۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶

باحضور وزیر میراث فرهنگی؛

موزه هنر مکتب تبریز افتتاح شد

موزه هنر مکتب تبریز افتتاح شد

تبریز- موزه هنر مکتب تبریز با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه هنر مکتب تبریز صبح امروز با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خانه حریری که یکی از شاخص ترین خانه‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود، راه اندازی شد.

مکتب اول اولین مکتب نگارگری ایرانی است که در تبریز پایه‌ریزی شده و به همین دلیل آن را مکتب تبریز نامیده‌اند. این مکتب مصادف با حکومت ایلخانان مغول در ایران است که مرکز خود را تبریز قرار دادند. این مکتب، دوره آغاز ورود عناصر چینی به حوزهٔ نگارگری ایرانی به حساب می‌آید. در این دوره تأثیر نقاشی چینی بر روی نگارگران ایرانی واضح است. مکتب تبریز اول در دوره ایلخانان، بیشتر با عنوان سبک مغولی و گاه سبک رشیدیه معرفی شده‌است.

مکتب تبریز دوم به دوره‌ای از هنر نگارگری ایرانی در زمان حکومت صفوی در تبریز گفته می‌شود. شاه اسماعیل با به قدرت رسیدن حکومت صفوی را تشکیل و مرکز حکومتش را تبریز قرار داد و بسیاری از هنرمندان محلی و دیگر صنعتگران را از گوشه و کنار کشور به آنجا جمع کرد و به این ترتیب تبریز به مرکز فرهنگی کشور برای تولید آثار هنری تبدیل شد. در دوره شاه تهماسب این مکتب به اوج رسید و آثاری مثل خمسه تهماسبی و شاهنامه تهماسبی تولید شدند. هنرمندان شاخص این دوره کمال‌الدین بهزاد و سلطان محمد هستند.

این موزه دارای دو طبقه است که در طبقه اول، هنر مکتب اول تبریز، شاهنامه دموت یا شاهنامه بزرگ ایلخانی و شاهنامه بایسنقری و خط عبدالله صیرفی به نمایش گذاشته شده است.

در طبقه دوم نیز هنر مکتب دوم تبریز کتاب‌های خمسه، شاهنامه طهماسب و خط و کتابت شیخ محمود نیشابوری معرفی شده است.

درضمن فیلم مربوط به شاهنامه طهماسب برای این بازدید کنندگان پخش می‌شود.

در مسیر ورود به موزه نیز خانه حریری و شاخص‌های های معماری این خانه تاریخی و مرمت و تعمیر این خانه و تاریخچه خاندان حریری به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 5505384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha