارندگی در اراضی اشغالی پس از شهادت شیخ احمد یاسین بازماندند. عملیات‌های مقاومتی در اراضی اشغالی پس از شیخ یاسین هم ادامه پیدا کرد؛ کما اینکه قدرت نظامی جنبش حماس بیش از پیش تقویت شد. از همین روی، ترور شیخ احمد یاسین نه تنها به نابودی حماس منجر نشد که جاودانه شدن یاد و خاطره این رهبر معنوی مقاومت را در پی داشت؛ رهبری که مردم فلسطین همچنان او را سمبل مقاومت می‌دانند.

کد خبر 5451877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha