۴ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۷

مهر گزارش می دهد؛

شیدایی دهه نودی های خادم الشهدا/ وداع با آلاله های گمنام

شیدایی دهه نودی های خادم الشهدا/ وداع با آلاله های گمنام

ساری- همیشه بین بچه های دانش آموز و کم سن برای ایستادن کنار ماشین حامل پیکرهای مطهر شهدا غوغایی است چون معتقدند ایستادن در کنار پیکر شهیدان لیاقت می خواهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه اسماعیل زاده: سربندهای یا حسین (ع)، یا زهرا (س) و یا صاحب‌الزمان (عج)، یکی یکی بر سقف پارچه‌ای ماشین آویز می‌شوند، یکی پرچم‌ها را روی ماشین نصب می‌کند، چند نفر پارچه نوشته لبیک یا حسین را دور ماشین‌ها می‌بندند، و آن دیگری، گل‌های سفید را دور ماشین قاب می‌گیرد و یکی هم به یاد روزهای دفاع مقدس، شیشه ماشین را با اندود گِل می‌پوشاند.

همچون شب‌های عملیات، بچه‌ها از شب قبل درگیر تدارک کار بوده‌اند اما این بار عملیات، استقبال و تشییع از شهدای گمنام است. اتیکت خادم الشهدا بر بازو بسته و ۱۷ سال دارد، همچون رزمندگان جوان و نوجوان دوران جنگ خستگی نمی‌شناسد، از عصر روز گذشته در حال کار است و تنها سه ساعت خوابیده و اذان صبح بیدار شده و پس از اقامه نماز، دوباره گلکاری ماشین شهدا را آغاز کرده است.

نامش یاسین است و می‌پرسم، مگر این روزها فصل امتحان نیست، می‌گوید: چون می‌دانستم که امروز قرار است بیایند، زودتر درس‌هایم را خوانده‌ام تا بتوانم اینجا بیایم و برای شهدا خادمی کنم.

شیدایی دهه نودی های خادم الشهدا/ وداع با آلاله های گمنام

برای اینکه کنار پیکر ماشین شهدا در مراسم استقبال بایستد، پر از شوق است و می‌گوید: همیشه بین بچه‌ها برای اینکه چه کسی در کنار آنها بایستد، دعوا است. همه دوست داریم و البته کنار پیکر شهدا ایستادن لیاقت می‌خواهد.

به تنها چیزی که فکر می‌کنیم، شهدا هستند

وقتی در مراسم کنار آنها در ماشین هستی، پر از حس غرور و ارزشمندی می‌شوی، احساس خوبی که نمی‌توانم وصف کنم. مردم با گریه، چفیه، پارچه، مهر، تسبیح و انگشتر خود را به ما می‌دهند تا به خاک تابوت شهدا متبرک کنیم، در آن زمان به تنها چیزی که فکر می‌کنم شهدا است، اینکه آنها چه قدری پیدا کردند که مردم برای خاک تابوت آنها نیز اینقدر بی‌تابی می‌کنند.

دیگر گلکاری ماشین‌های حمل پیکر شهدای گمنام به اتمام رسیده است و ماشین‌ها برای تحویل پیکر شهدا، یکی یکی از محوطه خارج می‌شوند.هنوز نیم ساعتی به ورود پیکر شهدا مانده است. میدان شهر هم برای ورود شهدا آذین‌بندی شده و نوای «شهید گمنام سلام» به گوش می‌رسد. د

در گوشه‌ای از میدان، چادر ایستگاه صلواتی به پا شده است. پیاده به سمت امام‌زاده ابوطالب رهسپار می‌شوم. در مسیر بانویی همراهم می‌شود؛ مقصدمان یکی است و او نیز برای استقبال و تشییع پیکر شهدا در این گرمای بعدازظهر پیاده مسیر می‌پیماید، دلیل این حضورش را می‌پرسم و می‌گوید: امروز تشییع شهدای گمنام است، آنها خواهری ندارند و من آمدم به‌عنوان خواهر در مراسمشان شرکت کنم و نه فقط من که همه ما مردم خواهرها و برادرهای این شهدا هستیم.

دیگر به امام‌زاده ابوطالب رسیده‌ایم. هنوز دقایقی تا زمان ورود ماشین‌های حامل پیکرهای شهدای گمنام مانده است. جمعیت رو به سوی افق جاده، در انتظار ایستاده است.

مادری همراه با عکس فرزند شهیدش، زنی شیشه گلاب به دست، و عده‌ای گل به دست، برخی با چشمان آماده باریدن و جوانترها گوشی به دست و آماده ضبط فیلم از ورود شهدا، همه چشم به راه. سرانجام، از دور، صدای آژیر و نوای نوحه شنیده می‌شود و کم کم، کاروان شهدای گمنام می‌رسد و باران گلاب از هر سوی باریدن می‌گیرد و به سنت همیشه استقبال از عزیزان، مادری اسپند دود می‌کند و گوسپندی را در مسیر راهشان قربانی می‌کنند و همه دستان نیازشان را به سوی تابوت شهدا دراز می‌کنند و تبرک می‌جویند، به شاخه گلی، مسح دستی، دستمال یا تسبیحی.

مادری دست به تابوت می‌کشد و سپس دستش را به تبرک به صورت و بدن فرزند خردسالش می‌مالد. خانمی با حسرت به همراهش می‌گوید که تسبیحش که تا کنون به تابوت بسیاری از شهیدان متبرک کرده را فراموش کرده است.

مادران انتظار

بیش از همه اما پیرزنی بی‌تابی می‌کند؛ چرا که هنوز پس از ۳۵ سال، پیکر خواهرزاده شهیدش به آغوش خانواده باز نگشته است و دست به دامان شهدا که خواهرزاده او را بازگردانند و اشک و آه را با بغض فرو می‌نشاند و دور شدن ماشین را نظاره می‌کند.

شیدایی دهه نودی های خادم الشهدا/ وداع با آلاله های گمنام

این آلاله‌های دوران دفاع مقدس همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) پنج شهر استان مازندران میزبان پیکر مطهر هشت شهید گمنام است و پیکر سه تن از شهدا در ساری و در استانداری مازندران، اداره کل ورزش و جوانان و دانشگاه پیام نور خاکسپاری خواهد شد.

سردار عبدالله ملکی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیکر مطهر دو شهید گمنام در بام چالوس منطقه اشکاردشت، پیکر یک شهید گمنام در تکیه پیر علم بابل و یک شهید گمنام نیز در مجتمع فرهنگی قرآنی امام رضا (ع) و پایگاه فرهنگی حفظ آثار دفاع مقدس در بخش مرکزی جویبار روستای شورکا تدفین می‌شود.

وی افزود: علاوه براین پیکر مطهر یک شهید گمنام در شهر آلاشت سوادکوه تشییع و تدفین می‌شود.

پیکرهای مطهر این شهدای والامقام از مسیر فیروزکوه وارد استان شدند و در شهرهای پل سفید و زیرآب و شیرگاه و قائمشهر مورد استقبال مردمی قرار گرفتند وپس از مراسم استقبال، پیکر شهدا به معراج الشهدای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران منتقل شدند.

مراسم استانی شب وداع با پیکر مطهر این شهدا سوم خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در عرصه هفت تپه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران واقع در ساری برگزار شد، روز چهارشنبه چهارم خرداد پیکر شهدا به شهرستان‌های میزبان منتقل و مراسم شب وداع بعد از نماز مغرب و عشاء در این شهرها برگزار می‌شود.

پیکر مطهر ۶ تن از شهدای گمنام دفاع مقدس پنجشنبه پنجم خرداد در شهرهای بابل، ساری، جویبار و سوادکوه تشییع می‌شوند و پیکر دو شهید گمنام جمعه ششم اردیبهشت همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) همراه با برگزاری نماز جمعه در اشکاردشت چالوس تشییع خواهد شد.

کد خبر 5498656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha