۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«جناب عالی» از آثار سطحی فاصله گرفته است/ کمدی بزن و بکوب نساختیم

«جناب عالی» از آثار سطحی فاصله گرفته است/ کمدی بزن و بکوب نساختیم

کارگردان «جناب عالی» می‌گوید امیدوار است هر سیاستمداری با هر نگرشی این سریال را ببیند و تلنگری بخورد که قطعا به نفع مردم است.

عادل تبریزی کارگردان و یکی از نویسندگان سریال «جناب عالی» که به عنوان سریال رمضانی از تلوبیون پلاس در حال پخش است، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این سریال کمدی- اجتماعی قرار است با نگاهی طنز، به نقد سیستم اداری کشور و مانع تراشی‌های بر سر انجام کارها بپردازد.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است هر سیاستمداری با هر نگرشی این سریال را ببیند و تلنگری بخورد که قطعاً به نفع مردم است، اظهار کرد: ما با زبان کمدی که برای روایت قصه خود انتخاب کرده و همچنین فضای سرگرم‌کننده‌ای برای مخاطب فراهم آورده‌ایم، این مساله را مطرح می‌کنیم که هر بخشی از جامعه به افرادی با سلامت فکری، شخصیتی، گفتار و… نیاز دارد. در حقیقت سلامت امیرعلی را که حلقه گمشده جامعه است، می‌توان به کلیت تعمیم داد.

کارگردان «جناب عالی» در جواب به این سوال که انتخاب زبان طنز برای بیان مساله‌ای که در سریال بدان پرداخته است تا چه اندازه به جذب مخاطب کمک می‌کند، گفت: دنیای امروز دیگر دنیای جدی نیست بلکه پشت همه اتفاقات یک طنز تلخی در جریان است که نمونه آن هم کم نیست اما من قصدم این نبود که با کمدی به اصطلاح بزن و بکوبی حرفم را بزنم بلکه هدفم این بود که از کمدی سطحی فاصله بگیرم و مخاطب را در موقعیتی قرار بدهم که بین جدی بودن و طنز شک کند.

تبریزی افزود: اگر بخواهم به نمونه‌ای در سریال اشاره کنم در قسمت اول دو همکلاسی قدیمی با مدرک دکتری مشغول کار با موتور هستند و زمانی که به هم می‌رسند از دیگر دوستانشان صحبت می‌کنند که آن‌ها هم پیک موتوری هستند اگرچه این سکانس مخاطب را می‌خندادند اما من تلاشی برای ایجاد یک موقعیت کمدی نکردم بلکه موقعیت جدی است که در جامعه با آن مواجه هستیم اما وقتی در سریال با آن مواجه می‌شویم، می‌خندیم.

وی با بیان اینکه انتخاب زبان طنز کار پُرریسکی است، مطرح کرد: انگار که دست هر مخاطب یک شمشیر داده‌ایم که اگر لبخند روی لبش نیاید اینگونه واکنش نشان می‌دهد که «چه لوس!» و این خطرناک‌ترین مورد برای یک اثر کمدی است. من در فیلم «گیج‌گاه» هم ریسک و یک درام جدی عاشقانه را با زبان طنز روایت کردم.

نویسنده «جناب عالی» درباره پیش‌بینی خود از استقبال مخاطبان عنوان کرد: زمانی که در پیش‌تولید بحث پلتفرم پخش‌کننده مطرح شد، من شبکه سه را پیشنهاد دادم و دوست داشتم در ایام عید میزبان مخاطبان باشم. ای‌کاش این سریال از تلویزیون که نفس تازه‌ای برای رسانه هم بود، پخش می‌شد اما در حال حاضر هم بازخوردهای خوبی از طیف‌های مختلف با نگرش‌های متفاوت گرفته‌ایم. همچنین با بازیگران «جناب عالی» هم که صحبت می‌کنم، یک رضایت نسبی از استقبال مخاطبان دارند.

وی درباره ارزیابی خود از شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: با اتفاقاتی که برای سینمای ایران رخ داده است و پیش‌بینی که من از سینمای ایران دارم، حس می‌کنم قدرت شبکه نمایش خانگی روز به روز بیشتر می‌شود و مخاطبان گسترده‌تری پیدا می‌کند.

کارگردان «جناب عالی» در پاسخ به این پرسش که بودجه تا چه اندازه روی کیفیت کار اثرگذار است؟ یادآور شد: یادمان نرود هر کس می‌تواند یک دوربین بگذارد، نمای کلوزآپ ببندد، بازیگر را جلوی دوربین بیاورد و از او بخواهد صحبت کند اما آن چیزی که تعیین‌کننده مسیر است چیزی نیست جز پول. چراکه وقتی پول به مقدار زیاد موجود باشد، می‌توان از بازیگر مطرح‌تر استفاده کرد و کارهایی انجام داد که روی کیفیت پروژه اثرگذار است.

تبریزی ادامه داد: در حقیقت این روزها حجم پول‌ها در تولیدات و نه آثار با یکدیگر رقابت می‌کنند. به عنوان مثال اگر فیلم «سرخ‌پوست» پول کمی داشت، زندان و دکورهای مورد نیاز برای آن ساخته نمی‌شد و نیما جاویدی مجبور بود در زندان قصر فیلمش را بسازد و اتمسفر لازم به وجود نمی‌آمد، نمی‌توانست به موفقیت برسد پس به نوعی موفقیت فیلمنامه‌ها هم در گرو پول است البته اگر کاری ساخته شده است که پول و امکانات در اختیار داشته اما موفق نبوده است، می‌توان گفت تهیه‌کننده و مجموعه کار شکست خورده است.

وی درباره تجربه نگارش دو نفره «جناب عالی» توضیح داد: من تجربه نگارش دونفره فیلمنامه را در اولین اثر بلند سینمایی‌ام یعنی «گیج‌گاه» داشته‌ام و در «جناب عالی» نیز من و رویا خسرونجدی بر اساس قصه اولیه کنار هم قرار گرفتیم. اگر حامد افضلی و رویا خسرونجدی نبودند شاید اصلاً این کار را نمی‌پذیرفت.

تبریزی درباره تجربه همکاری با بازیگران شهرستان تصریح کرد: من هم می‌توانستم از بازیگران چهره استفاده کنم اما توجه به بازیگران تئاتر را سرلوحه کار خود قرار دادم و چند نقش خوب این سریال را به بازیگران تئاتر شهر مشهد سپردم.

وی درباره همکاری با دیگر بازیگران این پروژه بیان کرد: در ابتدا بگویم که بیژن بنفشه‌خواه و امیرحسین رستمی جزو انتخاب‌های اول برای نقش‌هایی که ایفا می‌کنند، بودند البته باید از دوستان دیگر نیز نام ببرم و این را بگویم که کار کردن با حسین سلیمانی و میرطاهر مظلومی که بسیار بازیگران باهوشی هستند، برای من ارزشمند و لذتبخش است. همچنین بیتا سحرخیز یکی دیگر از بازیگران این سریال بسیار باهوش و درجه یکی است.

کارگردان «جناب عالی» در پایان خاطرنشان کرد: یک اتفاق درجه یک دیگر این پروژه حضور منوچهر آذری پس از ۱۵ سال جلوی دوربین «جناب عالی» بود که من این کار را با بازیگران نسل ایشان در «گیج‌گاه» نیز انجام دادم تا تلنگری به دوستانم بزنم که این نسل را فراموش نکند.

کد خبر 5467740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha