۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳

امانی مطرح کرد؛

نهضت سوادآموزی باید تعیین تکلیف شود

نهضت سوادآموزی باید تعیین تکلیف شود

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سازمان نهضت سوادآموزی یا باید برای مأموریت‌های جدید تجهیز شود و یا باید تعطیل گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین نشست خبری دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و نمایندگان معلمان و مدیران مدارس صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

محمود امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه مدرسه ارزان‌ترین راه برای رشد و توسعه است، گفت: مدرسه اگر برای جامعه مهم باشد، مدرسه اگر در صدر جامعه قرار بگیرد. جامعه پیشرفت می‌کند. به نظرم مدرسه شاخص و آئینه تمام نمای کشور است.

وی در خصوص وضعیت سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی با باید برای مأموریت‌های جدید تجهیز شود و یا باید تعطیل گردد. ما باید ریشه‌های بی سوادی را خشک کنیم. باید کاری کنیم که کودکان با مفهوم اولیه سواد آشنا شوند.

امانی با بیان اینکه از وزیر خواسته ام ارزیابی دانش آموزان مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و دوره‌های تکمیلی آموزشی در تابستان طراحی گردد؛ افزود: پیشنهاد دیگری را به آقای وزیر دادم که دوره‌های آموزشی برای فرهنگیان در نظر گرفته شود. اعتبار مناسبی هم برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان در سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا شورای عالی آموزش و پرورش در روند برگزاری کنکور اثر گذار نیست؛ گفت: ما نظرات خود را با شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشته ایم. مصوبه جدید آن شورا هم می‌تواند گام‌های بزرگی را بردارد. امیدوارم دانش آموزان، دیگر برای تعیین تکلیف آینده خود ناچار به تست زنی نباشند.

امانی در خصوص وضعیت رتبه بندی معلمان گفت: به نظر شورای عالی آموزش و پرورش رتبه بندی باید به کیفیت معلمان بپردازد. سه زمینه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی و شایستگی‌های حرفه‌ای را در نظر داریم که باید به سرعت برای رتبه بندی مؤثر به این سه زمینه پرداخته شود.

تغییر مداوم وزرا مانع اجرای سند تحول است

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدام مشخصی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش در راه تحقق سند تحول انجام شده است؛ گفت: یکی از نقایص ما تعدد مدیران آموزشی است که به فهم از سند و اجرای آن لطمه می‌زند. هنگامی که وزرا و مجریان به دفعات زیاد تغییر می‌کنند اجرای سند محقق نمی‌شود زیرا تا مدیران درکی از اجرای سند پیدا کنند تغییر می‌کنند. ما ۶ زیر نظام در سند تحول داریم؛ اگر این ۶ زیر نظام متحول و آنها اجرا شوند؛ سند اجرایی می‌شوند.

امانی افزود: در همه دوران‌ها، وزرای آموزش و پرورش یک مسئول مدیریت اجرای سند تحول دارند؛ در این دوره هم وزیر یک مسئول اجرای سند تحول را به همراه خود دارند.

امانی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای آموزش مجازی دارید؛ گفت: در گذشته قبل از شیوع کرونا معلمان وقت خود در کلاس‌های درس را صرف تدریس و توضیح محتوای کتب درسی می‌کردند و دانش آموزان تکالیفی را با خود به خانه می‌بردند؛ در زمان کرونا با ظهور مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد، آموزش مجازی در اختیار همه دانش آموزان در سراسر کشور قرار گرفت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما امروز می‌خواهیم این دو روش آموزش حضوری و مجازی، با شیوه‌ای نوین برای تبیین علم برای دانش آموزان ایجاد شود. توضیح علم به صورت مجازی باشد و ظهور علم در دانش آموزان در کلاس درس به صورت حضوری بروز پیدا کند. تدریس‌ها در فضای مجازی ارائه شود و آن زمانی که دانش آموزان در کلاس حضور دارند به بروز خلاقیت‌های آنان اختصاص یابد. این فرمولی است که به کمک آن شاد هم ارتقا می‌یابد بدون اینکه آموزش حضوری لطمه ببیند.

مدارس دولتی مثل دانشگاه‌های دولتی محبوب نیستند

امانی با طرح این سوال که برخلاف دانشگاه‌های دولتی چرا مدارس دولتی در میان جامعه محبوب نیستند؛ گفت: باید ببینیم چه اقدامی در این زمینه انجام شده است. ما به دانشگاه رسیدگی کردیم. دانشگاه بازسازی و تجهیز شدند و حقوق اساتید را افزایش دادیم؛ اما وقتی در آموزش و پرورش با تعداد بالای دانش آموزان مواجه شدیم به جای توجه بیشتر، مدارس را دو شیفته کردیم. دانش آموزی که در نوبت عصر به مدرسه می‌رود سرنوشتش تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حداکثر ظرفیت کلاس‌های درس باید ۲۶ نفر باشد گفت: نهایت تعداد دانش آموزان حاضر در یک کلاس باید ۲۶ نفر باشد نه میانگین نفرات کلاس، بیش از ۲۶ نفر، مجاز به حضور در کلاس نیستند؛ در حالی که امروز کلاس‌هایی داریم که بیش از این تعداد دانش آموز در آن وجود دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مسئله امروز ما این است که ببینیم وضع امروز آموزش و پرورش ناشی از کدام تصمیم‌های ماست؛ این که یک فرد یا یک مسئول را مقصر وضع موجود بدانیم؛ درست نیست. وزیر امروز که نقشی در تصمیم‌های گذشته نداشته است. ما باید تمهیدات جدی داشته باشیم که ساختمان مدرسه‌ها در محل‌ها مناسب‌ترین ساختمان در یک محله باشد در حالی که امنیت دانش آموزان در برخی از مدارس کشور مورد تهدید است. آموزش و پرورش همه مشکلاتی را که دارد به عهده خودش می‌گذاریم. نهادهای دیگر مشکلات وزارت علوم را حل می‌کنند اما مشکلات چهار سازمان و وزارتخانه را به دوش آموزش و پرورش می‌اندازیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص علم نافع گفت: در سند تحول عبارات مشخصی در این رابطه گفته شده است. یکی واژه تربیت رسمی عمومی است که از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم به صورت کامل و درصدی از پایه نهم تا پایه دوازدهم را شامل می‌شود. در دوره دوم متوسطه چیزی به اسم تدریس نیمه تخصصی داریم.

امانی با بیان اینکه در سند تحول سه بخش روشن وجود دارد؛ اظهار کرد: بخش اول به یادگیری شایستگی‌های پایه اختصاص دارد تا کودک از عهده یادگیری‌های پایه بربیاید. مهارت‌های تفکر یا محاسبات پایه، مشاهده کردن، فرضیه سازی و پیش بینی از جمله یادگیری‌های پایه هستند. دومین مأموریت این است که دانش آموزان به سطحی قابل قبول از رشد در ۶ ساحت تربیت برسند. مأموریت سوم، مأموریت ویژه ملی آموزش و پرورش است که در آن هویت ملی ایرانی اسلامی بر پایه تمدن غنی ایران و اسلام با نگاه به آینده تمدنی به کودک آموزش داده شود. من معتقدم اگر جامعه و مردم از دولت‌ها بخواهند اهتمام و اولویت کشور را به آموزش و پرورش اختصاص دهند مشکل ما حل می‌شود. مردم باید بدانند هیچ اقدام فوری برای حل مشکلات وجود ندارد.

گفتنی است اعضای کنونی شورای عالی آموزش و پرورش متشکل از هفت وزیر هستند که به اقتضای مجموعه فعالیت خود در این شورا حضور دارند، ۳ عضو فرهنگستان علوم، ۳ عضو هیئت علمی به نمایندگی از وزارت علوم، ۳ عضو به نمایندگی از فرهنگیان، رئیس آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای و نماینده مدیران کل استان‌ها از جمله اعضای شورای عالی آموزش و پرورش هستند.

کد خبر 5502646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha