۲۰ شهریور ۱۳۸۶، ۱۳:۳۸

محمد قنادی خبر داد :

رادیوداروی مولیبدن تکنسیم کاملا مبتنی بر فناوری بومی تولید شد

رادیوداروی مولیبدن تکنسیم کاملا مبتنی بر فناوری بومی تولید شد

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای تأکید کرد: در تمامی مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی تولید ژنراتور رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 هیچ گونه کمک خارجی از نظر فنی و علمی دخیل نبوده است و کل این فرآیند توسط متخصصان داخلی پژوشگاه علوم و فنون هسته ای انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد قنادی امروز در سمینار آموزشی ژنراتور مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 در سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب افزود: پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران افتخار دارد در تولید رادیوایزوتوپ ها قدم های استواری را برداشته است. هم اکنون نیز کلیه تجهیزات پزشکی که در کشور ساخته می شود نیز در این پژوهشگاه از نظر پرتونگاری کنترل می شوند.

وی افزود: در حال حاضر یکی از موفقیت های مهم پژوشگاه تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی است که رادیوداروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99، کبالت و الینیوم در حال تولید بوده و نیاز کشور را مرتفع می کند و هم اکنون نیز تحقیقات بر روی رادیوداروهای پالیدیوم، سزاریم، استرانسیوم و رنیوم در حال انجام است.

قنادی اظهار داشت: علی رغم اینکه تصور می شد که تولید رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 زمان زیادی صرف شود اما خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی و کمتر از 9 ماه فرآیند تولید این رادیودارو انجام گرفت. تست های حیوانی و بالینی بر اساس استاندارد در مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه آنالیزها و تحقیقات نشان داد که رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 داخلی نه تنها با نمونه های خارجی برابری می کند بلکه در مواقع نیز بالاتر از نمونه خارجی عمل می کند.

به گزارش مهر، رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای اضافه کرد: آنچه که در تولید این رادیودارو از اهمیت برخوردار است این است که توانسته ایم نیاز داخل کشور را به این رادیودارو تأمین کنیم. اما بر اساس برنامه ریزی تا اطلاع ثانوی یک هفته در میان رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 از سوی سازمان انرژی اتمی تولید می شود و پس از بررسی های وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی به طور کامل تولید از سوی پژوهشگاه انجام می گیرد.

وی در خصوص ید 131 خاطرنشان کرد: هم اکنون برای تولید ید 131 نیز در کشور به اندازه نیاز داخلی آمادگی کامل در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای وجود دارد.

قنادی با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای برای پشتیبانی صنایع هسته ای کشور از ابتدای سال جاری فعالیت خود را با حضور 300 عضو هیئت علمی و 600 کارشناس عالی رتبه در 8 پژوهشکده آغاز کرده است . پژوهشکده هایی از جمله لیزر و اپتیک، فیزیک پلاسما، علوم هسته ای، پزشکی هسته ای و ... بخش های اصلی تحقیقات را بر عهده دارند.

وی از پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی به عنوان مدال افتخار دیگری در عرصه علمی کشور نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به همراه معاونین سلامت و غذا و داروی وزارت بهداشت، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و  چند تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از برگزاری سمینار آموزشی ژنراتور مولیبدن 99 - تکنسیم M 99 از قسمت های مختلف تولید این رادیو دارو در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران بازدید به عمل آوردند.

کد خبر 550269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha