۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۱۰

فرماندار مشگین شهر تاکید کرد؛

ضرورت اصلاح سیاست‌های عرضه و توزیع نان در مشگین‌شهر

ضرورت اصلاح سیاست‌های عرضه و توزیع نان در مشگین‌شهر

مشگین‌شهر-فرماندار مشگین شهر گفت: در مشگین شهر در حوزه نان چند سیاست غلط در گذشته وجود داشته که اکنون نیز ادامه دارد و این موجب بروز مشکلات شده که اصلاح این سیاست‌ها باید جز الزامات باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج بیگدلو شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: در مقطعی از زمان ارز ترجیحی توسط دولت وقت ایجاد شد تا برای واردات کالاهای اساسی و ضروری مردم در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد اما متأسفانه تنها ۱۸ درصد این ارزها به کشور برگشت و ۸۲ درصد آن در خارج از کشور تبدیل به ملک و سرمایه شد.

وی در رابطه با نهاده‌های دامی گفت: نقش دولت صرفاً حمایتی بوده و قرار نیست کل علوفه و غذای این دام‌ها به عهده دولت باشد و هرکس که به فکر سرمایه گذاری در حوزه دام است طبیعتاً باید به فکر علوفه نیز باشد چرا که با توجه به تفاوت نرخ نهاده‌های دامی در بازار، اکثر دامداران و یا افراد سودجو با خرید آن با ارز ترجیحی و فروش در بازار آزاد سودهای کلانی را صاحب می‌شوند.

فرماندار مشگین‌شهر با اشاره به اینکه ماهیانه ۶۶ میلیارد تومان یارانه آرد در استان پرداخت گفت: در مشگین شهر نیز در حوزه نان چند سیاست غلط در گذشته وجود داشته که اکنون نیز ادامه دارد و این موجب بروز برخی مشکلات در حوزه نان شده است.

بیگدلو افزود: استاندارد نانوایی به ازای هر یک هزار و ۲۰۰ نفر یک نانوایی است که طبق آمار رسمی جمعیت باید کمتر از ۱۵۰ نانوایی در مشگین شهر وجود داشته باشد اما ۳۹۵ نانوایی وجود دارد و اخیراً ۳۳ نانوایی آزاد پز نیز به آن اضافه شده است در حالی که سهمیه آرد شهرستان ثابت است و این موجب می‌شود با تقسیم آن، آرد کمتری به نانوایی‌ها برسد همچنین برخی نانوایی‌ها نیز که به نام خانم‌ها پروانه صادر و اجاره داده شده و موجب افزایش هزینه نانوایی و فروش خارج از ضابطه آرد شده است.

این مسئول ادامه داد: اقدام دولت شجاعانه بود معمولاً دولت‌ها در چهار سال اول وضعیت را مدیریت می‌کنند و در چهار ساله دوم برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند اما دولت رئیسی ترس از خدشه دار شدن چهره و تخریب مخالفان ندارد و به این نتیجه رسیده است که ارز ترجیحی فساد آور است.

بیگدلو گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار واردات ایران بوده است که ۱۵ میلیارد دلار با ارز ترجیحی بوده و ۳۸ میلیارد دلار به صورت آزاد وارد شده است و بدون شک حذف این همه ارز سرو صداهایی از جانب ذی‌نفعان خواهد داشت و کسانی که از این رانت‌ها استفاده می‌کردند در مقابل آن خواهد ایستاد.

وی تصریح کرد: شاید ابتدا به ساکن اجرای این طرح مشکلاتی برای مردم خواهد داشت اما در طولانی مدت به نفع مردم خواهد شد و صرفاً افرادی که واسطه گری می‌کردند صدایشان درخواهد آمد و سعی خواهند کرد افکار عمومی را تحریک کنند.

بیگدلو افزود: گشت‌های نظارتی چند برابر شده تا جلوی هرگونه احتکار گرفته شود ضمن اینکه در حوزه نان، دارو و بنزین همچنان یارانه‌ها اعمال خواهد شد و صرفاً شیوه آن تغییر خواهد یافت.

کد خبر 5488532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha