۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵

مدیر جهاد کشاورزی دزفول:

۱۵۸۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی دزفول در سال ۱۴۰۰ وارد شد

۱۵۸۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی دزفول در سال ۱۴۰۰ وارد شد

دزفول- مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰ به دلیل مشکلات آبی و خشکسالی، یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی این شهرستان وارد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد زارعی پیش از ظهر امروز سه شنبه در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در کشت‌های پاییزه که از اواخر تابستان گذشته آغاز شده تولیدات قابل توجهی در دزفول برداشت شد به طوری که در حوزه سبزی و صیفی با وجود مشکلات بازار از جمله نخریدن محصول و ضرر کشاورزان ولی اتفاقات خوبی در حوزه صادرات رخ داد.

وی از صادرات ۷۰ هزار تن محصول سبزی و صیفی دزفول به کشورهای خارجی خبر داد و افزود: این میزان محصولات در قالب ۵ هزار محموله از دزفول قرنطینه و پلمب و به مقصد کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه اوراسیا صادر شد که این اقدام یک کار بزرگ و نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های مستمر بود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به تولید سالانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن محصولات استراتژیک شامل گندم، کلزا و چغندر قند در دزفول گفت: این محصولات صرفاً در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد باید جمع‌آوری، خریداری، حمل، انبارداری و سپس به مقصدهای مورد نیاز از جمله کارخانه جات، سیلوها و مراکز خرید ارسال و حمل شوند. حمل این حجم از محصولات با ۳۰ هزار کامیون انجام می‌شود و حجم کاری در این زمینه بسیار گسترده است.

زارعی یادآور شد: از آنجایی که محصولاتی نظیر چغندرقند و کلزا فساد پذیر هستند باید در یک مدت زمان کوتاه و مشخص همه امورات مربوط به حمل و نگهداری و ارسال آنها انجام شود؛ همچنین از سویی دمای هوا روز به روز در حال افزایش بوده و لازم است متولیان به ویژه در حوزه راه، حمل و نقل و سوخت نهایت همکاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین حمل و بارگیری محصولات سبزی و صیفی نیز کار سنگینی است به طوری که گاه بالای هزار محموله از میدان بار دزفول بارگیری، حمل و صادر می‌شود؛ بنابراین باید تعامل و همکاری بین متولیان همچون گذشته برقرار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در ادامه با بیان اینکه دو کشور روسیه و اوکراین سالانه ۵۰ میلیون تن صادرات محصولات غلات انجام می‌دهند، افزود: اکنون با توجه به جنگ بین این دو کشور و از سویی خشکسالی که موجب شده کشورها اقدام به ذخیره سازی مواد غذایی کنند موجب کمبود و افزایش چشمگیر قیمت غلات به ویژه گندم شده است به طوری که گندم که تا بهمن ماه سال گذشته ۳۴۰ دلار بود اکنون به ۵۳۰ دلار رسیده است؛ این افزایش قیمت در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و ما باید تولیدات کشاورزان در این حوزه را با نهایت دقت و سرعت خریداری و مدیریت کنیم.

پیش‌بینی برداشت ۱۰۰ هزار تن گندم در دزفول

زارعی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان دزفول برداشت شود، تصریح کرد: مراکز خرید در آمادگی کامل قرار دارند از سویی ضرورت دارد با همکاری فرمانداری، بخشداران، تشکل‌ها و سایر متولیان در حوزه تأمین سوخت، امنیت، حمل و نقل شرایط به گونه‌ای مدیریت شود تا در طول دوره برداشت با مشکلات خاصی مواجه نشویم.

وی اضافه کرد: همچنین ضرورت دارد که پرداخت هزینه محصولات به کشاورزان ظرف ۴۸ ساعت پس از تحویل توسط بانک عامل آغاز شود تا کشاورز مجبور نباشد به دلیل ناهماهنگی‌ها اقدام به فروش محصول خود به دلالان و یا قاچاق آن کند.

زارعی همچنین با اشاره به خشکسالی و تنش‌های آبی در خوزستان گفت: در سال زراعی اخیر با هماهنگی مناسب بین بخش کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با پیگیری‌های نماینده و فرماندار و حضور مستمر تشکل‌های کشاورزی به صورت فعال در عرصه تصمیم‌گیری، کمترین تنش‌های اجتماعی ناشی از کم آبی و بی آبی استان را در دزفول شاهد بودیم در حالی که به گواه آمار و ارقام بدترین وضعیت آبی نیز در شبکه دز، سد دز و رودخانه دز وجود داشت که این امر جای قدردانی دارد.

وی بیان کرد: در سال زراعی گذشته به ویژه در فصل بهار و تابستان به دلیل تأمین نبودن آب کافی و ممنوعیت کشت برخی محصولات به دلیل مشکلات آبی و خشکسالی، یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی شهرستان وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه این میزان خسارت مربوط به تمام بخش کشاورزی شامل محصولات دائمی و باغات بود، گفت: هرچند این خسارات به حوزه تولید و کشاورزی وارد شد اما این امر با تعامل و همدلی متولیان به خوبی مدیریت و به اتفاقات ارزشمندی منجر شد.

کد خبر 5465430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha