۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

مُعمای قطعی ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان

مُعمای قطعی ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان

اصفهان- قطعی ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان و نبود داده‌ شفاف از وضعیت آلودگی هوا در روزهایی که ریزگردها و آلاینده‌ها نفس شهر را به شماره انداخته، معما شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قطعی برخی ایستگاه‌های پایش هوای شهر اصفهان از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون ادامه دار بوده است. داده‌های ۱۴ ایستگاه پایش که به طور معمول باید روزانه در سایت اداره کل محیط زیست و هر ساعت در نرم افزار کنترل برخط کیفی هوای شهرداری اصفهان بروز رسانی شود، به طور کامل ثبت نمی‌شود و اطلاعات شفافی از وضعیت آلودگی هوای اصفهان در دسترس شهروندان قرار نمی‌گیرد.

اطلاعات نام پنج ایستگاه پایش در خیابان‌های احمدآباد، استانداری، رودکی، پروین و بزرگراه خرازی متعلق به اداره کل محیط زیست و ۹ ایستگاه در خیابان‌های فرشادی، فیض، میرزاطاهر، کاوه، جی، انقلاب، ورزشگاه میثاق، رهنان و باهنر متعلق به شهرداری اصفهان در سایت اداره کل محیط‌زیست نشان داده می‌شود و ۲ ایستگاه باغ غدیر، کردآباد و دانشگاه کامل از سامانه حذف شده است.

سال ۱۳۹۸ برای کاهش اختلاف در اعلام داده‌های آلودگی هوا ایستگاه‌های شهرداری و محیط‌زیست و اوزن سنجی هواشناسی اصفهان ادغام شدند تا میانگین شاخص کیفی هوای این کلانشهر از درگاه اینترنتی اداره کل محیط‌زیست در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

اما قطعی روزانه ایستگاه‌های پایش هوای اصفهان به مرور از اواسط اردیبهشت امسال و در شرایطی که جولان ریزگردها حتی مدارس پایتخت را به تعطیلی کشاند، شدت گرفت؛ اطلاعات کیفی هوای اصفهان در ایستگاه‌های رودکی، پروین، رهنان، بزرگراه خرازی، میرزا طاهر، انقلاب، جی، کاوه از ۲۵ اردیبهشت ماه به بعد به طور کامل قطع است و داده‌های برخی ایستگاه‌ها ساعاتی در اپلیکیشن پایش برخط هوای سازمان محیطزیست (استان اصفهان) وجود دارد و برخی ساعات موجود نیست. این در حالی است که اطلاعات سایر استان‌ها و شهرها در این سامانه کشوری روزانه و ساعتی ثبت می‌شود.

مشکل ایستگاه‌ها کمبود اعتبارات و نرم افزاری است

محمود مزارع کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان ۲۷ اردیبهشت ماه در گفتگویی با خبرنگار مهر اظهار کرد که بیشتر ایستگاه‌هایی که قطع است مربوط به شهرداری است که قطعی آنها شاید نقص فنی است اما آنچه که مربوط به ایستگاه‌های اداره محیط زیست می‌شود، اعتبارات است.

وی افزود: ما نه تنها اعتباری برای اضافه کردن ایستگاه پایش نداریم بلکه اعتباری نیز برای حفظ و نگهداری دستگاه‌های کنونی کیفیت سنجی هوا نداریم.

اما جمشید لقایی مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در همان تاریخ طی مصاحبه‌ای با مهر اعلام کرد که با برطرف شدن مشکل نرم افزاری، ایستگاه‌های شهرداری تا یکی دو روز آینده به مدار باز می‌گردند. با گذشت دو هفته همچنان ۶ ایستگاه انقلاب، میرزا طاهر، جی، کاوه، رهنان و بزرگراه خرازی قطع است و داده‌ای ثبت نمی‌شود و قطعی ساعتی برخی ایستگاه‌ها نیز ادامه دارد.

لقایی در همین پیوند به خبرنگار مهر می‌گوید: از این شش ایستگاه بزرگراه خرازی متعلق به محیط‌زیست است و مشکل ایستگاه‌های محیط زیست را ما نمی‌دانیم اما سایر ایستگاه‌ها از جمله رهنان، کاوه، میرزا طاهر و انقلاب، همانطور که پیش تر نیز اعلام کردیم مشکل نرم افزاری دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: این ایستگاه‌ها داده را ثبت می‌کند اما فرآیند انتقال اطلاعات از سیستم آنالایزر (اندازه‌گیری و سنجش داده‌ها) به پنل نرم افزاری مشکل پیدا کرده است و با وجود اینکه از شرکت پشتیبان نیز پیگیری کردیم این مشکل را برطرف نکردند و آخرین صحبتی که روز چهارشنبه با این شرکت داشتیم هنوز نمی‌توانیم قطعی بگوئیم کِی ایراد ایستگاه‌های پایش برطرف می‌شود.

وی می‌افزاید: ایستگاه جی که داده‌های آن از نهم یا یازدهم این ماه در سایت محیط زیست ثبت نشده از سوی ما مشکلی ندارد؛ به سیستم محیط زیست باز می‌گردد و نمی‌دانیم که داده‌ها را خودکار یا دستی وارد می‌کنند. مشکلاتی محیط زبست دارد و نقص فنی در انتقال داده‌های برخی ایستگاه‌های شهرداری به محیط زیست نیز پیش آمده و این مسائل سبب شده که ۶ ایستگاه هم اکنون قطع باشند.

به گزارش مهر شماری از شهروندان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری قطعی ایستگاه‌های پایش هوای شهر اصفهان را که با هجوم ریزگردها و تشدید آلودگی هوای این شهر در هفته‌های اخیر همزمان شده، عمدی می‌دانند و می‌گوید مسئولان محیط‌زیست اصفهان به جای شفافیت در ارائه اطلاعات آلودگی هوای این شهر، در شرایط تشدید آلودگی ایستگاه‌های پایش را از مدار خارج می‌کنند تا مردم به اطلاعات وضعیت هوا دسترسی نداشته باشند.

در حالی که اطلاع رسانی برخط از وضعیت کیفی هوا حق قانونی شهروندان است و ماده ۲۱ آئین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست را موظف کرده اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوا و اطلاع‌رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را انجام دهد.

اما لقایی مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در این باره پاسخ می‌دهد: با قطعی ایستگاه‌ها نفعی عاید محیط زیست و شهرداری نمی‌شود! با وجود قطعی برخی ایستگاه‌ها، چند ایستگاهی که فعال است داده‌های روزهای سالم و ناسالم را نشان می‌دهد و در این مدت روزهای قرمز و نارنجی (ناسالم برای عموم و گروه‌های حساس) و روزهای قابل قبول هم تجربه کردیم در حالی که این قطعی برقرار بوده است.

وی اضافه می‌کند: اگر قطعی ایستگاه‌ها عمدی بود همه ایستگاه‌ها قطع می‌شد ضمن اینکه محیط زیست و شهرداری تلاش می‌کنند مردم از وضعیت کیفی هوا لحظه‌ای آگاهی داشته باشند که روزهای آلوده زودتر اطلاع یابند و از فعالیت در فضای باز و سطح شهر بپرهیزند.

ایستگاه‌های پایش هوا ژاپنی و فرانسوی است

لقایی با بیان اینکه قطعی ایستگاه‌ها به دلیل مشکل نرم افزاری است، می‌گوید: دستگاه‌های این چهار ایستگاه پایش هوا در خیابان‌های کاوه، انقلاب، میرزا طاهر و رهنان که قطع شده از یک برند فرانسوی خریداری شده و نرم افزاری نیز داشته که شرکت فرانسوی تأمین کرده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان با بیان اینکه سایر ایستگاه‌های ما در خیابان‌های ۲۵ آبان (باهنر)، کردآباد، جی، فرشادی، فیض و ورزشگاه میثاق از برند ژاپنی است، خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه دستگاه‌های پایش ژاپنی فعلاً مشکل ندارد اما ایستگاه‌هایی مشکل پیدا کرده که دستگاه‌های آن فرانسوی است و لایسنس (مجوز استفاده) نرم افزاری آنها وقتی منقضی می‌شود، دچار مشکلاتی می‌شود که شرکت‌های داخلی باید پشتیبانی کرده و تجهیزات مورد نیاز ما را تأمین کند و در مواردی که نیاز باشد شرکت مادر خارجی تجهیزات را تأمین می‌کند.‌

لقایی می‌گوید: البته تردید داریم که مشکل تحریمی باشد اما خارجی‌ها گاهی بهتر همکاری می‌کنند و برخی مواقع همکاری ضعیفی دارند؛ با وجود این ما به دنبال شرکت‌های داخلی هستیم که شرکت‌های دانش بنیان نرم افزارهای واسط را تهیه کنند که ما وابستگی نداشته باشیم و خوشبختانه برخی را توانستیم جایگزین کنیم اما برخی را نه.

وی با بیان اینکه رفع مشکل ایستگاه‌ها جزو خدمات پشتیبانی است، تصریح می‌کند: این شرکت‌های پشتیبانی قراردادهای نگهداری سالیانه با شهرداری دارند که مبلغ سالانه آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای ارائه خدمات است که شرکت هر نوع ایراد نرم افزاری و سخت افزاری را برطرف و حمایت کند و اگر تجهیزات خاص نیاز داشته باشد موردی خریداری می‌شود.

کد خبر 5506417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha