به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین جمالی زاده در خطبههای امروز نماز جمعه شهرفسا با بیان اینکه سه طایفه با طرز تفکری گمراه کننده بر امیرالمونین علی علیه السلام جنگهای خونین تحمیل کردند، اظهار کرد: سه طایفه از مسلمانان با سه طرز فکر متفاوت خطرناک، سه جنگ خونین کمرشکن و َطاقت فرسا بر امیرالمؤمنین علیه السلام در آن دوران کوتاه زمامداری پنج ساله شأن، تحمیل کردند که ممکن است در هر زمانی در جوامع اسلامی این سه نوع فکر خطرناکِ گمراه کننده وجود داشته باشد.
وی افزود: این سه طایفه عدهای از مسلمانان به نام جمل و دستهای دیگر بنام صفین و دستهای هم به نام نهروان با تحریک عده زیادی از مسلمانان، مانع حرکت حضرت امیر علیه السلام شدند.
امام جمعه فسا بیان داشت: در ماههای آغازین حکومت پنج ساله حضرت، جریانی از بین مسلمانان در برابر حضرت قد عَلَم کرد و ادعای سابقه پررنگ در اسلام و جهاد و همراهی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام جریان جَمَل به رهبری طلحه و زبیر و عایشه داشتند.
حجت الاسلام جمالی زاده ادامه داد: عده زیادی از مسلمانان فریب آنان را خوردند و جنگ جمل را بوجود آوردند که کشته شدگان در این جنگ را از ۱۰ هزار نفر تا ۳۰ هزار نفر اعلان کرده اند.
وی با بیان اینکه یکی از سردمداران این جنگ زبیر پسر عمه رسول خدا و امیرالمومنین است که سابقه طولانی در اسلام دارد، یادآور شد: در ماجرای جنگ احد در زمان پیامبر، که همه فرار کردند، زبیر در دفاع از رسول خدا در کنار امیرالمؤمنین ایستاد تا زخمی شد، فرار نکرد و تخلّف هم نکرد و از طرف پیامبر به لقب سیف الاسلام مفتخر شد.
امام جمعه فسا با ذکر این موضوع که حضرت زهرای مرضیه نیز در همان لحظات پایانی عمرشان که در بستر است نیز به امیرالمومنین علیه السلام میفرماید علی جان من یک وصیتی دارم اگر نمیتوانی و برائت مقدور نیست انجام دهی به زبیر بگویم که او انجام دهد.
و نقل شده که در مجلس سخنرانی خلیفه اول تنها کسی که بلند شد و در دفاع از امیرالمومنین سخنرانی کرد و با خلافت خلیفه اول مخالفت کرد زبیر بود اما میبینیم که او یکی از سردمداران جنگ با امیرالمومنین میشود.
حجت الاسلام جمالی زاده در بیان ماجرای طلحه نیز ابراز کرد: ابن ابی الحدید نقل میکند که: کان له فی الدفاع عن رسول الله من یوم احد اثر عظیم و شلّت بعضُ اصابعِه یومئذ وَقَی رسولَ الله بیده من سیوف المشرکین و قال رسول الله یومئذ اوجِبَ طلحةُ الجنةَ
یعنی تا آن زمانِ رسول الله، طلحه چه کرده که جواز وجوب ورود به بهشت را گرفته است.
خطیب جمعه فسا از دیگر طوایفی که از سردمداران جنگ با امیرالمومنین بودند را طایفه نهروان عنوان کرد و گفت طایفه دیگری از مسلمانان جنگ نهروان را بر حضرت تحمیل کردند که بین چهار هزار نفر تا ۱۲ هزار نفر کشته در این جنگ نقل شده است
وی تاکید کرد: ویژگی بارز این طایفه، اهل نماز و روز و مستحبات و رکوع و سجدههای طولانی و حافظ کل قرآن بودن است که حقیقتاً در تقدس و پایبندی ظاهری به شرع و مقدسات در تاریخ کم نظیرند اینها هم به اسم دفاع از اسلام و قرآن و دین به جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام آمدند.
امام جمعه فسا متذکر شد: کلام حضرت امیر المونین در مواجهه با خوارج چیزی فراتر را به ما آیندگان میفهماند که مقدس مآبی اینها و پایبندی به ظواهر شرع، مواجهه با آنان را سخت کرده بود.
او در ادامه بیان داشت: طایفه سوم از مسلمانان زمانِ حضرت، جنگ صفین را بر حضرت تحمیل کردند که کشتگان در این جنگ را بین ۷۰ هزار تا ۱۱۰ هزار نفر نقل کرده اند در حالیکه این طایفه نه سابقهای در اسلام داشتند و نه مقدس مآب و تظاهر به ظواهر دین و شرع و مستحبات بلکه اهل حیله و نیرنگ بودند و با حیله گری مسلمانان را به جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام تحریک کردند که سردمدارشان معاویة ابن ابی سفیان و عمرو عاص است که برخی این حیله گری را سیاستمداری میپنداشتند که امیرالمؤمنین علیه السلام در یکی از خطبههایشان در نهج البلاغه به این موضوع اشاره میکنند و میفرمایند: وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لَا کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ یعنی: به خدا قسم معاویه سیاست مدار تر از من نیست، او اهل مکر و حیله است و حیله گری و خیانت می ورزد، اگر مکر و حیله از نظر اسلام نکوهیده نبود من از سیاستمدارترین مردمان بودم.
امام جمعه فسا گفت: یکی از حیله گری های آنان در جنگ صفین بعد از آنکه عده زیادی کشته شدند و جنگ در حال تمام شدن به نفع لشکر امیرالمؤمنین علیه السلام بود که معاویه و عمرو عاص حیلهای به کار بردند و به لشکریان خود دستور دادند قرآنها بر سر نیزهها ببرند و نتیجه آن شد که حتی جمع زیادی از لشکریان امیرالمؤمنین هم تحت تأثیر قرار گرفتند و آن شد که همه شنیدید.
وی ادامه داد: این حیله گران در سراسر جهان اسلام حتی در قلمرو حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام آنقدر شخصیت حضرت را زیر سوال میبردند که نزدیکترین یاران امام هم محافظه کارانه حاضر نمیشدند از حضرت دفاع کند.
حجت الاسلام جمالی زاده اضافه کرد: حال مظلومیت و غربت و سختی کار حضرت را در این فضا تصور کنید که چطور میبایست با این جماعتهای سابقه دار در جهاد و مبارزه و اسلام و نیز مقدسین زمانه و با چنین حیله گران ظاهر فریب، روبهرو شود و چطور اذهان مردمان را برای مقابله با آنها، با خویش همراه سازد.
نظر شما