۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

تب کریمه کنگو بیخ گوش خراسان‌جنوبی/موارد بهداشتی جدی گرفته شود

تب کریمه کنگو بیخ گوش خراسان‌جنوبی/موارد بهداشتی جدی گرفته شود

بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه تب کریمه کنگو در استان همسایه و همجوار خراسان جنوبی دیده شده و از این جهت موارد بهداشتی را باید جدی‌تر بگیریم.

محمد اصغرزاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه تب کریمه کنگو در استان همسایه و همجوار خراسان جنوبی دیده شده است، اظهار کرد: از این نظر زنگ خطر برای ما هم به صدا درآمده و نباید خیالمان راحت باشد چرا که احتمال آلودگی دام‌های استان ما وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان ضرورت سم پاشی جایگاه‌های دام و شست و شو و حمام کردن دام‌ها به ویژه در فصل بهار و تابستان بیان‌کرد: البته این بیماری ممکن است در تمام طول سال مشاهده شود و مربوط به فصل خاصی نیست.

اصغرزاده اظهار کرد: در شرایط فعلی برای ما مباحث ترویجی و آموزشی به ویژه در شهرستان‌ها و روستاهای مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا در وهله اول سلامت خود دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز و بعد سلامت دام حفظ شود.

تاکید بر جلوگیری از حمل دام غیرمجاز

وی ادامه‌داد: یکی از مهمترین مواردی که موجب شیوع بیماری تب کریمه کنگو می‌شود حمل دام به صورت غیر مجاز است که در این زمینه به شدت با افرادی که اقدام به اینگونه تخلفات می‌کنند، برخورد می‌کنیم و نمی‌گذاریم سلامت مردم تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: البته مرزبانی ما قوی بوده و اجازه ورود دام از کشور دیگر به ویژه افغانستان به ایران را به صورت غیر قانونی نمی‌دهد ولی در داخل کشور هم بر جابه‌جایی‌ها نظارت ویژه و مستمری داریم.

اصغرزاده بیان‌کرد: به شهروندان تأکید می‌کنم در راستای حفاظت از سلامت خودشان حتماً از مراکز مجاز گوشت قرمز مورد نیاز را خریداری کنند و اگر در روستاها اقدام به ذبح دام می‌شود، موارد حفاظت فردی چون استفاده از ماسک و دستکش و شست و شوی محل جاری شدن خون دام ذبح شده مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: از طرف دیگر از مصرف جگر و گوشت دام به صورت نیمه پخته به شدت پرهیز شود.

کد خبر 5505333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha