۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۳

رفع مشکلات محیط زیستی با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی

رفع مشکلات محیط زیستی با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی

تعاملات بین‌المللی در نشست سازمان حفاظت محیط زیست با سفیر ترکیه در تهران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین موسوی فر رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران، در محل سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفتگو کرد؛ در این نشست که با رویکرد توسعه دیپلماسی کشور برای تقویت همکاری‌های دوجانبه برگزار شد، در خصوص ضرورت تقویت همکاری‌های آتی، بحث و تبادل نظر شد.
موسوی فر با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه هم‌اندیشی در راستای تأکید بر تعامل و همکاری در حوزه بین‌المللی محیط‌زیست اظهار کرد: امیدواریم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای مشارکت فعال در حوزه محیط‌زیست دو کشور باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است در جهت رفع مشکلات محیط زیستی با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی قدم‌هایی مفید بردارد.
وی در ادامه افزود: مشتاق هستیم که با همکاری دولت ترکیه در خصوص مسئله محیط‌زیست به برنامه‌های تدوینی که جنبه عملیاتی نیز داشته باشند برسیم.
موسوی فر همچنین در این نشست به موضوع خشکسالی اشاره کرد و گفت: موضوع خشکسالی به دلیل شرایط تغییر اقلیم از مباحث مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای برون رفت از این مشکل می‌بایست اقدامات اساسی مد نظر باشد.

وی در ادامه از دیگر موارد مطرح شده در جلسه را بحث انسداد مرزی منطقه ارس عنوان کرد و گفت: این انسداد مرزی باعث شده، وحوش در معرض مخاطره قرار بگیرند و توسعه پایدار با چالش اساسی مواجه شود.

موسوی فر در خصوص مسئله گرد و غباری که بالاخص در روزهای روزهای اخیر شاهد آن بودیم عنوان کرد: مسئله گرد و غبار از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ما به وجود آورده است امیدواریم در راستای این موضوعات با هم افزایی و همگرایی منطقه‌ای به سمت حل‌وفصل مشکلات حرکت کنیم.

موسوی فر در ادامه گفت: آنچه برای کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حوزه محیط‌زیست حائز اهمیت است، گسترش تعاملات و همکاری با کشورهای همجوار همچون کشور ترکیه است که امیدواریم به موازات روابط خوبی که ملت‌ها باهم دارند، به سمت عملیاتی شدن برنامه و توافقات به‌دست‌آمده حرکت کنیم و چالش‌های محیط زیستی منطقه و بلکه جهان را حل و فصل کنیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به میزبانی ایران از کشورهای همسایه برای رفع معضلات زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: این نشست به‌زودی و با تلاش برای دستیابی به سندی بین‌المللی در خصوص معضلات محیط زیستی مختلف در منطقه و آثار مخرب آن بر کشورهای همجوار به مدت یک روز و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار خواهد شد.

موسوی فر با تأکید بر این موضوع که امیدواریم هرچه سریع‌تر اسناد توافق شده قبلی اجرایی شود و اگر هم لازم باشد اسناد و توافقات جدید و روزآمدی جهت ارتقا همکاری‌های فی‌مابین صورت گیرد.

در ادامه این نشست دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران به ارائه توضیحاتی از فعالیت‌های و اقدامات صورت گرفته در کشور ترکیه برای حفظ محیط‌زیست پرداخت و با ابراز خرسندی از تعاملات بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار کرد: کشور ترکیه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این بستر همکاری با ظرفیت‌های خوبی که دارد شکل بگیرد و در آینده با دستور کار جامع‌تر و متقن حضور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله محیط‌زیست، بسیار مهم است و ما باید این نعمت خدادادی را با همه ظرفیت‌هایی که دارد پاس بداریم تا بتوانیم آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم و این نشست می‌تواند نویدبخش تعاملات و همکاری‌ها در حوزه محیط‌زیست باشد.

سفیر ترکیه در ایران در خصوص همکاری‌های علمی و دانشگاهی هم گفت: یکی از ظرفیت‌های خوبی که هر دو کشور می‌توانند از آن بهره بگیرند بحث استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی هر دو کشور است که با ارائه راهکارهای مناسب علمی و عملیاتی ما را دررسیدن به اهداف مشترک در رفع موانع و مشکلات زیست‌محیطی کمک می‌کند.

به گفته وی امروزه ما شاهد تغییر اقلیم آن‌هم به شکل بسیار جدی در حوزه‌های مختلف محیط زیستی هستیم که این تغییرات به سایر کشورهای هم‌جوار تسری پیدا می‌کند که ما همواره با دید کمک به هم نوع در تلاش هستیم که کمترین خسارت‌ها به محیط‌زیست وارد شود.
اورس این را هم گفت که مسئله محیط زیست مرز نمی‌شناسد و همواره باید تعاملات و همکاری‌ها مستمر باشد و دولت ترکیه نیز از این ظرفیت و بستر همکاری استقبال می‌کند.
وی با اشاره به منابع مدیریت آبی تأکید کرد: باید همگان از منابع آبی با توجه به شرایط خشک‌سالی که در این چند سال اخیر دنیا با آن درگیر بوده با مدیریت صحیح استفاده کنند.
کد خبر 5476027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha