۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ نام امام خمینی (ره) را زنده کرد

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ نام امام خمینی (ره) را زنده کرد

قزوین – نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۴ این قیام را استمرار قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و احیاگر نام امام خمینی (ره) دانست.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به مبارزات طلاب در مدرسه فیضیه قم در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اظهار کرد: در آن دوران چهار دیواری مدرسه فیضیه همه سرزمین انقلاب اسلامی بود که آن را هم گرفتند و پایگاه مبارزه علیه رژیم شاه از دست رفت.

وی با اشاره به برگزاری سالگرد این قیام در سال ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۴ ادامه داد: با وجود اینکه در سال ۱۳۵۴ مدرسه فیضیه به تعطیلی کشید و طلبه‌ها زندانی شدند اما ما خود را پیروز میدان می‌دانستیم چرا که شاه از سال ۱۳۴۲ تلاش می‌کرد نام امام خمینی (ره) را به فراموشی بسپارد اما این اقدام طلبه‌ها دوباره نام امام راحل را زنده کرد و ایشان در اعلامیه‌ای در نجف این حرکت را تأیید کردند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد سال ۵۴ که مصادف با دوازدهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ بود، طلاب جوان تصمیم گرفتند اقدامی انجام دهند زیرا در آن زمان هیچ‌کس جرأت نداشت نام امام خمینی (ره) را بالای منبر ببرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: شب ۱۵ خرداد بعد از برگزاری نماز مغرب و عشاء و زمان خارج شدن امام جماعت طلاب شروع به سر دادن شعار کردند و از آن روز تا عصر ۱۷ خرداد در همان مدرسه در محاصره ساواک باقی ماندند.

وی با بیان اینکه نیروهای ساواک بی‌رحمانه در آن روز گرم و سوزناک طلاب را می‌زدند، اظهار کرد: هدف ما از این تجمع بر هم زدن سکوت حاکم در آن زمان بود که الحمدالله این هدف محقق شد و مورد تأیید امام خمینی (ره) قرار گرفت.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: آن زمان تمام پایگاه انقلاب فقط مدرسه فیضیه بود که در سال ۵۴ بسته شد اما اکنون ما می‌بینیم که یمن، سوریه، عراق و لبنان در مسیر آرمان‌های انقلاب قرار گرفته‌اند.

امام جمعه قزوین تشریح کرد: مجاهدین ما با سختی‌های فراوان برای به ثمر نشستن این انقلاب مقاومت کردند لذا باید قدردان این انقلاب باشیم.

کد خبر 5506840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha