۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴

استاندار لرستان:

تغییرات اقلیمی ریشه سیلاب لرستان/ اصلاح الگوی کشت ضروری است

تغییرات اقلیمی ریشه سیلاب لرستان/ اصلاح الگوی کشت ضروری است

خرم‌آباد- استاندار لرستان گفت: تغییرات آب و هوایی باعث بروز سیلاب و خسارات فراوان به زیرساخت‌های شهری و روستایی در این استان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد زیویار در پیامی به مناسبت روز جهانی آب گفت: بنابر قول صریح حضرت حق تعالی؛ آب مایه حیات است و در سنت و قول رسول مکرم اسلام، و ائمه اطهار، اشاره و تصریح و تا کید به پاسداشت و پاکیزه داشتن آب و حفظ این نعمت بی بدیل الهی، بسیار است.

روز جهانی آب بهانه‌ای ست برای اطلاع رسانی و استفاده بهینه از رسانه جهت مشارکت مردم، تا در مورد فقر آبی بیشتر بدانند، نقش آفرینی کنند و اثر بخش باشند.

سازمان ملل متحد هر سال به‌مناسبت روز جهانی آب در ۲۲ مارس مصادف با دوم فروردین، شعاری را با محوریت رفع چالش‌های جاری و آتی آب و با هدف برگزاری جهانی توسعه آب در نظر گرفته و اعلام می‌کند.

امسال روز جهانی آب با شعار «آب‌های زیر زمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم» نامگذاری شده است.

قرار گرفتن کشورمان در زمره کشورهای کم آب و خشک جهان، حفر چاه عمیق و نیمه عمیق و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در تشدید بحران کم آبی نقش غیر قابل اغماضی داشته که منجر به افزایش میزان آب شور و بحران‌های محیط زیستی شده است.

با وجود این افزایش بی رویه چاه‌ها و عدم کنترل در استفاده از آنها که تناسبی با میزان ورودی به منابع آب‌های زیرزمینی ندارد، کشور و بویژه استان را با بحران‌های اقلیمی و زیست محیطی غیر قابل جبران مواجه ساخته است.

علاوه بر این، توجه به الگوی کشت نیز در بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اهمیت دارد. اصلاح الگوی کشت مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه و استفاده مطلوب و بهینه از منابع آب زیر زمینی گام مثبتی در صیانت از این هدیه خدادادی است.

تغییر اقلیم نیز تأثیر زیادی در بخش آب داشته و با تغییر چرخه‌های آب و هوایی، بخش‌هایی از دنیا و کشور عزیزمان ایران دچار خشکسالی و بخش‌هایی نیز دچار سیلاب‌های مخرب شده اند. به طوری که این تغییرات آب و هوایی در فروردین ۱۳۹۸ باعث بروز سیلاب و خسارات فراوان به زیر ساخت‌های شهری و روستایی در استان لرستان شد.

آینده منابع آبی این سرزمین و تمدن کهن، بر مسئولیت‌پذیری فرد فرد ما استوار خواهد شد. باید در کنار یکدیگر درباره آب و شرایط امروز آن گفت‌وگو کنیم، وضعیت منابع و مصارف آب کشور را به درستی بشناسیم، مسئولیت‌های خود در قبال این شرایط را عالمانه تعریف کنیم و متعهدانه برای ساختن میهنی آباد، پایدار و سرزنده، با همه وجود عمل کنیم و به مسئولیت‌هایمان پایبند باشیم.

کد خبر 5452062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha