به گزارش خبرنگار مهر، انجمن دوستداران اصفهان در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره نماد تاریخی اصفهان بیانیهای صادر کرد.
در متن این بیانیه آمده است: هفته فرهنگی اصفهان، امسال نیز همچون سالهای گذشته به همت شهرداری اصفهان و با حضور پرشور مردم در اردیبهشتماه در حال برگزاری است و خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان توانسته است در این هفته فرهنگی با استفاده حداکثری از همه ظرفیتهای موجود فرهنگی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی شهر به نیازها، علایق و سلایق گروههای مختلف شهروندان بپردازد.
با این حال، برخی افراد دانسته یا ندانسته با مخدوشکردن جایگاه نماد تاریخی اصفهان، درباره آن نوشتند: «در سال جاری هفته فرهنگی اصفهان متمایز با سالهای گذشته حال و هوایی معنوی به شهر داده است، هر ساله در شهر تصاویر از یک نمادی شبیه به نمادها و شخصیتهای اساطیر یونان تحت عنوان سانتور که هیچ غرابت با هویت اصفهان نداشت به چشم میخورد اما در سال جاری در هفته فرهنگی اصفهان، تصاویر شهدا و بزرگان اصفهان نقش محوری گرفته است که جای تشکر و قدردانی دارد.»
در پاسخ به این دیدگاه، ذکر چند نکته ضروری است:
۱. بنیان نماد تاریخی اصفهان بر نقش صورت فلکی قوس استوار است که برای نخستین بار در جهان، عبدالرحمن صوفی دانشمند ایرانی بر اساس محاسبات دقیق علمی و نجومی در کتاب ارزشمند صورالکواکب ترسیم کرده است و پس از او دیگر منجمان در همه جهان آن نقوش را اساس مطالعات علمی خود قرار دادهاند و نقش صورت فلکی قوس در دوران دیلمی و صفوی توسط هنرمندان اصفهانی و با تأثیر از طالع اصفهان با محتوایی متعالی به عنوان نماد تاریخی اصفهان برگزیده و طراحی شده است و اصفهان یگانه شهر تاریخی در ایران و جهان است که از موهبت داشتن نمادی با چنین سابقه تاریخی و بنیان علمی محکم برخوردار است.
۲. دانشمندان، مورخان و ادیبان بزرگ ایرانی در دوران اسلامی همچون ابوریحان بیرونی، ابنرُسته اصفهانی، محمدبن احمد طوسی، امیرمحمد مُعزی نیشابوری، کمالالدین اسماعیل اصفهانی، حمدالله مستوفی، و حاج میرزا حسنخان جابری انصاری نیز در آثار خود از نماد اصفهان و بنیان نجومی آن یاد کردهاند.
۳. نماد اصفهان در دوران صفوی و در زمان حیات عالمان بزرگ جهان اسلام همچون شیخ بهایی و علامه مجلسی مورد توجه بوده و بر بناهای شاخص آن دوران نقش شده است و علمای طراز اول آن دوران نه تنها با آن مخالفتی نداشتند حتی علامه محمدباقر مجلسی در کتاب السماء و العالم در گنجینه بی بدیل جهان اسلام یا بحارالانوار، باور به طالع نقاط مختلف را مردود ندانسته و نوشته است: «فإن کل نقطه من نقاط الأرض لها طالع و کل نقطه من نقاط منطقة البروج طالع أفق من الآفاق» و بر بنیان همین نظریۀ فقهی طالع اصفهان و نماد تاریخی و نجومی اصفهان مورد عنایت ویژه اهل علم قرار میگیرد.
۴. نماد تاریخی اصفهان قدمت هزار ساله دارد و در دورانهای مختلف تاریخی از دیلمی تا صفوی بربناهای مختلف اصفهان نقش شده است و بر همین اساس در سال ۱۳۸۴ شورای بزرگ اصفهانشناسان پس از نظرخواهی، بررسی و مطالعه کارشناسی در این خصوص با رأی اکثریت یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان و نماد منقوش بر سردر قیصریه را به عنوان نماد اصفهان برگزیده است.
۵. جایگاه رفیع شهدای انقلاب و دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان بر آحاد ملت و شهروندان فریضه است، اما استفاده از منزلت شهدای گرانقدر برای اعمال سلیقه و مقابله با آنچه مورد پسند برخی گروهها نیست، وهن به جایگاه عظیم شهداست.
۶. بجاست که شهرداری اصفهان و همه نهادهای فرهنگی شهر، ضمن ارج نهادن به مصوبه کارشناسی شورای اصفهانشناسان، در برنامههای مختلفی که در هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه و روز نکوداشت اصفهان در آذرماه برگزار میشود، همواره جایگاه رفیع نماد تاریخی اصفهان را مورد توجه قرار دهند.
به گزارش مهر هفته فرهنگی اصفهان امسال از ۱۳ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شد.
نظر شما