۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴

امام جمعه فردیس:

دولت برای کم کردن فشار اقتصادی بر مردم تلاش کند

دولت برای کم کردن فشار اقتصادی بر مردم تلاش کند

البرز - امام جمعه فردیس گفت: دولت باید در سیاست‌های اقتصادی، کار کارشناسی و هم در اجرا تمام قد برای کم کردن فشار اقتصادی بر مردم تلاش کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه فردیس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف پدر و مادر نسبت به فرزندان فراهم ساختن زمینه رشد فرزندان است، فرزندان را باید طوری تربیت کنیمکه نور چشمی باشند.

وی بیان کرد: نور چشمی بودن به آن نیست که لباس زیبا بپوشند، بیشتر بخورند و در رفاه باشند، نور چشمی بودن به آن است که با تربیت درست آنان را عباد الرحمن و عباد الصالح قرار دهیم.

تأثیر محیط اجتماعی در شکل‌گیری شخصیت ما و فرزندان ما

امام جمعه فردیس تصریح کرد: اگر بخواهیم رفتارهای خودمان و دیگران را اصلاح کنیم، باید به عوامل شکل گیری شخصیت خود و دیگران توجه کنیم، چون هر کس بر اساس شاکله وجودی خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: این اصل طلایی و کلیدی قرآن کریم است که: قل کل یعمل شاکلته، سوره اسرا آیه ۸۴، ای پیامبر به این مردم بگو هر کس بر اساس هویت و شاکله شخصیت خود عمل می‌کند، امروز اگر به بی حجابی‌ها، برهنگی ها، فرهنگ سگبازی و… اعتراض داریم، اصلاح آن، اصلاح این سبک زندگی است.

حسینی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در شکل گیری شخصیت زندگی انسان تأثیر دارد، عوال ارثی و ژنتیکی قبل از تولد انسان تا نحوه تربیت فرزندان، رفیق و دوست و همکار، البته ما جبری مسلک نیستیم که بگوییم هر جور محیط زندگی بود همه افراد بر اساس آن شرایط بار می‌آیند و همانگونه زندگی می‌کنند، بلکه چه بسا انسان‌هایی در محیط ناپاک، پاک زندگی می‌کنند، مانند اصحاب کهف و چه بسا انسان‌هایی در محیط‌های پاک، مسیر ناپاکی، گناه و رذالت را انتخاب کردند.

وی گفت: همه دانشمندان علوم تربیتی، روانشناسی و جامعه شناسی اذعان می‌کنند، هم مفسران دینی و دانشمندان قرآنی بر اساس آیات و روایات تاکید می‌کنند که محیط اجتماعی اعم از دوست و رفیق، همکار، محله، شهر و کشوری که انسان در آن زندگی می‌کنند تأثیر فراوانی در شخصیت او دارد، بنابراین یکی از حقوق فرزندان ما این است که آنان را در شرایط و محیط پاک بزرگ کنیم.

ضرورت مهاجرت یا اصلاح جامعه و محیط زندگی

امام جمعه فردیس اظهار کرد: خداوند متعال در سوره نساء آیه ۹۷، حکایت حال گنهکاران در روز قیامت را بیان می‌کند که به خاطر شرایط محیطی دچار عقاید فاسد و رفتارهای نادرست شدند، إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ ۖ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا ۚ فَأُولَٰئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِیرًا، کسانی که فرشتگان (قبض ارواح)، روح آنها را گرفتند در حالی که به خویشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: «شما در چه حالی بودید؟ (و چرا با اینکه مسلمان بودید، در صفِ کفّار جای داشتید؟!)» گفتند: «ما در سرزمین خود، تحت فشار و مستضعف بودیم.» آنها [= فرشتگان‌] گفتند: «مگر سرزمین خدا، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟!» آنها (عذری نداشتند، و) جایگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدی دارند.

کم‌فروشی خلاف تقوی و از گناهان کبیره

وی بیان کرد: بر اساس آیات قرآن و روایات و حکم عقل، کم فروشی کار زشت و خیانت به خریدار و از گناهان کبیره است، هفت آیه در قرآن با عناوین مختلف: تطفیف، بخس، نقص و اخسار بر حرمت آن دلالت می‌کند و از انجام آن نهی و مذمت می‌کند.

حسینی تصریح کرد: یک سوره‌ای را به این عنوان اختصاص داده اند به نام مطففین، خداوند متعال فرمود: ویل المطففین، وای بر کم فروشان، در تفسیر ارزشمند صافی مرحوم فیض کاشانی از کتاب شریف کافی از امام باقر (ع) روایت تکان دهنده‌ای را نقل می‌کند: و أنْزلَ فِی الْکَیْلِ وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ وَ لَمْ یَجْعَلِ الْوَیْلَ لِأَحَدٍ حَتَّی یُسَمِّیَهُ کَافِراً قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیم.

وی خاطرنشان کرد: ویل چاهی است در جهنم و درباره خرید و فروش و پیمانه وارد شده است که وای بر کم فروشان و خداوند متعال ویل را برای هیچ کسی قرار نداده است مگر آنکه او را کافر نامیده است کما اینکه در سوره مریم در آیه ۳۷ فرمود: وای به حال کافران از مشاهده روز بزرگ رستاخیر و معاد، خداوند در سوره مطففین هم ماهیت کم فروشان را توضیح می‌دهد و هم ریشه آن را، ماهیت کم فروشی آن است که کم فروشان کسانی هستند که وقتی پیمانه را برای خود پیمانه می‌گیرند حق خود را به طور کامل می‌گیرند، اما هنگامی که می‌خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند کم می‌گذارند.

ریشه کم‌فروشی بی‌اعتقادی به قیامت است

امام جمعه فردیس گفت: خداوند متعال در قرآن کریم در نکوهش و مذمت کم فروشان می‌فرماید: الا یظنون اولئک انهم مبعوثون، آیا این کم فروشان گمان نمی‌کنند روز قیامتی وجود دارد؟! و آنها در آن روز برای حساب و کتاب برانگیخته می‌شوند، لیوم عظیم برای روز بزرگ، یوم یقوم الناس لرب العالمین، روزی که مردم در پیشگاه خداوند متعال برمی‌خیزند و می‌ایستند.

وی اظهار کرد: این آیات بیانگر آن است که کم فروشی با اعتقاد به قیامت ناسازگار است، مگر ممکن است اعتقاد به قیامت و حساب و کتاب باشد، بعد در معامله سر مردم کلاه بگذاریم، کالای تقلبی بفروشیم و گران فروشی یا کم فروشی کنیم، کم فروشی در روایات تحت عنوان آداب التجاره نقل شده است که حرام مسلم و از گناهان کبیره است.

کم فروشی اختصاص به کم فروشی در اجناس مورد معامله با پیمانه و میزان ندارد

حسینی بیان کرد: همانطور که شیخ انصاری، مرحوم آیت الله خویی و بسیار دیگری از فقهای بزرگ گفته اند: تطفیف و کم فروشی از باب غلبه در در مورد معاملات با کیل و پیمانه به کار رفته است وگرنه با القای خصوصیت آن به همه معاملات بلکه همه حقوق و اموال دیگران سرایت داده شده است.

وی تصریح کرد: همه مصادیق کم کاری، کم فروشی و کم گذاشتن از حقوق و اموال دیگران از روی خیانت و ظلم را در بر می‌گیرد، بلکه همانطور که حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمود: بلکه هر کس هر مسئولیتی دارد و در حوزه مسئولیت خود کم کاری کند شامل حال او می‌شود

امام جمعه فردیس خاطرنشان کرد: اگر معلمی به اندازه کافی مطالعه نکند، دیر سر کلاس حاضر گردد یا زودتر کلاس را ترک کند، اگر کارمندی به کار شخصی بپردازد یا کار ارباب رجوع را راه نیندازد یا به تأخیر اندازد، اگر خطیب جمعه یا غیر جمعه به اندازه کافی مطالعه نکند، اگر نماینده مجلس به اندازه کافی در حوزه مسئولیت خود وقت نگذارد مشمول این مذمت و نکوهش می‌شود.

کم فروشی و احتکار همراهی با دشمنان ملت است

وی گفت: کم فروشی خیانت به ملت و یک کار ضد انقلابی است، چقدر زشت است که در اوضاع نا به سامان اقتصادی، در روزگار فشار اقتصادی بر مردم، شنیده شود ۳۵ هزار تن کالای اساسی شامل روغن خوراکی، برنج، نهاده‌های دامی، قند و شکر، ماکارونی و آرد از قاچاقچیان کشف شود.

حسینی اظهار کرد: ۳۵ هزار تن یعنی بار ۳۵۰۰ کامیون ده تنی، چرا بعضی‌ها بی انصاف و بی وجدان هستند، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها فشار می‌آورند، این کم فروشی به آنها کمک می‌کند، متأسفانه برخی جریانات سیاسی و احزاب ورشکسته مثل عقده‌ای ها از قاچاقچیان و رانت خواران حمایت می‌کنند،.

وی بیان کرد: خب اگر در انتخابات شکست خوردید یا از دولت مردمی و انقلابی حجت‌الاسلام رئیسی ناراحت هستید چرا با دشمنان ملت و خائنین به کشور همراهی می‌کنید، مردم رسانه‌ها و ترییون‌های همراه و همصدا با دشمن را شناسایی کنند و بدانند آنها خائن به ملت و کشورند.

اصلاحات اقتصادی و مردمی کردم یارانه‌ها یک اقدام مهم و ضروری

امام جمعه فردیس تصریح کرد: هم مردم می‌دانند، هم کارشناسان می‌دانند وضعیت اقتصادی کشور بیمار است و باید درمان شود، طبیعتاً این درمان سخت است و باعث فشار اقتصادی به مردم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این وضعیت مردم باید به هم کمک کنند، دولت هم باید در سیاست‌های اقتصادی، کار کارشناسی و هم در اجرا تمام قد برای کم کردن فشار اقتصادی بر مردم عزیز و مهربان تلاش کند، طبقات ضعیف جامعه را درک کند، رسانه و اصحاب تریبون آرام بخشی کنند، به جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ما کمک نکنند، سیاسیون به منافع ملی کمک کنند نه منافع حزبی، همه باید دولت را کمک کنند.

عزم دولت بر خدمتگزاری ستودنی و تلاش جهادی آن قابل تحسین است

حسینی اظهار کرد: دولت نشان داد در میدان است و پر تلاش است، کارآمدی آن هم به مراتب از دولت قبلی بیشتر است، یادمان نرفته است آمار تلفات کروناحدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ بود، عرضه نداشتند واکسن بخرند ، بلکه عزم آن را نداشتند تا شاید به بهانه آن با آمریکا مذاکره کنند، می‌گفتند واکسن مگر سوهان قم است که بخریم، یا می‌گفتند بدون fatf نمی‌توان واکسن خرید.

وی ادامه داد: امروز هم می‌گویند با برجام مشکل ریزگردها قابل حل است، اما این دولت تلفات کرونایی را تقریباً به صفر رساند، یعنی از فوت ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر به خاطر بی تدبیری دولت لیبرال در روز جلوگیری گردید.

معجزه دولت رئیسی به نطق درآوردن ساکتین و تماشاگران

وی گفت: خیلی‌ها که تا دیروز لال بودند و آن همه سختی و نا به سامانی را می‌دیدند و دم بر نمی‌آوردند، امروز همه نطاق شدند و قلم فرسایی می‌کنند البته به خاطر بی تقوایی و بی انصافی وارونه نمایی می‌کنند، البته ما به دنبال فرافکنی و دفاع صد درصدی از همه سیاست‌ها، عملکردها و عزل و نصب‌های دولت نیستیم.

حسینی افزود: ما می‌گوئیم بی انصافی است که دولت مردمی و مجاهد و ایستاده در میدان خدمت را که یک تصمیم فوق العاده در مورد یارانه‌ها گرفته است، تنها بگذاریم، آمریکا که دارد دولت سیزدهم را می‌کوبد، چرا عده‌ای در داخل با آمریکا همراهی می‌کنند، البته حساب انتقاد و نصیحت به غیر از تخریب، کوبیدن و تضعیف است، انتقاد سازنده یک وظیفه شرعی و ملی است.

ایران قوی، لازمه اش همکاری، اتحاد و عزم جدی است

وی بیان کرد: بخش مهمی از این مصائب از کدخداست و بخش دیگری از کدخدا باوران، آن روزی که مسئولین اصلی تصمیم گیری در حوزه کشاورزی، اصل خودکفایی به ویژه در خصوص گندم را انکار می‌کردند و به سخره می‌گرفتند.

امام جمعه فردیس تصریح کرد: برخی از مسئولین ارشد سیاسی هسته‌ای دقیقاً چهار سال پیش می‌گفت: هر کالایی را نباید تولید کنیم و می‌گفت آیا بهتر نیست به جای خودکفایی در تولید گندم، آن را از قزاقستان وارد کنیم باید امروز را می‌دید که صادرات گندم را ممنوع کرده اند.

وی متذکر شد: اسم سیاست‌های غلط در دولت گذشته را گذاشته بودند واردات و صادرات هوشمند، باید ایران را قوی کنیم، ایران قوی با اتحاد و همدلی ممکن است، با همکاری دولت و ملت ممکن است، خدای خرمشهر، خدای امروز هم هست، اگر مانند دفاع مقدس امروز با هم باشیم، بخاطر خدا، به خاطر این مردم نجیب و شریف ایران از رقابت و نزاع‌های سیاسی و حزبی بکاهیم.

کد خبر 5494788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha