۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۱

جولان گرد و خاک در ایران کوچک؛

کیفیت هوای البرز در وضعیت خطرناک/ مردم در منزل بمانند

کیفیت هوای البرز در وضعیت خطرناک/ مردم در منزل بمانند

البرز - شاخص کیفیت هوای شهرهای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت خطرناک قرار گرفته است و مردم باید بر اساس هشدار کارشناسان در منزل بمانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت آلودگی هوای استان البرز، شاخص بر خط کیفیت هوا در صبح سه‌شنبه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۳۹۱ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد.

بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های اشتهارد، فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد به ترتیب ۱۱، ۲۷۷، ۳۲۸ و ۳۳۰ است که بر این مبنا کیفیت هوای اشتهارد در وضعیت سالم، کیفیت هوای فردیس بسیار ناسالم و کیفیت هوای ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وزش باد شدید و لحظه‌ای، گرد و خاک و تردد خودروها عامل کاهش کیفیت استان شده است.

بر این اساس ساکنان شهرهای البرز به ویژه گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

در خانه یا محیط‌های بسته بمانید

شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آلودگی هوا در استان اظهار کرد: از فعالیت در فضای باز اجتناب کنید و اگر الزاماً بایستی در هوای آزاد فعالیت کنید، ضمن استفاده از ماسک مناسب، زمان فعالیت را به حداقل ممکن کاهش دهید.

وی با بیان اینکه اگر مجبور به خروج از منزل هستید از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک‌های N95 یا FFP2 بسیار مؤثر بوده و چندبار مصرف هستند، تصریح کرد: از ورزش در فضای باز به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید خودداری کنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه پیاده روی در پارک‌ها نیز توصیه نمی‌شود، بیان کرد: تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان صورت می‌گیرد که در معرض هوای آلوده قرار نگیرند. بنابراین دانش آموزان عزیز از بازی و گردش در هوای آلوده (زمانی که به علت آلودگی هوا تعطیل اعلام می‌شود) خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه دارید، خاطرنشان کرد: در صورت امکان، در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید. هنگام استفاده از دستگاه تهویه مطبوع دکمه چرخش داخلی را فشار دهید.

صیادی با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا شیشه‌های خودرو را بالا نگه دارید، گفت: اگر مبتلا به آسم هستید و یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده می‌نمایید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنید.

وی متذکر شد: مایعات، میوه و سبزیجات را در زمان آلودگی هوا بیشتر مصرف کنید.

اورژانس البرز به حالت آماده‌باش درآمد

مهرداد بابایی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد با توجه به بالا بودن بیش از حد شاخص‌های آلودگی هوا در شهرستان کرج، اورژانس استان البرز در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

وی بیان کرد: هوای امروز شهرستان کرج برای تمامی گروه‌ها به ویژه سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی پرخطر است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز متذکر شد: هم اکنون اورژانس ۱۱۵ استان البرز با ۶۹ پایگاه و ۸۸ کد عملیاتی آماده باش است و در برخی نقاط پرتردد، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای خدمت‌رسانی به مددجویان قلبی و تنفسی مستقر شده‌اند.

تمامی ادارات البرز از ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه تعطیل هستند

امیر جاویدپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای البرز از ساعت ۱۲ ظهر امروز سه شنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ تمامی ادارات و سازمان‌های استان تعطیل هستند.

وی بیان کرد: شرایط ناپایدار هوای استان در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان منجر به تعطیلی ادارات و سازمان‌ها شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز متذکر شد: بر این اساس تمامی مراکز دولتی، بانک‌ها به جز شعب مرکزی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و آموزش به صورت مجازی برقرار است.

مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوای البرز به صورت موقت تعطیل می‌شوند

مجید درگی، سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شرایط آلودگی هوا ناشی از وقوع پدیده گرد و غبار کشور عراق و کاهش کیفیت هوا، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان البرز تشکیل جلسه داد و مصوباتی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: بر این مبنا روز سه شنبه ۳ خرداد ماه تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های استان تعطیل و امتحانات به روز دیگری موکول شود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به لزوم تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا تصریح کرد: برخورد قانونی با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به لزوم خودداری از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز متذکر شد: همچنین توصیه شده است از خروج غیر ضروری از منزل خودداری شود.

تمامی فعالیت‌های ورزشی روباز در البرز تعطیل شد

مجتبی جانعلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز تمامی فعالیت‌های ورزشی روباز استان البرز امروز اعم از انفرادی، همگانی و باشگاهی به دلیل آلودگی هوا تعطیل است.

وی متذکر شد: بر این اساس تمامی باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی روباز باید این مصوبه را رعایت کنند و در صورت تخطی از آن با متخلفین بر اساس قانون برخورد می‌شود.

البرز در وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی

آرش بهارونداحمدی، مدیرکل هواشناسی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به قرار گرفتن استان البرز در وضعیت هشدار هواشناسی سطح نارنجی اظهار کرد: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از گذر موج ناپایدار سطوح میانی است.

وی بیان کرد: با توجه به تداوم شیو فشاری قابل توجه در منطقه و نیز کانون‌های فعال گرد و خاک در عراق، وزش بادهای نسبتاً شدید همراه با گرد و خاک و غبار فردا نیز تکرار خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی البرز تصریح کرد: با وزش باد نسبتاً شدید، گرد و خاک، غبار، کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای همه گروه‌ها مواجه خواهیم شد.

وی متذکر شد: کاهش میدان دید افقی، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستگی درختان و سقوط سازه‌های موقت و سست، آسیب به گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر مورد انتظار است.

تعطیلی مدارس البرز

مدارس البرز نیز با توجه بحرانی‌شدن وضعیت هوا تعطیل شده بودند، محمدرضا فلاح نژاد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این باره اظهار کرد: بنا به تصمیم اخذ شده در کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای استان، تمامی مقاطع تحصیلی استان البرز امروز سه شنبه سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ به دلیل کاهش کیفیت هوا تعطیل شد.

وی در خصوص برگزاری امتحانات پایان سال نیز گفت: زمان امتحانات فردا به روز دیگری موکول می‌گردد که متعاقباً توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5498009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha