۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۱۲

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبرداد؛

هماهنگی برای تخریب آب بندان های غیرمجاز در گلستان

هماهنگی برای تخریب آب بندان های غیرمجاز در گلستان

گرگان- مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با بیان این که شالیکاری غرقابی جز در اراضی نسق در استان باید فراموش شود، گفت: با هماهنگی دستگاه‌ها آب بندان های غیرمجاز گلستان تخریب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی شامگاه جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: در سال های ۹۱ و ۹۷ برای قلع و قمع آب بندان غیرمجاز گلستان، شرکت آب منطقه ای وارد عمل شد که به دلیل برخی مسائل موفق به تخریب آنها نشد اما در سال جاری برنامه بر تخریب آنها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه در کل استان ۹۰۰ قطعه آب بندان وجود دارد که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می کنند، گفت: حدود دو هزار و ۴۰۰ هکتار آب بندان های زراعی، پرورش ماهی یا دو منظوره در مسیر رودخانه گرگانرود قرار داشته که در مجموع ۵۶ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند که هزار و ۵۷۰ هکتار آنها مجاز به استفاده از آب هستند و ۸۳۰ هکتار مجوز استفاده از آب ندارند.

وی افزود: در اطراف رودخانه گرگانرود از سد بوستان تا دریا با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، دو هزار و ۴۰۰ هکتار آب بندان قرار دارد.

حسینی اضافه کرد: مجموع اراضی کشاورزی و آب بندان ها، آب پایداری سدها، تبخیر و پرت رودخانه در زمان رهاسازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال آب نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: ۱۹۰ میلیون مترمکعب رواناب در بازه زمانی مهر تا اردیبهشت لازم است اما امسال تاکنون حدود ۷۵ میلیون متر مکعب آب در رودخانه جریان داشته و این نشان دهنده کاهش بارش ها و تداوم خشکسالی سال جاری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شالیکاری غرقابی باید جز در اراضی نسق های قدیمی به میزان ۱۵ هزار هکتار فراموش شده و کشاورزان به جای آن از محصولات جایگزین استفاده کنند.

حسینی گفت: با توجه به کاهش بارش ها و تداوم خشکسالی، کارگروه توزیع آب سدها توصیه های لازم را به کشاورزان در ابتدای کشت انجام می دهد؛ مثلاً امسال در سد بوستان با سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی توصیه شد فقط دو هزار هکتار کشت شود و در سد گلستان با ۱۰ هزار اراضی ناخالص، تأکید شده چهار هزار هکتار بیشتر کشت نشود.

کد خبر 5483305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha